godsdienst in de genen / Fons de Poel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Een paar dagen terug was er een vooraankondiging voor het programma van Fons de Poel (van der Poel, whatever..) waarin hij iedere week op zoek gaat naar iets levensbeschouwelijks op een wetenschappelijke manier.

In deze vooraankondiging werd genoemd dat hij achter de stelling aan ging dat gevoeligheid voor religie genetisch bepaald is. Heeft iemand deze aflevering toevallig wel gezien? Ik heb hem nl. gemist en ben wel benieuwd wat er nu eigenlijk over dit onderwerp gemeld is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19284

Ik heb het gezien noch gehoord maar dat gevoeligheid voor religie genetisch bepaald is lijkt me onzin... :?

'Geloven-in-iets' is mijn insziens 'aangeleerd gedrag'; dat je aangeleerd wordt -of niet- tijdens je opvoeding en kan alszodanig ook weer afgeleerd worden.

Persoonlijkheidskenmerken als minder of meer zelfverzekerd zijn en -überhaupt- een sterke of juist zwakkere persoonlijkheid vormen kunnen wel deels genetisch bepaald zijn en ik kan me voorstellen dat een zwakke persoonlijkheid eerder beinvloedbaar is dus ook eerder bevattelijk voor een religieuze boodschap...

Dan zou je kunnen stellen dat het aanhangen van een religie een gevolg is van -genetisch te bepalen- zwakkere persoonlijkheidskenmerken.

Hoe je het ook wendt of keert het aanhangen van een religie vraagt om nederigheid, onderdanigheid en volgzaamheid, drie eigenschappen die nu één keer ten enenmale ontbreken bij de sterkere persoonlijkheid....

Dit laatste houdt ook weer niet automatisch in dat sterke persoonlijkheden niet gelovig zouden kunnen zijn...;
ik heb zelf -maar dat is persoonlijk- altijd vraagtekens gezet bij de geloofwaardigheid daar weer van.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QUILIX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

Maar is het niet zo dat mensen een bepaalde geloof hebben of kiezen door hun fysieke eigenschappen of manier van uitzien? Ik heb vroeger altijd gedacht dat je je bij een groep, politieke ideologie of geloof sloot om bij te horen bij die groep die fysiek op jou lijkt. Ook met betrekking tot de sexuele voorkeuren of vanwege je genetische kenmerken bij je geboorte. En dat veel oorlogen eigenlijk niet door de geloven of politieke ideologieen zijn begonnen maar door je fysiek en levenswijze?
Of is dat nog steeds een taboe >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrStrange
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

DrStrange

Blitting the Back Buffer

Er zijn wetenschappers die met enig recht beweren dat in ieder geval een aanleg voor geloof bestaat. Zo zijn er experimenten bekend waarin mensen door electrische stimuli op bepaalde delen van het brein (limbisch systeem en corpus callosum) een 'religieuze ervaring' kregen. Het is dus denkbaar dat de 'vatbaarheid' voor een dergelijke ervaring genetisch is (cfr. epilepsie)

Niets wordt er, niets, uit talloos veel miljoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gaat het hier om het gevoellig zijn voor een willekeurige religie, of stelt hij dat het zo specifiek is dat de een voor de Islam gaat, en de ander voor het Boedhisme? Dat lijkt me iig niet kunnen, vele godsdiensten lijken zo erg op elkaar dat dat niet zou gaan volgens mij. Met name bij de afgeleiden van het Judaisme (?) - christenen en moslims - lijkt me dit niet kunnen.

Het geven van een religieuze ervaring door elektrische stimuli is volgens mij gewoon doordat mensen dit label plakken aan de ervaringen die ze opdoen bij zo'n prikje. Iemand die geen christen (etc) is zal het waarschijnlijk anders noemen.

Volgens mij hangt het aanhangen van de ene of de andere (of geen) godsdienst met name af van omgeving en de opvoeding.

Zouden babies van een moslimgezin, die geadopteerd word door een christen zonder dat de baby dit weet later automagisch voor de islam kiezen? En hoe kan het dat miljoenen mensen die ooit uit Afrika naar de westerse wereld (letterlijk) getrokken zijn dan christen of moslim geworden zijn?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37358

Op maandag 25 februari 2002 09:08 schreef F_J_K het volgende:
Gaat het hier om het gevoellig zijn voor een willekeurige religie, of stelt hij dat het zo specifiek is dat de een voor de Islam gaat, en de ander voor het Boedhisme?
Ik heb het programma wel gezien, maar niet een paar dagen terug. Dat was namelijk een herhaling, ik heb het een vrij lange tijd geleden gezien en weet niet alles exact meer. Het ging er inderdaad over dat religieus zijn (om het even welke religie) in de hersenen zelf als het ware zit ingebakken, en ik kan me bovenstaand experiment (Fons met electroden op z'n hoofd waarmee inderdaad ook bij hem een "religieuze ervaring" opgeroepen kon worden) nog herinneren.

Fons legde dit overigens uit als een bewijs dat er wel een god moest zijn, omdat er in de hersenen zoiets zit "ingebouwd", dat vond ik dan wel weer jammer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Fons legde dit overigens uit als een bewijs dat er wel een god moest zijn, omdat er in de hersenen zoiets zit "ingebouwd", dat vond ik dan wel weer jammer :)
Dan krijg je inderdaad een leuke discussie. Zo zijn er ook mensen die uit het gedrag van mensen - dat volgens hen uiteindelijk neigt goed te zijn - afleiden dat er een God bestaat die dergelijke goedheid bij ons heeft ingebouwd.

Maar goed.. het gaat dus idd om de gevoeligheid voor om het even wat voor soort religie. Zijn hier nu veel bewijzen voor, of zijn het eerder wat 'duistere' experimenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Tip: Lees de W&L Policy eens

<small>(dit bericht is dus gericht aan de topicstarter)</small>

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1