[NEEDED]Meer tips voor een ultra stille case

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ok, ik wil dus een ultra stille kast gaan maken. Ik heb dus de volgende ideeen :

• Zalman cpu cooler (CNPS 6000alCu op low noise (20db)
• Een nog nader uit te zoeken geruisloze voeding van 300 watt of meer
• Binnenkant helemaal bekleden met geluidsdempend materiaal en dat via klitteband vast aan de kast voor makkelijke vervanging
• Rubber tussen de fans/kast, cdrom/kast en HD/kast om trillingen in de kast zoveel mogelijk weg te houden
• Er komen in totaal 5 80mm fans in en 2x120 mm fans, allemaal uit/5v/12v. Ze zullen alleen op hete dagen allemaal draaien, en dan echt niet allemaal op 12v. 's Nachts 2 80mm op 5 volt ofzow, dan kan ik slapen :) Hij moet dus gewoon zo stil mogelijk zijn, maar VEEL lucht blazen wanneer ik er geen last van heb/wanneer nodig.
• Radeon HSF eraf en een groot Coolermaster blok erop zodat ik die passief kan koelen

Geen mogelijkheden :
• Papst koelers. Ga geen 70 piek neerleggen voor een kogelgelagerd 80mm fannetje, ik laat me eigen wel op 5 volt draaien.
• Waterkoeling. Gebrek aan ruimte.

Heb de search al gebruikt. Ik wou graag weten of er iemand nog wat nuttige tips heeft.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 01:03 schreef JT het volgende:
Ok, ik wil dus een ultra stille kast gaan maken.
<snip>
Heb de search al gebruikt. Ik wou graag weten of er iemand nog wat nuttige tips heeft.
Tip: Om nog meer ideeen op te doen, meld je aan bij yahoogroup silent-pc, een mailinglist waar meer dan genoeg mensen met ideeen en probeersels rondlopen.

Er is ook een message-archief, dus leesvoer voldoende als je wilt ;)

Ik vind het aantal fans wat je noemt trouwens wel wat veel. Hoe groter de fan, hoe stiller die kan worden. Maar als je dan fans blijft toevoegen nemet het geluid weer toe.

Ik heb zelf naast de CPU-fan:
- 2 80 mm intake op +/- 5V
- 1 80 mm out op 12 V
En in de voeding zitten dan 2 80 mm (1 is iets groter) op +/- 7V.

Die 2 x in en 2 x uit, dat is meer dan genoeg.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
[topic=420590/1/100] :?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Voeding zelf maakt weinig herrie. Tis meer de fan die erin zit. Ik heb die van mij vervangen omdat die een takkeherrie maakte. Wilde eerst degene die er in zat op 7v of 5v zetten maar eerst geprobeert met een andere die ik op 12v nauwelijks hoor. CPUfan op 5v, temp is stressed wel 40graden nu :D maar dat maakt me niet zoveel uit. Is een Duron btw

De videokaartfan hoor ik ook niet, is een voodoo banshee met simpel kloteding

2 harde schijven en das het enige wat ik hoor snachts. Die zitten nog gewoon aan het frame vastgeschroefd

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 01:10 schreef Sir_Black het volgende:

[..]

Tip: Om nog meer ideeen op te doen, meld je aan bij yahoogroup silent-pc, een mailinglist waar meer dan genoeg mensen met ideeen en probeersels rondlopen.

Er is ook een message-archief, dus leesvoer voldoende als je wilt ;)

Ik vind het aantal fans wat je noemt trouwens wel wat veel. Hoe groter de fan, hoe stiller die kan worden. Maar als je dan fans blijft toevoegen nemet het geluid weer toe.

Ik heb zelf naast de CPU-fan:
- 2 80 mm intake op +/- 5V
- 1 80 mm out op 12 V
En in de voeding zitten dan 2 80 mm (1 is iets groter) op +/- 7V.

Die 2 x in en 2 x uit, dat is meer dan genoeg.
Ze gaan ook echt niet allemaal aan staan hoor. Misschien dat ik het wel hou op 4x80mm op uit/5v/12v of 2 120mm fans op uit/5v/12v. Ik wil eigenlijk zoveel fans om wanneer ik weg ben ofzow, m'n pc maximaal te koelen, is kijken wat ik kan bereiken. Ook in hete zomers lijkt het me wel handig. Als ik achter me pc zit dan gaat het meeste uit/ op 5v.

En thanx Phreak. Alleen ga ik geen 110 piek voor dat magic fleece neerleggen en ik woon bij A'dam....Ga niet helemaal naar Vaals toe om dat spul te halen als ik er al 110 piek voor over had :o

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Wat dacht je van:
Zo weinig mogelijk casefans? (liefst geen, casefans maken vaak toch wel geluid, zeker als je er meerdere hebt, één fan erbij die net zo stil is, is een verdubbeling van het geluid)
Een Alpha 8045 met Papst 8412NGL (12dB)
De zalman voeding schijnt ongeveer niet hoorbaar te zijn.

Verwijderd

ik weet niet wat voor kast je hebt maar als je low-butget kast hebt dan kan je sommige delen met bison-kit dichtplakken(nee niet je zijkanten :P )bijv de voeding.
en je kan ook een alpha 8045 kopen met een stille fan van bijv.sunon, heb ik ook kon ik voor 15gulden kopen en dan heb je best een zware kijk voor specs hierzo ->
http://www.sidewindercomputers.com/sun80higspee.html
en als je die fans nog wil aansturen koop je een digidoc5
dat mot toch wel lukken
P.S. veel suc6

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 01:31 schreef AMDude het volgende:
Wat dacht je van:
Zo weinig mogelijk casefans? (liefst geen, casefans maken vaak toch wel geluid, zeker als je er meerdere hebt, één fan erbij die net zo stil is, is een verdubbeling van het geluid)
Ik ga voor de Zalman. Is goedkoper en doet goed genoeg z'n job. Nogmaals : papst fans zijn te duur.

Ik heb casefans nodig. Een Zalman is behoorlijk afhankelijk van airflow, dus geen casefans = slechte prestatie van zalman. En ik heb er 2 7200rpm schijven in hangen. Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen, in de hoop dat het word begrepen :

Ik gebruik alleen alle casefans als ik weg van me pc ben of als het echt nodig is. Als ik achter me pc ben, dan pleur ik gewoon die 2x120mm op 5 volt, 1tje op 5v is al zo goed als niet te horen, dan zal 2 stuks ook wel zacht zijn. 's Nachts gewoon 2x80@5v. Ik hoop dat de mensen het nu eindelijk snappen....

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 01:37 schreef JT het volgende:

[..]

Ik ga voor de Zalman. Is goedkoper en doet goed genoeg z'n job. Nogmaals : papst fans zijn te duur.

Ik heb casefans nodig. Een Zalman is behoorlijk afhankelijk van airflow, dus geen casefans = slechte prestatie van zalman. En ik heb er 2 7200rpm schijven in hangen. Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen, in de hoop dat het word begrepen :

Ik gebruik alleen alle casefans als ik weg van me pc ben of als het echt nodig is. Als ik achter me pc ben, dan pleur ik gewoon die 2x120mm op 5 volt, 1tje op 5v is al zo goed als niet te horen, dan zal 2 stuks ook wel zacht zijn. 's Nachts gewoon 2x80@5v. Ik hoop dat de mensen het nu eindelijk snappen....
als je een stil systeem wil hebben moet je wel wat geld uitgeven zo ligt het nu eenmaal (life sucks i know :) )
en als je een alpha koopt hoef je niet die xtra fans erin met die zalman :r wel

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 01:42 schreef garnage het volgende:
en als je een alpha koopt hoef je niet die xtra fans erin met die zalman :r wel
Dus wel :
• Heb 2 7200rpm schijven erin die anders gaan koken (lees: 51 graden)
• Heb dus strax ook een Radeon met een koelblok ZONDER fan die z'n warme lucht kwijt moet kunnen.
• In de zomer als het heet word ben ik dan mooi de lul als ik geen airflow heb
• Het isolatie materiaal houd een klein beetje warmte vast.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 01:44 schreef JT het volgende:

[..]

Dus wel :
• Heb 2 7200rpm schijven erin die anders gaan koken (lees: 51 graden)
• Heb dus strax ook een Radeon met een koelblok ZONDER fan die z'n warme lucht kwijt moet kunnen.
• In de zomer als het heet word ben ik dan mooi de lul als ik geen airflow heb
• Het isolatie materiaal houd een klein beetje warmte vast.
ok daar heb je ook wel weer gelijk in ik moet ook niet zo zeuren ik heb er zelf ook 9 inzitten :Z en voor de schijfjes koop je coolmaster harddisk koeler voor kijk funprice (en dan zet je die fans op 5/7v) :P

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 01:48 schreef garnage het volgende:

[..]

en voor de schijfjes koop je coolmaster harddisk koeler
Schijnen ook best wel wat geluid te maken...

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 01:54 schreef JT het volgende:

[..]

Schijnen ook best wel wat geluid te maken...
ja maar als je dat koelertje op 7v of op 5v zet hoor je hem haast niet meer heeft myn pa ook gedaan en nu hoor je dat fannetje haast niet meer en ff voor de duidelijkheid ik heb het over die coolmaster koelblok voor je hd die grote zware

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 02:01 schreef garnage het volgende:

[..]

ja maar als je dat koelertje op 7v of op 5v zet hoor je hem haast niet meer heeft myn pa ook gedaan en nu hoor je dat fannetje haast niet meer en ff voor de duidelijkheid ik heb het over die coolmaster koelblok voor je hd die grote zware
Ja, dat weet ik. Maar waarschijnlijk komt er op de hd's direct een 80mm blazen.

Ecodan warmtepomp

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

wat vind jij duur voor een papst fan??
persoonlijk vind ik 18 euro nog wel te doen voor een 80 mm papst fan.
http://www.perfect-systems.nl
en daar kosten ze geen 70 piek

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• mvds
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Ik vind het altijd wel grappig. Duizenden euro's uit willen geven voor hun PC om hem sneller te krijgen maar tweehonderd euro voor stilte is teveel?

Vergeet niet dat je die hardware die je koopt voor de snelheid over een tijdje weer vervangt waardoor je eigenlijk geld weggooit. Dat isolatiespul daarintegen gaat misschien wel 5 of meer PC's mee. Die kast kan je blijven gebruiken. Dat was ook mijn volgorde. Goede kast en een goede voeding, die isoleren. En elke snelle PC die ik vanaf nu ga bouwen komt in die kast.

Misschien ineens een grote uitgave (is een nieuwe GeForce ook btw), maar over de lange termijn is het het geld wel waard hoor.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat dacht je van:
Dit klopt weer eens niet. Veelgemaakte fout trouwens, maar het is zo: Een verdubbeling van het aantal fans is een verhoging van het aantal dB met 3. Dan is niet het meetrillen van je zijpanelen enzo meegerekent.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op zondag 24 februari 2002 12:01 schreef SlinkingAnt het volgende:

[..]

Dit klopt weer eens niet. Veelgemaakte fout trouwens, maar het is zo: Een verdubbeling van het aantal fans is een verhoging van het aantal dB met 3. Dan is niet het meetrillen van je zijpanelen enzo meegerekent.
Klopt, en airflow moet je hebben. Dus al je casefans weghalen is niet erg slim. Ik heb hier twee papst fans op 5 volt als casefans. Hoor je niet maar zorgen wel voor de airflow. Op 100% belasting is mijn case 25 graden en mijn CPU 45 graden. Vind ik erg netjes. En dat terwijl ik mijn PC echt maar amper hoor.

• visboer32
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02-2025

visboer32

Koen

Ik heb zo'n Zalman cnps6000cu koeler. Op silent mode hoor je hem inderdaad echt niet. Als je een stille pc wilt zou ik deze proc koeler nemen. Je kan ook nog isolatie materiaal aan de binnenkant van je kast doen, dat scheelt ook weer wat decibels!! (dat noppenschuim)

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte Aorus X570 Pro | 32GB DDR4-3600 CL16 | Gigabyte RTX3080 Gaming OC | Samsung 970 & 960 Evo | Be Quiet 500DX | Samsung 49" Ultrawide LC49HG90 | Fanatec DD1 + Ferrari 488 & Audi R8 wheel | SRP GT pedals | Simetik K2 + Buttkicker

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Ok, ik wil dus een ultra stille kast gaan maken. Ik heb dus de volgende ideeen :

Zalman heeft nu een 6500 CU :P

Zalman heeft geruisloze voedingen

• Binnenkant helemaal bekleden met geluidsdempend materiaal en dat via klitteband vast aan de kast voor makkelijke vervanging
• Rubber tussen de fans/kast, cdrom/kast en HD/kast om trillingen in de kast zoveel mogelijk weg te houden

Zalman heeft zelf een hdd demper

• Er komen in totaal 5 80mm fans in en 2x120 mm fans, allemaal uit/5v/12v. Ze zullen alleen op hete dagen allemaal draaien, en dan echt niet allemaal op 12v. 's Nachts 2 80mm op 5 volt ofzow, dan kan ik slapen :) Hij moet dus gewoon zo stil mogelijk zijn, maar VEEL lucht blazen wanneer ik er geen last van heb/wanneer nodig.

AL eens naar de fans van Enermax gekeken?

• Radeon HSF eraf en een groot Coolermaster blok erop zodat ik die passief kan koelen

ZAlman heeft een VGA koeler

Geen mogelijkheden :
• Papst koelers. Ga geen 70 piek neerleggen voor een kogelgelagerd 80mm fannetje, ik laat me eigen wel op 5 volt draaien.

Zie bovenstaande info :)

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Btw. Ik heb hier 80mm fans (8412NGM) en ik betaalde er 19 euro voor. Dus die 70 piek klopt niet. Dat is voor de V serie. (al standaard temp regeling ingebouwd)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 11:29 schreef www.outer het volgende:
wat vind jij duur voor een papst fan??
persoonlijk vind ik 18 euro nog wel te doen voor een 80 mm papst fan.
http://www.perfect-systems.nl
en daar kosten ze geen 70 piek
Nee, maar als ik een stille wil, dan kost 1tje mij al 37,5 piek / 17 euro en dan issie geen eens kogelgelagerd...
Op zondag 24 februari 2002 11:53 schreef obsidian het volgende:
Ik vind het altijd wel grappig. Duizenden euro's uit willen geven voor hun PC om hem sneller te krijgen maar tweehonderd euro voor stilte is teveel?

Vergeet niet dat je die hardware die je koopt voor de snelheid over een tijdje weer vervangt waardoor je eigenlijk geld weggooit. Dat isolatiespul daarintegen gaat misschien wel 5 of meer PC's mee. Die kast kan je blijven gebruiken. Dat was ook mijn volgorde. Goede kast en een goede voeding, die isoleren. En elke snelle PC die ik vanaf nu ga bouwen komt in die kast.

Misschien ineens een grote uitgave (is een nieuwe GeForce ook btw), maar over de lange termijn is het het geld wel waard hoor.
Ik heb nu gewoon niet veel geld. Moet een hoop kopen; nieuwe voeding, nieuwe kast, nieuwe Zalman cooler, paar 80mm fans, klitteband, dempingsmateriaal.

Ik heb op het moment niet veel geld en ik heb ook geen pc van €3000 ofzow hoor...

Ecodan warmtepomp

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op zondag 24 februari 2002 12:12 schreef JT het volgende:
Nee, maar als ik een stille wil, dan kost 1tje mij al 37,5 piek / 17 euro en dan issie geen eens kogelgelagerd...
Je moet ook de fans met kogellager helemaal niet hebben. :)
Ik heb nu gewoon niet veel geld. Moet een hoop kopen; nieuwe voeding, nieuwe kast, nieuwe Zalman cooler, paar 80mm fans, klitteband, dempingsmateriaal.

Ik heb op het moment niet veel geld en ik heb ook geen pc van €3000 ofzow hoor...
Jij niet, maar sommige hier wel... Maar dat doet er niet toe. Je investeerd nu weer veel in een kast, voeding, iso, fans enzo. Waarom het dan niet meteen goed doen? Dan ben je voor de komende tijd klaar... En als je dat allemaal nu moet kopen, scheelt het niet eens zo heel erg veel hoor. (qua geld, qua geluid wel)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 12:06 schreef hightower het volgende:
Zalman heeft nu een 6500 CU
Ik heb geen P4, maar een XP.
Zalman heeft geruisloze voedingen
Andere merken ook, alleen dan voor minder.
Zalman heeft zelf een hdd demper
Daar zal ik is naar kijken.
AL eens naar de fans van Enermax gekeken?
Nee, maar daar kijk ik ook nog ff naar.
ZAlman heeft een VGA koeler
Die veel duurder is dan zo een Coolermaster terwijl zo een Coolermaster het net zo goed doet.
Op zondag 24 februari 2002 12:08 schreef obsidian het volgende:
Btw. Ik heb hier 80mm fans (8412NGM) en ik betaalde er 19 euro voor. Dus die 70 piek klopt niet. Dat is voor de V serie. (al standaard temp regeling ingebouwd)
Maar die zijn glij gelagerd....ik wil graag kogelgelagerd.

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 12:17 schreef obsidian het volgende:

[..]

Je moet ook de fans met kogellager helemaal niet hebben. :)
Hoezo niet :?
[..]

Jij niet, maar sommige hier wel... Maar dat doet er niet toe. Je investeerd nu weer veel in een kast, voeding, iso, fans enzo. Waarom het dan niet meteen goed doen? Dan ben je voor de komende tijd klaar... En als je dat allemaal nu moet kopen, scheelt het niet eens zo heel erg veel hoor. (qua geld, qua geluid wel)
Nou ja....80mm fans van Coolermaster die €12 kost en daar 4 van of 4 papst fans die €19 kosten....das €28 verschil...

Nou je het zozegt.. :o

Ecodan warmtepomp

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

[..]

dB is een logaritmische schaal....

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op zondag 24 februari 2002 12:23 schreef JT het volgende:

[..]

Hoezo niet :?
[..]

Nou ja....80mm fans van Coolermaster die €12 kost en daar 4 van of 4 papst fans die €19 kosten....das €28 verschil...

Nou je het zozegt.. :o
Papst heeft in de topmodellen allemaal glijlagers. En toch worden de papst tot de besten gerekend. Dus zo slecht zijn glijlagers helemaal niet hoor.

En reken eens voor het hele plaatje het verschil uit (in geld) en kijk dan eens of het je dat waard is.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 12:50 schreef obsidian het volgende:
En reken eens voor het hele plaatje het verschil uit (in geld) en kijk dan eens of het je dat waard is.
Zoals ik al zei : misschien wel.

Ik heb hier ook nog 4 120mm fans liggen die je op 5 volt zo goed als niet hoort, daar kunnen er dan 2 van in die dan overdag meedraaien.

Ecodan warmtepomp

• hightower
  • Laatst online: 04-04-2024
Op zondag 24 februari 2002 12:21 schreef JT het volgende:

[..]

Moet denk ik best op een XP te krijgen zijn

[..]

Zijn die net zo stil dan?

[..]

[..]

[..]

Die veel duurder is dan zo een Coolermaster terwijl zo een Coolermaster het net zo goed doet.

En je met een coolermaster 1 of meerdere pci sloten kwijt bent

[..]

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op dinsdag 26 februari 2002 15:03 schreef hightower het volgende:

[..]
:? Wat wil je hiermee zeggem?

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

Op dinsdag 26 februari 2002 15:05 schreef obsidian het volgende:

[..]

:? Wat wil je hiermee zeggem?
ik denk dat zijn reactie in de quote zit ;) beetje lomp ge-edit :D

Op dinsdag 26 februari 2002 15:03 schreef hightower het volgende:
Op zondag 24 februari 2002 12:21 schreef JT het volgende:

[..]

Moet denk ik best op een XP te krijgen zijn

[..]

Zijn die net zo stil dan?

[..]

[..]

[..]

En je met een coolermaster 1 of meerdere pci sloten kwijt bent

[..]

Verwijderd

Ok, ik wil dus een ultra stille kast gaan maken. Ik heb dus de volgende ideeen:

• Zalman cpu cooler (CNPS 6000alCu op low noise (20db)Goed idee
• Een nog nader uit te zoeken geruisloze voeding van 300 watt of meer Neem een willekeurige voeding, haal de fan eruit, vervang deze door een regelbare enermax(Heb ik zelf ook, lekker stil)(te koop bij bv freezinghardware.nl)
• Binnenkant helemaal bekleden met geluidsdempend materiaal en dat via klitteband vast aan de kast voor makkelijke vervanging Help niet geweldig, maar scheelt wel wat
• Rubber tussen de fans/kast, cdrom/kast en HD/kast om trillingen in de kast zoveel mogelijk weg te houden Scheelt niet zo veel denk ik
• Er komen in totaal 5 80mm fans in en 2x120 mm fans, allemaal uit/5v/12v. Ze zullen alleen op hete dagen allemaal draaien, en dan echt niet allemaal op 12v. 's Nachts 2 80mm op 5 volt ofzow, dan kan ik slapen :) Hij moet dus gewoon zo stil mogelijk zijn, maar VEEL lucht blazen wanneer ik er geen last van heb/wanneer nodig. Kan je ook enermax fans voor gebruiken, hoef je geen schakelingen te maken
• Radeon HSF eraf en een groot Coolermaster blok erop zodat ik die passief kan koelen Vervang deze door een koperen titan vga cooler, deze is veel stiller dan een standaard cooler

Misschien heb je er wat aan. ;)

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
marcell als jouw geluidsisolatie niet geholpen heeft, dan heb je of het verkeerd aangebracht, of het verkeerde materiaal gebruikt. Bij mij helpt het zeer goed.

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 16:11 schreef obsidian het volgende:
marcell als jouw geluidsisolatie niet geholpen heeft, dan heb je of het verkeerd aangebracht, of het verkeerde materiaal gebruikt. Bij mij helpt het zeer goed.
Wat heb jij er voor gebruikt dan?

• Bert-Jan
  • Laatst online: 17-02-2024
ik zou gewoon lekker die 4 120mm fans erin hangen+fanbus. Mijn ervaring is dat hoe groter de fans hoe beter de verhouding luchtstroom/geluid.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ok, ik wil dus een ultra stille kast gaan maken. Ik heb dus de volgende ideeen:
Neem een willekeurige voeding, haal de fan eruit, vervang deze door een regelbare enermax(Heb ik zelf ook, lekker stil)(te koop bij bv freezinghardware.nl)
Ik neem een papst, hoef ik helemaal nooit wat te regelen :)
Scheelt niet zo veel denk ik
Als het al een beetje helpt, dan is het de moeite waard :) Vele kleine beetjes maken een groot beetje :P
Kan je ook enermax fans voor gebruiken, hoef je geen schakelingen te maken
Moet ik elke keer m'n kast open te maken om ze te schakelen...plus dat de papst fans stiller zijn bij evenveel luchtverplaatsing.
Vervang deze door een koperen titan vga cooler, deze is veel stiller dan een standaard cooler
Um.....ik ga hem echt niet actief koelen, ik doe er liever een groot Coolermasterblok op en dattie lekker passief gekoeld word.

Ecodan warmtepomp

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op dinsdag 26 februari 2002 16:12 schreef marcell het volgende:

[..]

Wat heb jij er voor gebruikt dan?
Magic Fleece. Te koop bij Comex. Klik maar op de link in mijn sig (de laatste).

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19

Geen mogelijkheden :

Dat is ongeveer wat ik erin heb zitten:
-2xPapst 80mm 8412NGL(In Duitsland 16,80)
-ALPHA PAL8045T met SUNON 80mm fan op 7 volt
-Geluidsisolatie van de Gamma (met klitteband van Conrad)
-Gesloopt Pentium2 blok op m'n Radeon (passief gekoeld dus)
-Enermax 350W voeding met Papst 8412NGL (ca. 12dB volgens specs :P)
-Papst 120mm op 7 volt die ik ergens gratis vandaan heb getoverd.
-Rubber tussen fans en kast (niet dat dat ook maar iets uithaalt)

Het is allemaal goed te doen, en door die geluidsisolatie raak je die irritante hoge tonen kwijt. Mijn Radeon 8500 wordt stressed zo'n 50 graden, net als m'n XP1700+@1576

Zoals je ziet valt de prijs van die Papsten wel mee, en als je goed zoekt vind je er wel eens eentje die niks kost :7
Het zijn allemaal niet van die ingrijpende mods. Goed te doen in een uurtje of twee. Alleen dat rubber tussen de fans en de kast heeft absoluut geen nut. Misschien kun je dat spul nog beter bij je HD's gebruiken.

Dato DUO synth voor twee

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Rubber tussen de fans en de kast helpt wel. Alleen heb jij waarschijnlijk er wel weer een stalen bout doorheen zitten, waardoor de trillingen nog steeds worden doorgegeven. :)

Je moet zorgen dat de bout de kast ook niet raakt, dus een rubberen "grommet" gebruiken om daar de bout in vast te zetten.

• moefit
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03-2022
Wat dacht je van:

Het klopt dus wel AMDude schreef, +3dB is een verdubbeling in de geluidsdruk. Alleen werkt het gehoor logaritmisch.

• miekol
  • Laatst online: 18-08 08:10

miekol

erm

Op woensdag 27 februari 2002 08:58 schreef obsidian het volgende:
Rubber tussen de fans en de kast helpt wel. Alleen heb jij waarschijnlijk er wel weer een stalen bout doorheen zitten, waardoor de trillingen nog steeds worden doorgegeven. :)

Je moet zorgen dat de bout de kast ook niet raakt, dus een rubberen "grommet" gebruiken om daar de bout in vast te zetten.
Ja erm sorry voor de kick, maar wat is psies een rubberen grommet :)

Verwijderd

en wat is nou beter paps of enermax fans.
is er trouwens een review van.
ik kijk wel ff in de search :7

Verwijderd

je harddisk geeft trillingen door aan je kast, dus het heeft wel degelijk zin om er rubber/schuimrubber tussen te frotten, het mooist is het om een 5 1/4" omhulsel te nemen, dat vor schuim te frotten en daar weer je harddisk in, een nadeeltje: hij wordt warm, ik heb gehoord dat aluminium platen tegen je harddisk (die dus niet tegen je kast komen, weer schuim ertussen) zetten aan de boven- en onderkant ook veel geluid dempt, die oplossing ga ik zelf proberen.
Pagina: 1