Toon posts:

Pentium4 Northwood 2Giga op Abit TH7-II-Raid...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wil deze cpu wat overclocken maar heb er niet echt veel ervaring mee ..Daarom dat ik een beetje hoop dat jullie me kunnen helpen.Met m'n moederbord kan ik alles manueel instellen (CPU operating speed / External Clock CPU/PCI / Multiplier Factor / AGP Clock / Core Voltage (kan gaan tot 2.2V in stapjes van 0.1)) De PCI en AGP kan ook op fixed zetten...
Nu zou ik gewoon willen weten welke combinatie er het beste is om m'n cpu zo rendabel en stabiel mogelijk te kunnen laten draaien.. De cooler is de bijgeleverde intel-cooler (cpu was in boxed version)
Of als er iemand is die dezelfde cpu heeft of het zelfde moederbord kan die me misschien ook wat tips geven?
Alvast bedankt !!!

• CSCExter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02-2024
Op zaterdag 23 februari 2002 23:16 schreef Chesko het volgende:
Wil deze cpu wat overclocken maar heb er niet echt veel ervaring mee ..Daarom dat ik een beetje hoop dat jullie me kunnen helpen.Met m'n moederbord kan ik alles manueel instellen (CPU operating speed / External Clock CPU/PCI / Multiplier Factor / AGP Clock / Core Voltage (kan gaan tot 2.2V in stapjes van 0.1)) De PCI en AGP kan ook op fixed zetten...
Nu zou ik gewoon willen weten welke combinatie er het beste is om m'n cpu zo rendabel en stabiel mogelijk te kunnen laten draaien.. De cooler is de bijgeleverde intel-cooler (cpu was in boxed version)
Of als er iemand is die dezelfde cpu heeft of het zelfde moederbord kan die me misschien ook wat tips geven?
Alvast bedankt !!!
CPU operating speed: niet veranderen, dat is alleen als je niet wil overclocken, dan kun je daar 2 Ghz instellen.
Multiplier Factor: kun je niet veranderen bij een P4.
External Clock CPU: dit kun je WEL veranderen. ik d8 dat een P4 2 Ghz op 20*100 liep, en (20 is multiplier, 100 is FSB) die 100 kun je omhoog gaan krikken. als je bijvoorbeeld van 100 naar 133 gaat dan is je proc 20*133=2.66 Ghz

Let wel op dat als je dit gaat verhogen je Werkgeheugen en je AGP en PCI sloten ook sneller worden, maar die laatste 2 kun je dus eventueel locken.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Gewoon alles laten staan. Download de .pdf manual van dat mobo als je die niet hebt en lees hem helemaal door totdat je alles snapt en begrijpt.

Ik kan je zo aanraden dat pci/agp fix ding aan te zetten. Houd je je systeem stabieler en kom je verder.

Kijk eens in de FAQ van OCM over overklokken. Staat vast nog wel wat leerzame informatie. Trouwens, als je toch op de overclock toer wil met dit topic hoort het ook daar thuis.

Verwijderd

Topicstarter
External Clock CPU: dit kun je WEL veranderen. ik d8 dat een P4 2 Ghz op 20*100 liep, en (20 is multiplier, 100 is FSB) die 100 kun je omhoog gaan krikken. als je bijvoorbeeld van 100 naar 133 gaat dan is je proc 20*133=2.66 Ghz

Bedankt ! Maar de FSB van een P4 is normaal gezien 400, zou ik die dan op 5*400 moeten zetten of geeft 20*100 betere prestaties ?

Verwijderd

hmm 5*400 zou ik niet echt proberen

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 09:19

JSI

Op zondag 24 februari 2002 19:41 schreef Chesko het volgende:
Juist
Bedankt ! Maar de FSB van een P4 is normaal gezien 400, zou ik die dan op 5*400 moeten zetten of geeft 20*100 betere prestaties ?
Niet juist

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:48

LopeZ

Too much is never enough

Die 400 waar hij het over heeft is de quadpumped bus van de p4, wordt dus niet 400x20 maar gewoon 100. Net als bij de athelons niet 266 maar 133fsb.

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, sorry, was eigenlijk vrij stom van me gezien ik die sowieso "maar" tot max.255 Mhz kan brengen...
Die Multiplier factor is dus locked, maar dan heb ik ook nog een zogenaamde "differential current".Bij de handleiding staat er hierover het volgende: "This option allows you to select the current multiple of CPU clock.The options are : 4x,6x,5x,7x.The default setting is 6x."
Kan er mij iemand uitleggen wat dit nou precies is en wat het doet ?
Ook wat die AGP Clock betreft: Jullie raden me meestal aan om die op fix te zetten.Maar fix=66Mhz.Als ik bv.2/3 kies op normale - niet oc fsb - heb ik 100/2*3 = 150 Mhz...toch wel een groot verschil of is dit al "gevaarlijk".M'n Vga kaart is Geforce 3 Ti200 van Abit zelf.
Verder gebruik ik 4 latjes ECC RDRam van 128 Mb Pc800.
De manual zegt me dat als de fsb hoger is dan 125Mhz ik de RDRam bus freq. niet op 400Mhz mag zetten...
Ik weet het, voor jullie- toch wel experten op dit vlak- klinkt dit waarschijnlijk allemaal vanzelfsprekend maar kan er mij eens iemand uitleggen waarom niet??
Sorry als dit alles vrij dwaas overkomt ofzo, maar jullie kunnen me een grote dienst bewijzen me hierin wat wegwijs te maken !
Mvg

• CSCExter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02-2024
Bij mijn PIII Abit bord zit het zo dat de verhouding tussen Proc/RAM/PCI en AGP 4/3/1 of 4/4/1 is. als je FSB dan 150 is, wil dat zeggen dat de AGP op 150/4=37.5Mhz loopt, in plaats van de 33 Mhz standaard (bij mij dan)

die PCI en AGP kaartjes willen het schijnbaar gaan begeven als mensen boven de 41 kwamen (ik kan dat niet eens halen, mn FSB is max 153 :( )

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, rekenfoutje van mezelf.. AGP Clock op 2/3 is blijkbaar eerst gedeeld door 3 en dan maal 2 waardoor met een fsb van 100 die komt op 66.66..
Als ik de fsb optrek naar 150 komt die dus op 100, iemand daar reeds problemen mee gehad of toch maar die fix van 66 instellen?

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Als je pci/agp bus op 100 mhz staat, dan start jouw pc'tje niet meer op hoor, dat garandeer ik je.

pci = 33 Mhz normaal
agp = 66 Mhz normaal

als pci op 37.5 staat wil het soms al problemen opleveren met je kaartjes

Verwijderd

Topicstarter
Die Multiplier factor is dus locked, maar dan heb ik ook nog een zogenaamde "differential current".Bij de handleiding staat er hierover het volgende: "This option allows you to select the current multiple of CPU clock.The options are : 4x,6x,5x,7x.The default setting is 6x."
Kan er mij iemand uitleggen wat dit nou precies is en wat het doet ? :?

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
hier staat het allemaal in: [topic=223827/1/25]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, wat daar in staat weet ik nu ook wel, wat ik wil weten is wat die "differential current" is ??
(zie bovenstaand) is dus ter verduidelijking niet de multiplier factor !

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 14:50 schreef Chesko het volgende:
Sorry, wat daar in staat weet ik nu ook wel, wat ik wil weten is wat die "differential current" is ??
(zie bovenstaand) is dus ter verduidelijking niet de multiplier factor !
Heb ff met google.com gezocht
Differential current:
POCATELLO, Idaho ? Sep. 11, 2000 ? Designers of motherboards that use the new Pentium 4 processor? from Intel Corp. (NASDAQ:INTC) can now choose from a family of four new clock generator ICs from American Microsystems Inc. (AMI). These motherboard clock devices provide a new, differential current-mode processor clocking interface that minimizes the effects of board-induced noise to improve timing margins. Signal current levels can be adjusted to handle board trace impedance.
Maar goed, daar werd ik niet zoveel wijzer van.

Verder zou ik heel graag willen weten of het je lukt om je cpu stabiel op 20x133=2.66 ghz te krijgen. En met welke settings.

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 09:19

JSI

Op maandag 25 februari 2002 16:40 schreef wwillem het volgende:

[..]

Heb ff met google.com gezocht
Differential current:
[..]

Maar goed, daar werd ik niet zoveel wijzer van.

Verder zou ik heel graag willen weten of het je lukt om je cpu stabiel op 20x133=2.66 ghz te krijgen. En met welke settings.
Kijk hier maar eens: http://www.vr-zone.com/guides/Intel/Northwood/

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 16:43 schreef JSI het volgende:

[..]

Kijk hier maar eens: http://www.vr-zone.com/guides/Intel/Northwood/
Jesus, die gasten werken daar al met een fsb van 173.13 Mhz !! Dat kan toch niet meer gezond zijn? Ben benieuwd hoe lang hun cpu'tjes zullen meegaan met die core voltage van 2.2 V! Nee, zal al blij zijn als ik de mijne op 20 * 133 krijg.
Willem, ik zal het je zeker laten weten als dit gelukt is maar momenteel kan ik nog niets doen want wacht nog op m'n geheugen's. Heb die online besteld: http://www.overclocking.be/?page=shop/index&func=userLogout
Redelijk scherpe prijzen daar, maar nu is het wachten.. (zucht)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 19:48 schreef Chesko het volgende:

[..]

Jesus, die gasten werken daar al met een fsb van 173.13 Mhz !! Dat kan toch niet meer gezond zijn? Ben benieuwd hoe lang hun cpu'tjes zullen meegaan met die core voltage van 2.2 V! Nee, zal al blij zijn als ik de mijne op 20 * 133 krijg.
Willem, ik zal het je zeker laten weten als dit gelukt is maar momenteel kan ik nog niets doen want wacht nog op m'n geheugen's. Heb die online besteld: http://www.overclocking.be/?page=shop/index&func=userLogout
Redelijk scherpe prijzen daar, maar nu is het wachten.. (zucht)
Ja dat wachten op het laatste onderdeel ken ik, is altijd zeer frustrerend.

Maarreh, die 173 mhz fsb is met Liquid Nitrogen cooling. Volgens google is er al een setje vanaf $288,- :7. Beetje prijzig :).
Mail me maar wanneer je geheugen binnen is en de nodige testen zijn uitgevoerd, lijkt me heel gaaf om te weten hoe ver die komt :P.

• abwouters
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 18:35
Ben benieuwd hoe lang hun cpu'tjes zullen meegaan met die core voltage van 2.2 V!
Ik kan mijn voltage maar op 1,625 zetten. Ik weet dus niet of dat aan mijn bios ofzo ligt.
Ik heb de versie met 38 op het eind, welke bios gebruik jij want 2,2 is wel veel voor een Nortwood?
Pagina: 1