Toon posts:

[cm] proberen een fan bus te maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus aan het proberen een fanbus aan het maken, ik heb ook een schakeling getekend ...
die staat hieronder, kan iemand mij vertellen of dit goed is ?
die 12v is dus de voeding of het mobo ...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/kruijss/schakeling.gif

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nee

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Hoe denk je dit te gaan maken, met die verschillende stukjes aan je potmeter/schuifweerstand? Weet je wel hoe strak die draad opgerold zit? Het is een mooi plan, maar denk niet dat het gaat werken.
Misschien dat het wel werkt als je die potmeter vervangt door een 5-standen switch, als die al bestaan.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet er ook niet zoveel van, maar kun je misschien iets meer toelichten van wat precies fout is ? *D

Verwijderd

Topicstarter
ik kan ook met weerstandjes en een 5 tuimelschakelaar gebruiken maar zijn die er ?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:39
Op zondag 24 februari 2002 00:05 schreef MinardiFan het volgende:
ik kan ook met weerstandjes en een 5 tuimelschakelaar gebruiken maar zijn die er ?
zou k diodes pakken waarvan je er steeds meer in serie zet
(steeds 0.6/0.7V minder)

en stappen schakelaars van 2 tot 12 stappen is geen enkel proleem

meer stappen kan wel es moeilijk worden

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Waarom zou je niet gewoon een bestaand schema nemen (rheostat/PWS)?

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik tot net niet wist waar ik ze kon vinden, en omdat het me leuk leek om ze zelf te maken en omdat ik niet eens weet wat rheostat/PWS is :?
Op zondag 24 februari 2002 00:08 schreef Sine het volgende:
zou k diodes pakken waarvan je er steeds meer in serie zet
(steeds 0.6/0.7V minder)

en stappen schakelaars van 2 tot 12 stappen is geen enkel proleem
waar haal ik die ? op conrad vind ik ze nergens ...

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 00:15 schreef MinardiFan het volgende:
omdat ik tot net niet wist waar ik ze kon vinden, en omdat het me leuk leek om ze zelf te maken en omdat ik niet eens weet wat rheostat/PWS is :?
Het traploos regelen van het voltage over je fans. Je kan dan ook nog een ledbar maken om te checken hoe hard hij staat enzo. Check de search maar eens.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 00:17 schreef BananeKoning het volgende:

[..]

Het traploos regelen van het voltage over je fans. Je kan dan ook nog een ledbar maken om te checken hoe hard hij staat enzo. Check de search maar eens.
dat wil ik eigenlijk ook zoiets ... :)
ik ga eens ff kijken

edit:

er zat zowiezoo een fout in want de fan moet natuurlijk paralel aan de potmeter en de ledjes staan ...

maar die ledjes, kun je die ook nog op een of andere manier na de potmeter schakelen en dan toch dat effect behouden dan als ie op 6 volt draait er 3 ledjes branden ?

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan: http://www.tweakers.net/nieuws/19013

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, maar deze heeft me nogal geïnspireerd ...
en doordat ie anders werkt (met een eldje op de potmeter) voldoet mn eigen schema al denk ik als ik al die ledjes weg denk ...

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/kruijss/schakeling.gif

dit heb ik nu weer in elkaar geflanst ...

de casefan loopt op 12 v en heeft 0,15 A nodig ...
in mn mobo boekje staat dat de uitgang voor xtra fans 0,350 A levert ...
verder wil ik eenledje erbij waar bij ik die heb gerekend op 2 v en 0,010 A (bij conrad stond alleen stroomsterkte erbij) ...
is dit verder goed ? zijn er nog aanpassingen nodig ?

Verwijderd

Topicstarter
het geheel verbruikt dus 4,2 watt
was ik nog vergeten te zeggen :P

een oh ja hoeveel watt en wat moet het bereik van de potmeter zijn ?

Verwijderd

Topicstarter
shop ^

Verwijderd

tering WTF doet die onderste weerstand in het schema, is dit om de voeding wat extra te belasten ?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Even wat begin puntjes.

Je hebt een (vast) voltage van 12V. Je fan heeft een (vaste) weerstand. Daarmee trekt ie amperes. Nooit andersom.
Een batterij kan ook 1A leveren alleen HEEL kort. Gewoon kortsluiten en je hebt bij gee nweerstand een oneindig hoge stroom(=Ampere) lopen.

En waarom sluit je de LED parallel aan? Wanneer de potmeter een grotere weerstand krijgt dan daalt de intensiteit van de fan maar STEIGT die van de led!

Als je de LED wilt laten werken boven een drempelspanning (en niet geleidelijk sterker) dan moet je er een opamp in zetten. Die geeft een positief out-signaal zodra de ingang hoger is dan de reference.

Sorry dat ik niet precies weet hoe de op-amp aan te sluiten (electroboer weet dit wel) maar hier is een schema. ik heb expres niets uitgerekend omdat ik niet genoeg waarden weet!

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/oxigun/fan-schak.JPG

edit: de vaste weerstand is alleen maar om te zorgen dat de referentie weerstand niet te hoog kan worden!

misschien moet er een extra weerstand bij die led maar ja, ik weet geen waardes!

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:49

Illusion

(the art of)

Op zondag 24 februari 2002 20:30 schreef Oxigun het volgende:
Even wat begin puntjes.

Je hebt een (vast) voltage van 12V. Je fan heeft een (vaste) weerstand. Daarmee trekt ie amperes. Nooit andersom.
Een batterij kan ook 1A leveren alleen HEEL kort. Gewoon kortsluiten en je hebt bij gee nweerstand een oneindig hoge stroom(=Ampere) lopen.

En waarom sluit je de LED parallel aan? Wanneer de potmeter een grotere weerstand krijgt dan daalt de intensiteit van de fan maar STEIGT die van de led!

Als je de LED wilt laten werken boven een drempelspanning (en niet geleidelijk sterker) dan moet je er een opamp in zetten. Die geeft een positief out-signaal zodra de ingang hoger is dan de reference.

Sorry dat ik niet precies weet hoe de op-amp aan te sluiten (electroboer weet dit wel) maar hier is een schema. ik heb expres niets uitgerekend omdat ik niet genoeg waarden weet!

[afbeelding]

edit: de vaste weerstand is alleen maar om te zorgen dat de referentie weerstand niet te hoog kan worden!

misschien moet er een extra weerstand bij die led maar ja, ik weet geen waardes!
het lijkt me dat de niet-inverterende ingang van de opamp tussen de weerstand en de casefan in moet worden aangesloten, en dat er ook nog een weerstand vanaf diezelfde ingang naar de uitgang moet, om een bepaalde hysterese te creeeren. Verder klopt dat shema wel aardig :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Oxi

Oxi

ik heb nog een ander foutje gemaakt. hij wordt kortgesloten, de led brand niet! kijk maar

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/oxigun/fan-schak2.JPG

stroom kiest altijd de makkelijkste weg :)

en als je de opamp tussen de fan en weerstand zet dan meet ie alleen de fan! dit is goed maar de fan draait dan constant omdat de stroom niet meer door de weerstand gaat maar door de led. het loopt altijd :)

Verwijderd

Topicstarter
mhm, misschien is mijn bedoeling niet helemaal duidelijk ...

dat ledje moet constant branden, de potmeter is om de fan sneller en zachter te laten branden ...

Verwijderd

weet er toevallig iemand een schema waarbij er 1 ledje belt bij 2v, 2 bij 4, 3 bij 6, ...

dus: hoe hoger de spanning, hoe meer leds

thx

• Oxi

Oxi

Op zondag 24 februari 2002 21:14 schreef MinardiFan het volgende:
mhm, misschien is mijn bedoeling niet helemaal duidelijk ...

dat ledje moet constant branden, de potmeter is om de fan sneller en zachter te laten branden ...
dat kan ook met deze schakeling. ik neem aan dat de led alleen moet branden als de fan niet uitstaat. dan stel je met de onderste (in schema) de potmeter zo in dat ie gaat al gaat branden bij een hele lage stroom.

Verwijderd

Topicstarter
de led moet altijd branden, want de fans staan altijd wel een beetje aan (omdat de temp te hoog is zonder fans in idle toestand) dus die tweede potmeter kan weg toch ?

Verwijderd

Topicstarter
als we dat ledje nu eens weglaten, dat mag toch constant branden dus die sluit ik wel apart ergens op aan ...

dan kan ik natuurlijk gewoon de potmeter in serie aansluiten op de fan niet ?

de fan heeft de volgende gegevens:
12 v
0,15 A

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog wat rond geneuzeld ... als ik een potmeter en een fan op elkaar aan sluit ...

fan heeft een weerstand van 80 ohm ...
U = 12,0 v
I = 0,15 A

U = 8,0 v
I = 0,10 A

U = 4,0 v
I = 0,05 A

wil ik de fan op 4,0 v laten draaien moet de potmeter een spanning van 8,0 v leveren met een stroomsterkte van 0,05 A, dus een weerstand van 160 ohm, een 175 ohm's weerstand zou ik dan nemen ...

het vermogen van de potmeter moet dan 0,4 watt zijn klopt dat een beetje ?

Verwijderd

Topicstarter
nadeel is wel dat zon potmeter idioot warm wordt ...
iemand daar een oplossing voor ?

Verwijderd

Topicstarter
shop ^

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 22:44 schreef MinardiFan het volgende:
Bouw een echte als je solderen durft ;)

Dat probeer ik althans in het draadje [topic=410594/1/50]

• Oxi

Oxi

Op zondag 24 februari 2002 22:44 schreef MinardiFan het volgende:
je hebt potmeters in alle soorten en maten. als je bij de electroboer aangeeft dat je ze hiervoor wilt gebruiken geeft ie wel eentje mee die meet Watts kan verdragen.

Pagina: 1