Luidsprekerkabel

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Funk414
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Ik heb van de week een versterker en speakers aangeschaft. De versterker is een Rotel RA-971, tweedehands van de pa van JvS (ben er erg blij mee JvS!). Diezelfde avond kwam ik op marktplaats.nl twee Chario Syntar 200 speakers tegen voor weinig en die heb ik vandaag dus gelijk gekocht. Erg mooi dat ik precies de componenten die ik anders nieuw had willen kopen, tweedehands heb kunnen vinden en in zeer goede staat (scheelt toch een hoop euro's). Om de boel meteen aan te kunnen sluiten ben ik vandaag snel naar Hobo gegaan en daar heb ik 2x 2,5 meter luidsprekerkabel gekocht. Ik wilde gelijk kunnen luisteren en heb me van te voren niet echt verdiept in de verschillende kabels die er op de markt zijn. De kabel kostte 7,5 euro per meter en het enige dat ik weet is dat er zilver in zit. Nu is mijn vraag of ik er goed aan gedaan heb deze kabel te kopen of dat ik er toch misschien wat meer aan uit had moeten geven. Ook weet ik niet zeker hoe ik de kabels het beste aan kan sluiten. Ze zijn te dik om ze aan de versterker of de speakers vast te schroeven. Aan de versterker zitten ze nu met vergulde banaan stekkers vast die pappa JvS mij gegeven heeft en ik heb ze toch maar even in de Chario's geprobeerd vast te schroeven. Volstaan dergelijke banaan stekkers en doe ik er goed aan deze ook aan te schaffen voor de speakers of zijn er betere oplossingen, moet ik ook nog opletten wat voor een plugjes ik precies koop.

Bij studio107.nl heb ik trouwens een tweedehands Pro-ject 1.2 platenspeler besteld met een van den Hul MM1 Element en een gebruikte Rotel RQ-970BX voorversterker. Past prachtig bij mijn simpele budget systeem en zo ben ik voor minder dan 900 Euro al helemaal klaar en heb ik toch een mooi geluid en ook nog eens een stijlvol design (ik hou van eenvoud). Alhoewel ik in de toekomst ook wel een cd-speler wil aanschaffen, maar dat hoeft voorlopig niet, want door mijn DJ verleden heb ik toch vooral platen. Maar dit alles terzijde...

Nog iets: die 900 euro klopt niet helemaal, want ik zal ook nog een interlink voor mijn phono pre-amp moeten kopen. Ook wat betreft deze aankoop kan ik wel weer wat advies gebruiken (en ik geloof dat de Pro-ject geen eraan vast gemonteerde interlink heeft, dus ik zal in totaal nog 2 kabels moeten kopen). Welke kabels passen bij de prijs/kwaliteit verhouding van mijn set?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 13:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

7.5 euro per meter!? dan heb je genoeg uitgegeven hoor :+ IMHO dan he

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Blij dat je blij bent :)
Ook weet ik niet zeker hoe ik de kabels het beste aan kan sluiten. Ze zijn te dik om ze aan de versterker of de speakers vast te schroeven.
Mjah, je hebt nu net de meest lastige merken componenten om speakerdraad in te stoppen :P. Rotel heeft allen maar ruimte voor zogenaamde "spades" of "banaanstekkers" en Chario heeft dat ook :o. je kan geen draadje in een geboord gaatje stoppen en het dan lekker aandraaien, je moet het dus met van die )(banaan)stekkertjes doen.
Aan de versterker zitten ze nu met vergulde banaan stekkers vast die pappa JvS mij gegeven heeft en ik heb ze toch maar even in de Chario's geprobeerd vast te schroeven. Volstaan dergelijke banaan stekkers en doe ik er goed aan deze ook aan te schaffen voor de speakers of zijn er betere oplossingen, moet ik ook nog opletten wat voor een plugjes ik precies koop.
Die pluggen voldoen als het goed is gewoon :). Je kan ze toch gewoon in de speakers prikken? En dan kan je het draadje in de banaan vastschroeven :).

Bij 'normale' speakeraansluitingen kan je de draad gewoon direct in de speakerplug schroeven, maar bij chario en rotel houden ze van moelijk. Ja kan het wel om het ijzertje wikkelen en dan aandraaien, maar dat is ook maar een matige oplossing :o.

Als ik me niet vergis heb je een setje van deze pluggen gekregen:
Afbeeldingslocatie: http://www.ixos.co.uk/html/products/bullion/pix/model/204.jpg

Die kan je bij Raf (of staffhorst in A'foort) voor een euro'tje of 4-5 wel krijgen (per stuk, dus wel duur).
Wat je ook kan doen is de simpelere variant gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.ixos.co.uk/html/products/bullion/pix/model/206.jpg

Die kost €1,5 - 2 ofzo en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit verschil tussen pluggen heb getest :P. Ik kan me niet voorstellen dat er significant verschil tussen zit :).

Dit zijn trouwens spades:
Afbeeldingslocatie: http://www.ixos.co.uk/html/products/bullion/pix/model/207.jpg

<hr>
Nog iets: die 900 euro klopt niet helemaal, want ik zal ook nog een interlink voor mijn phono pre-amp moeten kopen. Ook wat betreft deze aankoop kan ik wel weer wat advies gebruiken (en ik geloof dat de Pro-ject geen eraan vast gemonteerde interlink heeft, dus ik zal in totaal nog 2 kabels moeten kopen). Welke kabels passen bij de prijs/kwaliteit verhouding van mijn set?
Hier durf ik als interlink scepticus eigenlijk geen uitspraak over te doen, behalve dat ik kabeltjes van 60 en van 80 gulden van het merk Ixos gebruik. Vooral de Ixos104 bevalt me op de een of andere manier.

Ik heb niet A/B vergeleken en ik vermoed dat het verschil miniminimaal zal zijn, en dat ik het vooral fijne kabels vind omdat ik het fijn vind om degelijke kabels te gebruiken :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

als de kabels te dik zijn voor de speakeraansluitingen , zijn bananen een prima oplossing...

• Funk414
Ik weet nu wat voor een kabel het is. Het is van het merk Monitor en het is het type Cobra Silver (4 mm). Best goed spul volgens mij.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij heb je voor die kabel veel te veel uitgegeven. De kwaliteitsverschillen tussen luidsprekerkabels zijn misschien nog net te meten met supergevoelige apparatuur, maar zeker niet te horen. Doodgewoon goedkoop tweelingsnoer zou ook prima voldoen.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op zondag 24 februari 2002 14:28 schreef polaris het volgende:
Volgens mij heb je voor die kabel veel te veel uitgegeven. De kwaliteitsverschillen tussen luidsprekerkabels zijn misschien nog net te meten met supergevoelige apparatuur, maar zeker niet te horen. Doodgewoon goedkoop tweelingsnoer zou ook prima voldoen.
Vrees dat je daar een beetje gelijk in hebt. maar audiofielen kunnen het horen (schijnt)

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Op zondag 24 februari 2002 14:31 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

Vrees dat je daar een beetje gelijk in hebt. maar audiofielen kunnen het horen (schijnt)
Zou jij het niet horen als je €200/m hebt uitgegeven voor een kabeltje? Ik zou bijhoog en bij laag volhouden dat er een duidelijk hoorbaar verschil in zit, al was het alleen maar om het gevoel dat ik mezlf genaaid heb weg te drukken. ;)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Hillie
  • Laatst online: 15:13

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op zondag 24 februari 2002 17:13 schreef afterburn het volgende:
Zou jij het niet horen als je €200/m hebt uitgegeven voor een kabeltje? Ik zou bijhoog en bij laag volhouden dat er een duidelijk hoorbaar verschil in zit, al was het alleen maar om het gevoel dat ik mezlf genaaid heb weg te drukken. ;)
Het psycho-acoustische effect? :D

Maar even serieus: Het is wel belangrijk voor je versterker (ivm. capaciteit ofzoiets) dat je dikke kabels gebruikt en als je dan een redelijk leuke kwaliteit pakt. Je kunt gerust 3000 Euro per meter uitgeven ofzo, maar, imho, een avondje naar een gay-tent gaan is een goedkopere manier om je in je reet te laten naaien. :)

Goede spullen hoor je, maar vanaf een bepaald niveau hoor je pas een verschil(letje) als je exponentieel meer uit gaat geven.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Funk414
Op zondag 24 februari 2002 17:16 schreef Hillie het volgende:
Goede spullen hoor je, maar vanaf een bepaald niveau hoor je pas een verschil(letje) als je exponentieel meer uit gaat geven.
Dat is volgens mij het hele probleem met die verrekte kabeltjes: voor een kleine verbetering in kwaliteit moet je meteen het dubbele betalen.

• Hillie

Hillie

Op zondag 24 februari 2002 17:20 schreef Funk het volgende:
Dat is volgens mij het hele probleem met die verrekte kabeltjes: voor een kleine verbetering in kwaliteit moet je meteen het dubbele betalen.
En dan nog: is het wel hoorbaar?

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Afbeeldingslocatie: http://www.ixos.co.uk/html/products/bullion/pix/model/206.jpg

Die heb ik ook aan de kant van mijn versterker zitten, ook Rotel met van die rottige aansluitingen, het is gewoon een ramp om daar een dikke kabel omheen te krijgen en vast te krijgen. Die pluggen zijn gewoon goed, netjes verguld etc.

De bananenplugjes kosten idd 2 euro per stuk bij Raf in Hilversum

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

idd ga dus gewoon DIK tweelingsnoer halen ( je weet wel rood met zwart) en sluit het netjes aan Prima geluidje voor een lage prijs

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Even voor de duidelijkheid, leuk topic!
Ik ben nogal verslaafd audiofiel en kan bij deze melden dat je verschillen tussen kabels inderdaad goed kunt horen. Zit ook bij een audiofielenclub (klinkt lulliger dan het is hoor :-) en laatst hebben we daar met een man of 40 kabels zitten vergelijken. 1 Persoon die steeds een andere kabel aan sluit zonder dat de luisteraars kunnen zien welke en vervolgens werd er na een stukje muziek gevraagd of de kabel beter of slechter klonk dan de vorige. 99% van de mensen hoorden het verschil en gaven hetzelfde antwoord. Toen we na 15 kabels gingen kijken welke iedereen het slechts en het best hadden gevonden lag inderdaad het standaard rood-wit-tulp kabeltje als slechtste in de rij en een Siltech van 1600 ballen als beste.
Zelfs " blind" luisterend hoor je dus wel degelijk verschil in kabels, het is inderdaad wel zo dat je op een gegeven moment voor een kleine verbetering steeds meer geld moet gaan ophoesten maar ja... iedereen zijn hobby zal ik maar zeggen :-)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• Hillie

Hillie

Op zondag 24 februari 2002 18:35 schreef GreenGras het volgende:
... iedereen zijn hobby zal ik maar zeggen :-)
Of: Iedere gek z'n gebrek! ;)

Tuurlijk zijn verschillen hoorbaar, maar ik ga persoonlijk geen 1600 piek voor een speakerkabel neerleggen.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op zondag 24 februari 2002 18:44 schreef Hillie het volgende:

[..]

Of: Iedere gek z'n gebrek! ;)

Tuurlijk zijn verschillen hoorbaar, maar ik ga persoonlijk geen 1600 piek voor een speakerkabel neerleggen.
nee je moet de prijs eens zetten tegenover hetgeen wat je ervoor terugkrijgt, iets beter geluid. nou dan kan ik dat iets zuiverdere geluid voor 1590 piek minder er tussen mijn oren wel bijverzinnen hoor :D

Verwijderd

Elke keer als ik zo'n topicje over kabel tegenkom, zit ik even hoofdschuddend voor het scherm, schiet in de lach, blader um even door en ga weer verder. :)

Verwijderd

Ik heb geen zin veel geld uit te geven aan mijn kabels, ik heb gehoord dat je gewoon netsnoer kan gebruiken (moet je wel ff meten welke nou welke is). ipv geluidssnoer en dat dat goedkoper is.
Klopt dit?

• afterburn

afterburn

No more...

Op zondag 24 februari 2002 18:35 schreef GreenGras het volgende:
Even voor de duidelijkheid, leuk topic!
Ik ben nogal verslaafd audiofiel en kan bij deze melden dat je verschillen tussen kabels inderdaad goed kunt horen. Zit ook bij een audiofielenclub (klinkt lulliger dan het is hoor :-) en laatst hebben we daar met een man of 40 kabels zitten vergelijken. 1 Persoon die steeds een andere kabel aan sluit zonder dat de luisteraars kunnen zien welke en vervolgens werd er na een stukje muziek gevraagd of de kabel beter of slechter klonk dan de vorige. 99% van de mensen hoorden het verschil en gaven hetzelfde antwoord. Toen we na 15 kabels gingen kijken welke iedereen het slechts en het best hadden gevonden lag inderdaad het standaard rood-wit-tulp kabeltje als slechtste in de rij en een Siltech van 1600 ballen als beste.
Zelfs " blind" luisterend hoor je dus wel degelijk verschil in kabels, het is inderdaad wel zo dat je op een gegeven moment voor een kleine verbetering steeds meer geld moet gaan ophoesten maar ja... iedereen zijn hobby zal ik maar zeggen :-)
Ik geef je helemaal gelijk hoor, maar tot waar is het het waard? Je speakers dichter of verder van de muur, of een bank die in de weg staat heeft meer impact op het geluid. De meesten hebben nou eenmaal niet de mogelijkheid om een kamer specifiek in te richten als luisterruimte zodat dergelijke zaken echt tot hun recht kunnen komen.

Computer specs

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op zondag 24 februari 2002 19:54 schreef Dingz0r het volgende:
Ik heb geen zin veel geld uit te geven aan mijn kabels, ik heb gehoord dat je gewoon netsnoer kan gebruiken (moet je wel ff meten welke nou welke is). ipv geluidssnoer en dat dat goedkoper is.
Klopt dit?
Ja.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op zondag 24 februari 2002 19:54 schreef Dingz0r het volgende:
Klopt dit?
De kabel van mijn rechterbox bestaat uit 2 stukken verschillende tweelingdraad. en de linkerbox is de snoer van een oude stofzuiger. Sue me :D

Verwijderd

Je hoort idd wel een verschil tussen draad:
Meettechnisch kan een draad wel hetzelfde zijn maar toch hoor je wel verschil tussen zilver en koper. Goed dik koperdraad 1,5 kwadraad oid is al beter dan dat dunne tweelingsnoer. Of je veel geld voor zilverdraad uit wil geven moet je zelf weten, maar kabels van 1600 piek zijn misschien beter maar dan heb je ook een set nodig van 15k oid.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op zondag 24 februari 2002 01:02 schreef JvS het volgende:
Blij dat je blij bent :)
[..]

Mjah, je hebt nu net de meest lastige merken componenten om speakerdraad in te stoppen :P. Rotel heeft allen maar ruimte voor zogenaamde "spades" of "banaanstekkers" en Chario heeft dat ook :o. je kan geen draadje in een geboord gaatje stoppen en het dan lekker aandraaien, je moet het dus met van die )(banaan)stekkertjes doen.
[..]

Die pluggen voldoen als het goed is gewoon :). Je kan ze toch gewoon

in de speakers prikken? En dan kan je het draadje in de banaan vastschroeven :).

Bij 'normale' speakeraansluitingen kan je de draad gewoon direct in de speakerplug schroeven, maar bij chario en rotel houden ze van moelijk. Ja kan het wel om het ijzertje wikkelen en dan aandraaien, maar dat is ook maar een matige oplossing :o.

Als ik me niet vergis heb je een setje van deze pluggen gekregen:
[afbeelding]

Die kan je bij Raf (of staffhorst in A'foort) voor een euro'tje of 4-5 wel krijgen (per stuk, dus wel duur).
Wat je ook kan doen is de simpelere variant gebruiken:
[afbeelding]

Die kost €1,5 - 2 ofzo en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit verschil tussen pluggen heb getest :P. Ik kan me niet voorstellen dat er significant verschil tussen zit :).

Dit zijn trouwens spades:
[afbeelding]

<hr>
[..]

Hier durf ik als interlink scepticus eigenlijk geen uitspraak over te doen, behalve dat ik kabeltjes van 60 en van 80 gulden van het merk Ixos gebruik. Vooral de Ixos104 bevalt me op de een of andere manier.

Ik heb niet A/B vergeleken en ik vermoed dat het verschil miniminimaal zal zijn, en dat ik het vooral fijne kabels vind omdat ik het fijn vind om degelijke kabels te gebruiken :o.
Vaag, ik heb ook een Rotel versterker maar heb helemaal geen problemen met de draden rechtsstreeks zonder banaanstekker in te pluggen!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57

Sick Nick

Drop the top!

Ik denk misschien te simpel hoor, maar als je inplaats van een versterker + speaker combo van €1500 en kabels van €800 het volgende koopt:
Versterker + speaker voor €2100 en kabels voor €200, heb je dan niet veel beter geluid? Dan zit je toch weer een klasse hoger, lijkt mij dat het veel beter klinkt.

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 13:54 schreef Sick Nick het volgende:
Ik denk misschien te simpel hoor, maar als je inplaats van een versterker + speaker combo van €1500 en kabels van €800 het volgende koopt:
Versterker + speaker voor €2100 en kabels voor €200, heb je dan niet veel beter geluid? Dan zit je toch weer een klasse hoger, lijkt mij dat het veel beter klinkt.
Wat dacht je van €2300,- voor de apparatuur en een paar tientjes voor de kabel...

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57

Sick Nick

Drop the top!

Op maandag 25 februari 2002 14:10 schreef exter het volgende:

[..]

Wat dacht je van €2300,- voor de apparatuur en een paar tientjes voor de kabel...
Kan ook, maar bij zulke apparatuur wil je toch minimaal 4mm2 draad hebben. Ik weer de afstanden niet, maar dat kost ook al €2 per meter minimaal. Dus neem dan toch een beetje goed draad (met koperen kern ofzo) voor niet al te veel (€10/m als max ofzo)

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Ik zou zeggen,laat je leiden door een deskundige op geluids gebied en luister niet (vooral niet)naar beter weter praatjes en zie je besteding(financieel)als een investering in je installatie en daar hoort deskundige begeleiding ook bij.

PowerStation

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Ook al is je gehoor niet optimaal, het verschil in kabel hoor je nogal snel. Zelfs lengte verschil tussen links en rechts kun je horen. Wat je je af moet vragen is wanneer is het genoeg.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

en ik gebruik gewoon verschillende stukken aanelkaargeknoopte electriciteitssnoer :X
Denk dat mensen als de audiofielenclub (:P) het wel horen, maar dat het verder in de praktijk niet zo belangrijk is, zolang het maar een beetje kwaliteit heeft.

• Funk414
Volgens audiofielen schijnt een goede vuistregel te zijn: 10 tot 15 % van je budget uitgeven aan bekabeling. Ik vind het toch belangrijk om mijn setje te perfectioneren, ook al heeft het vooral psycho-acoustische effect; ook dit is belangrijk! Geeft toch een fijn gevoel als je weet dat je kabels de geluidskwaliteit van je mooi uitgekozen hifi componenten in ieder geval niet belemmeren. Het is gewoon de puntjes op de i zetten. Maar ik ben er wel degelijk van overtuigd dat de bekabeling van "grote" invloed is. Mijn set bijvoorbeeld klonk nadat ik het aangesloten had nog niet echt mooi. Er zat een wat scherp geluid aan, wat moeilijk te omschrijven is maar heel duidelijk hoorbaar. Dat geluid is er nog steeds, maar het is al wat minder geworden en ik vermoed toch dat het misschien komt doordat de kabels een beetje ingespeeld zijn. De speakers en versterker zijn beide al 3 jaar oud, dus daardoor zal het geluid niet in korte tijd verbeterd zijn. Overigens maak ik nu ook nog gebruik van een niet geweldige dvd-speler als bron en een zeer brakke interlink. Hoor morgen of ik de Pro-ject platenspeler en de Rotel voorversterker kan gaan ophalen en dan kan het echte luisteren gaan beginnen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 25 februari 2002 18:26 schreef Fern het volgende:
Ik zou zeggen,laat je leiden door een deskundige op geluids gebied en luister niet (vooral niet)naar beter weter praatjes en zie je besteding(financieel)als een investering in je installatie en daar hoort deskundige begeleiding ook bij.
En wie zijn dan de deskundigen? En waarom moet je alles geloven wat een zogenaamde deskundige zegt? Als je geen verschil hoort in verschillende bekabelingsmethoden, dan kan een deskundige hoog en laag springen, maar dan komen er bij mij geen dure kabels in :)

En inderdaad een set van 1600 euro met 800 euro aan kabels is dom, koop dan een set van 1600 met 100 aan kabels en ga een weekje skien voor 700 euro :P.

• afterburn

afterburn

No more...

Soms moet ik toch echt lachen hier hoor. Kabels inspelen? Dat de conus van een woofer soepel moet worden door gebruik, ja, maar een kabel wordt echt niet anders. Kabellengte? Dacht het niet, tenzij je een kilometer ofzo gebruikt. Het impedantie verschil is verwaarloosbaar op het totaal, en de phase-shift is zo klein dat een schuifmaat niet nauwkeurig genoeg is om de positie te corrigeren. Twee meter overlengte netjes neerleggen in een cirkeltje of een S vorm geeft dan meer negatieve invloed in de vorm van extra inductie. Maargoed, als inspelen == gewenning, dan ben ik het er mee eens... Het grootste probleem van de audio wereld is dat het zo onoverzichtelijk is door het grote aantal hardnekkige fabeltjes die de ronde doen, de een nog fantastischer dan de andere, sommigen zo extreem dat ze alle natuurkundige wetten aan de laars lappen en iedereen geloofd het, en verkopers doen er het hardst aan mee. (Geef ze eens ongelijk. $$$)

Computer specs

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op dinsdag 26 februari 2002 04:24 schreef afterburn het volgende:
Soms moet ik toch echt lachen hier hoor. Kabels inspelen? Dat de conus van een woofer soepel moet worden door gebruik, ja, maar een kabel wordt echt niet anders. Kabellengte? Dacht het niet, tenzij je een kilometer ofzo gebruikt. Het impedantie verschil is verwaarloosbaar op het totaal, en de phase-shift is zo klein dat een schuifmaat niet nauwkeurig genoeg is om de positie te corrigeren. Twee meter overlengte netjes neerleggen in een cirkeltje of een S vorm geeft dan meer negatieve invloed in de vorm van extra inductie. Maargoed, als inspelen == gewenning, dan ben ik het er mee eens... Het grootste probleem van de audio wereld is dat het zo onoverzichtelijk is door het grote aantal hardnekkige fabeltjes die de ronde doen, de een nog fantastischer dan de andere, sommigen zo extreem dat ze alle natuurkundige wetten aan de laars lappen en iedereen geloofd het, en verkopers doen er het hardst aan mee. (Geef ze eens ongelijk. $$$)
Amen :).

Wat ik vind dat er mis is aan de audiowereld, is dat ze niet wetenschappelijk te werk gaat. In de wetenschap wordt alles super goed gecontroleerd en met proeven onderbouwd. Als je dat niet doet, wordt je afgefakkeld door de concurrentie.
Met audio kan je beweren wat je wilt, er is bijna niemand die controle eist. Iedereen wil wel geloven in kabels ed. Daarmee zeg ik niet dat het onzin is, ik zeg alleen dat de werkwijze niet goed is.

Zie trouwens ook deze topic: [topic=409874/1/100]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maargoed, als inspelen == gewenning, dan ben ik het er mee eens...
Je zou verbaasd zijn, maar ik ben er voor 99% van overtuigd dat dat het toch is bij 'kabels inspelen'...

• Funk414
Op dinsdag 26 februari 2002 04:24 schreef afterburn het volgende:
Maargoed, als inspelen == gewenning, dan ben ik het er mee eens...
Denk eerlijk gezegd ook dat dit het geval is, maar je probeert de verschillen toch te verklaren d.m.v de "kennis" van mensen die er schijnbaar veel van af weten en dan heb ik het bijvoorbeeld over de vaste bezoekers van o.a. hifi.nl...
Zij zijn er heilig van overtuigd dat kabels ingespeeld moeten worden. En wie ben ik om dit heel nuchter te verwerpen, zeker als ik ook daadwerkelijk een verschil in geluid waarneem. Ik weet eerlijk gezegd niet meer wie of wat te moeten geloven. Maar ik zit er ook niet mee want als mijn setje straks compleet is, investeer ik voorlopig geen cent meer in hifi en ga ik er gewoon van genieten...

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Leuk om te zeggen dat je audio wetenschappelijk moet aanpakken, maar dan wel beginnen bij het begin en eerst "goed geluid" wetenschappelijk definieeren.

Maar goed, ff weer on topic: ik denk dat die 7 nogwat een mooie prijs is voor luidspreker snoer. niet te overdreven en ook geen schemerlampensnoer. Als je later beter wilt kan dat altijd nog.
Pagina: 1