Toon posts:

Subwoofer bouwen van losse meuk :P

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He hallo dan:

Ik was in een gekke bui en had nog wat troep staan. dat wil zeggen:

2 half lege luidsprekerkasten, 2 12 inch woofers, wat gereeedschap, goeie zin en een leuk idee.

Ik wilde dus bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~betlemd/Sub/P2230007%20(Small).JPG

en deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~betlemd/Sub/P2230005%20(Small).JPG

aangestuurd door deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~betlemd/Sub/P2230006%20(Small).JPG

nog meer bass hebben :D
Ben dus aan het zagen gegaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~betlemd/Sub/P2230001%20(Small).JPG

dat werd al gauw dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~betlemd/Sub/P2230002%20(Small).JPG

beetje spuiten:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~betlemd/Sub/P2230004%20(Small).JPG

scheidingsfiilter er in en 2 van deze erin:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~betlemd/Sub/P2230003%20(Small).JPG

en dat werd dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~betlemd/Sub/P2230009%20(Small).JPG

Eerste test wees uit dat de flessen in het flessenrek van de kroeg beneden, meerinkelden :) :)

is bij elkaar 1,2 kilowat op een een versterker van 4 maal 175 watt (die 2 traps Yamaha raket)

en best strak ook die bass, ik heb hem ge-crossed op 100 Hz dus alleen echt laag krijgt ie, en het push pull van 2 coils achter elkaar geeft echt een goeie pump, ondanks dat het eigenlijk bagger dingen zijn :)

Mijn zaterdag :)

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
wat heeft het je gekost??

specs

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 13:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

VET, ik ben nou bezig met dmv oude troep van een zware oude hifi versterker een pa look te geven. dus voorop een front met alleen een aan knop en de volume control toegankelijk maken met een klep bovenop word cool :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 23:06 schreef twopack het volgende:
wat heeft het je gekost??
mdf, verf, (leuk spul hebben ze tegenwoordig) wat los materiaal....
De speakers enzo had ik al....bij elkaar €50 ongeveer :)

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

maarre je hebt er toch maar 1x een 12 inch woofer ingezet, of heb je die andere in dat tussenstuk gemonteerd?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 23:11 schreef AtomicShockwave het volgende:
maarre je hebt er toch maar 1x een 12 inch woofer ingezet, of heb je die andere in dat tussenstuk gemonteerd?
2 stuks erin.....dat werkt prima....en is op elk soort versterker aan te sluiten

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op zaterdag 23 februari 2002 23:13 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

2 stuks erin.....dat werkt prima....en is op elk soort versterker aan te sluiten
toch denk ik dat het harder gaat als je die middelste eruithaalt :) weet het niet zeker hoor, of je moet ze allebei hetzelfde kanaal geven. heb je niet hout genoeg om nog zo'n dezelfde kast te bouwen? ik moet zeggen dat het er uitmuntend netjes uitziet :)

Verwijderd

Owka dan.. zullen buurtjes blij mee sein!..

maaruh kom binnenkort wel ff luisteren.!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 23:14 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

toch denk ik dat het harder gaat als je die middelste eruithaalt :) weet het niet zeker hoor, of je moet ze allebei hetzelfde kanaal geven. heb je niet hout genoeg om nog zo'n dezelfde kast te bouwen? ik moet zeggen dat het er uitmuntend netjes uitziet :)
Bass is alle kanalen hetzelfde.....door het push pull mechanisme.....gaat ie echt diep....ik weet zeker dat dit het best werkt :)

• zuigzoen
  • Laatst online: 11-08 09:43
Hey DA Buzz
Damn, dat ziet er erg goed uit voor een zaterdag werk!
Ik denk dat je met je push pull opstelling idd een goede diepe bass er uit perst.

Het zal waarschijnijk wel een force feedback subwoofer geworden zijn als ik jou zo mag geloven..

Ik denk dat ik morgen ook maar even ga knutselen. Eens kijken of ik nog wat MDF over heb om een klein volume subwooffertje te maken, met het zelfde principe dat jij hebt toegepast.

Bedankt voor de tip man!

A.k.a. basjes

Verwijderd

Zie ik daar een luidspreker bovenop je installatie staan ?

• zuigzoen
  • Laatst online: 11-08 09:43
ja zo te zien heb je gelijk

A.k.a. basjes

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op zondag 24 februari 2002 00:20 schreef Polle het volgende:
Tjah tis niet helemaal verantwoord, maar t lijd niks. naja niet veel dan ;)

Verwijderd

Buzz, kwist niet dat je zo creabea bent! >:)

Ziet er strak uit man! Maar als ik je verhaal goed begrijp heb je 2 speakers in push pull staan... dat gaat inderdaad erg hard! Volgende biertje pakken we maar bij jou >:)

/me is maandag in de beurt, gooi hem om een uurtje of 7 maar even open, kijken offik um hoor >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 00:20 schreef Polle het volgende:
yep.....hoort niet he??? :o

ik moet eens gaan schuiven....met de zooi...mischien de installatie in de schouw :) dan kunnen die Missions aan de muur....hmzzzzz

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Die drivers die er in zitten zijn ZOOOOOOO slecht :( ik wist dat het bagger was maar dit slaat alles :D!

Nu die goed gefilterd is, is het volume er dus uit en wat je overhoudt zou diepe zuchtende bas moeten zijn.....hahahaha ze zijn zo slecht dat alles beneden 80 hz onhoorbaar en bijna onvoelbaar wordt. Beneden de 50 Hz moet ik voelen aan de konussen of er nog wel wat gebeurt :P

Mijn Missions 701 staan dan vreselijk te wapperen....7 cm uitslag en je kunt ze tot 12 hz bijna tellen.....die sub doet dan allang niets meer :D! afijn daar gaan we dus andere drivers inhangen met stijvere rubbere ophanging en minstens een bereik tot 15 Hz....Het kast ontwerp is nog steeds de moeite waard en is nog wel wat te verbeteren...

Wordt vervolgd

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Paar kleine opmerkingen:

Het idee is leuk; de uitvoering kan beter.... (no offence)

De binnenste subwoofer had ik persoonelijk in een gesloten deel gelaten. Een bass-reflex behuizing (of beter gezegd een 4e orde bandpass) klinkt beter als die in een gesloten deel zat. --> Dus de 1e subwoofer in een gesloten deel, de 2e (en voorste) subwoofer hoe hij nu is geinstalleerd.

Daarnaast is het zo dat indien je dat deel toch dmv een bass-reflex pijp open wil hebben dat dit deel een stuk groter had moeten zijn (bv. richting de 1.5ft3).

De opmerkingen puss-pull kloppen niet voor deze luidspreker opstellingen. Bij puss-pull is het zowieso dat de subwoofers tegen elkaar in geschakeld zijn als ze achter elkaar zijn opgesteld. En indien ze naar elkaar zijn opgesteld gewoon zijn aangesloten. Zo is de uitslag van het membraan minder bij hoger vermogen.

Anyway succes met de sub ;)

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 19:19 schreef Jivecar het volgende:
Paar kleine opmerkingen:

Het idee is leuk; de uitvoering kan beter.... (no offence)

De binnenste subwoofer had ik persoonelijk in een gesloten deel gelaten. Een bass-reflex behuizing (of beter gezegd een 4e orde bandpass) klinkt beter als die in een gesloten deel zat. --> Dus de 1e subwoofer in een gesloten deel, de 2e (en voorste) subwoofer hoe hij nu is geinstalleerd.

Daarnaast is het zo dat indien je dat deel toch dmv een bass-reflex pijp open wil hebben dat dit deel een stuk groter had moeten zijn (bv. richting de 1.5ft3).

De opmerkingen puss-pull kloppen niet voor deze luidspreker opstellingen. Bij puss-pull is het zowieso dat de subwoofers tegen elkaar in geschakeld zijn als ze achter elkaar zijn opgesteld. En indien ze naar elkaar zijn opgesteld gewoon zijn aangesloten. Zo is de uitslag van het membraan minder bij hoger vermogen.

Anyway succes met de sub ;)
Non taken ;)

Je zegt dat ik beter een hybride kan maken??? dus de achterste kamer gesloten en de voorste bass reflex?? dat mag je graag even verder uitwijden

Ik heb de drivers weldegelijk in push pull staan (met de magneten naar elkaar toe, ik kan dat eenvoudig omdraaien dus genoeg om mee te expirimenteren.....de kast zelf wil ik nog opstijven door asfaltbitum plakken erin te gaan lijmen..is redelijk makkelijk te verwerken en is door zn zware massa ideel dempingsmateriaal voor bas

Enniewee graag reactie en (onderbouwende) kritieken

• Jivecar
Op maandag 25 februari 2002 19:33 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Non taken ;)

Je zegt dat ik beter een hybride kan maken??? dus de achterste kamer gesloten en de voorste bass reflex?? dat mag je graag even verder uitwijden

Ik heb de drivers weldegelijk in push pull staan (met de magneten naar elkaar toe, ik kan dat eenvoudig omdraaien dus genoeg om mee te expirimenteren.....de kast zelf wil ik nog opstijven door asfaltbitum plakken erin te gaan lijmen..is redelijk makkelijk te verwerken en is door zn zware massa ideel dempingsmateriaal voor bas

Enniewee graag reactie en (onderbouwende) kritieken
Door de aanwezige bass-reflex pijp in het achterste gedeelte is er feitelijk geen sprake van een puss-pull situatie. Van de druk van de achterste kamer kan via de voorste kamer de behuizing uit.

Door de achterste kamer gesloten te maken bouw je de druk op in de acherste kamer.

Door de subwoofers om te poolen (dus - en + omdraaien bij de een en bij de ander gewoon laten --> advies zet de achterste subwoofer in "fase", en de voorste normaal).

Zou je in een hogere druk kunnen krijgen.

Daarnaast zal de subwoofer in het achterste deel beter klinken als hij gesloten is (meer tegendruk).

Succes met het sleutelen cq experimenteren !

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:04

reiker

dan jij!

heej ik heb ook van die mission speakers :)

niet echt opbouwende kritiek of wel ;)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Jivecar
Op maandag 25 februari 2002 19:40 schreef reiker het volgende:

Van iedere vorm van kritiek leer je !!

En tja, soms is die hard....

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 19:37 schreef Jivecar het volgende:

[..]

Door de aanwezige bass-reflex pijp in het achterste gedeelte is er feitelijk geen sprake van een puss-pull situatie. Van de druk van de achterste kamer kan via de voorste kamer de behuizing uit.

Door de achterste kamer gesloten te maken bouw je de druk op in de acherste kamer.

Door de subwoofers om te poolen (dus - en + omdraaien bij de een en bij de ander gewoon laten --> advies zet de achterste subwoofer in "fase", en de voorste normaal).

Zou je in een hogere druk kunnen krijgen.

Daarnaast zal de subwoofer in het achterste deel beter klinken als hij gesloten is (meer tegendruk).

Succes met het sleutelen cq experimenteren !
De membraam uitslag van de achterste zal als ik die kamer sluit dus veel minder zijn, door de luchtdruk.....die voorste heeft dan veel meer uitslag, als ik één van de drivers uit fase zet dan hef je toch de trilling t.o.v. van de drivers onderling op?? .....afijn dat is ook zo uitgeprobeert.....Eerst maar even "echte" drivers kopen :)

Bedankt iig

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 19:40 schreef reiker het volgende:

Bij Richer Sounds in Adam, € 79 per paar (tis echt heus) en de 702e voor €130 per paar :9 :9 ga maar halen !!

enne opbouwend???? nee niet echt :P

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op maandag 25 februari 2002 19:49 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

De membraam uitslag van de achterste zal als ik die kamer sluit dus veel minder zijn, door de luchtdruk.....die voorste heeft dan veel meer uitslag, als ik één van de drivers uit fase zet dan hef je toch de trilling t.o.v. van de drivers onderling op?? .....afijn dat is ook zo uitgeprobeert.....Eerst maar even "echte" drivers kopen :)

Bedankt iig
hij heb meer uitslag omdat ie minder weerstand heeft, weerstand is toch goed of of niet? daar bouw je druk door op

Verwijderd

Topicstarter
Push pull principe

Afbeeldingslocatie: http://www.hometheaterhifi.com/volume_3_1/images/mkmx1.gif

hoe zou ik dat in mijn kast kunnen toepassen

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 23:46
begrijp de plaat niet helemaal, moet ze beide niet tegelijk dezelfde kant opgaan of gaat het plaatje gewoon verkeerd? :?

no comment

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 20:53 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Push pull principe

[afbeelding]

Does iets langzamer afspelen :D

• Jivecar
Op maandag 25 februari 2002 20:53 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Push pull principe

[afbeelding]

Ziet er goed uit, één maar:
* de subwoofer die in de behuizing met bass-reflex pijp zit heeft een veel kleinere behuizing dan de andere gesloten.

Regel is dat een gesloten behuizing voor één en dezelfde sub kleiner is dan de bass-reflex variant.

Dus maak je de bovenste kamer kleiner en de onderste groter. Het ziet er wel naar uit dat je een nieuwe behuizing moet maken....

Het puss-pull systeem is goed weergegeven....

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 15:53 schreef Jivecar het volgende:

[..]

Ziet er goed uit, één maar:
* de subwoofer die in de behuizing met bass-reflex pijp zit heeft een veel kleinere behuizing dan de andere gesloten.

Regel is dat een gesloten behuizing voor één en dezelfde sub kleiner is dan de bass-reflex variant.

Dus maak je de bovenste kamer kleiner en de onderste groter. Het ziet er wel naar uit dat je een nieuwe behuizing moet maken....

Het puss-pull systeem is goed weergegeven....
Ehm het geluk van de constructie is dat ik die tussenwand nog kan verplaatsen :)
Ook ik had wat moeite met de interpretatie van het plaatje maar zeg ik het goed dan je hierdoor eigenlijk je wooferoppelvlakte verdubbeld??? de één trekt de lucht naar links en de ander duwt aan de andere kant de lucht. Hiervoor moet je dan wel je 2 drivers uit fase zetten.....

Zeg maar of ik het bij het goed eind heb... Drivers worden 12" Visatons met een bereik tot 18 Hz :9 :9 :9

Edit: idee!! ben ik er ook niet als ik de basreflexpijp van de achterste kamer direct helemaal door trek naar buiten en dus de voorste kamer afsluit???? is qua construstie veel makkelijker :)

• Jivecar
Op dinsdag 26 februari 2002 16:51 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Ehm het geluk van de constructie is dat ik die tussenwand nog kan verplaatsen :)
Ook ik had wat moeite met de interpretatie van het plaatje maar zeg ik het goed dan je hierdoor eigenlijk je wooferoppelvlakte verdubbeld??? de één trekt de lucht naar links en de ander duwt aan de andere kant de lucht. Hiervoor moet je dan wel je 2 drivers uit fase zetten.....

Zeg maar of ik het bij het goed eind heb... Drivers worden 12" Visatons met een bereik tot 18 Hz :9 :9 :9

Edit: idee!! ben ik er ook niet als ik de basreflexpijp van de achterste kamer direct helemaal door trek naar buiten en dus de voorste kamer afsluit???? is qua construstie veel makkelijker :)
Het wooferoppervlak verdubbel je puss-pull niet, maar door de beperktere uitslag (wordt beperkt door de druk) is de Xmax (uitslag zonder dat je de spreekspoel verneukt) met meer vermogen te bereiken.

Grotere uitslag is dan nl. alleen met meer vermogen te halen. Meer vermogen betekend (in ieder geval) een harder geluid).

Dat met die bass-reflex pijp doortrekken is in beginsel in goed idee; probeer het tussenschot dan meer naar de (gesloten) kamer te brengen. Nu is de bass-reflex kamer dan groter, en de voorste kamer kleiner. Er is één maar, normaal gesproken is een bass-reflex pijp bemeten aan de driver en de klankkarakteristiek die je wil, ik ben bang dat hierdoor de klank vertekend.

Wat je ook zou kunnen doen is: bass-reflex pijp verleggen (direct naar buiten in achterste kamer); het tussenschot vernieuw je dan en maak je dicht. En voor de voorste kamer maak je een nieuw schot (zonder bass-reflex). Zo is de achterste kamer bass-reflex en de voorste kamer gesloten.

Ik denk dat dit een goed resultaat geeft, bereken wel even de bass-reflex maat voordat je begint; voor zover de theorie..... voordeel met die visatons subjes is in ieder geval wel dat je altijd veel goed bruikbare specs krijgt. Het bemeten van de kast is dan in ieder geval makkelijker !!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 19:24 schreef Jivecar het volgende:

[..]

Het wooferoppervlak verdubbel je puss-pull niet, maar door de beperktere uitslag (wordt beperkt door de druk) is de Xmax (uitslag zonder dat je de spreekspoel verneukt) met meer vermogen te bereiken.

Grotere uitslag is dan nl. alleen met meer vermogen te halen. Meer vermogen betekend (in ieder geval) een harder geluid).

Dat met die bass-reflex pijp doortrekken is in beginsel in goed idee; probeer het tussenschot dan meer naar de (gesloten) kamer te brengen. Nu is de bass-reflex kamer dan groter, en de voorste kamer kleiner. Er is één maar, normaal gesproken is een bass-reflex pijp bemeten aan de driver en de klankkarakteristiek die je wil, ik ben bang dat hierdoor de klank vertekend.

Wat je ook zou kunnen doen is: bass-reflex pijp verleggen (direct naar buiten in achterste kamer); het tussenschot vernieuw je dan en maak je dicht. En voor de voorste kamer maak je een nieuw schot (zonder bass-reflex). Zo is de achterste kamer bass-reflex en de voorste kamer gesloten.

Ik denk dat dit een goed resultaat geeft, bereken wel even de bass-reflex maat voordat je begint; voor zover de theorie..... voordeel met die visatons subjes is in ieder geval wel dat je altijd veel goed bruikbare specs krijgt. Het bemeten van de kast is dan in ieder geval makkelijker !!
Ik ben met winISD aan de gang gegaan (Visaton drivers staan er in) en ik heb een marge van 9 liter voor optimale bassreflex ruimte.....masseltje want dat is makkelijk haalbaar, ik ga dan toch de pijp doortrekken en de boel nog eens opnieuw dichtkitten met een wat hardere kit. De visatons hebben ook een flens met rubbere rand zodat ie echt goed afsluit.

Mocht de pijp echt afbreuk doen aan het geluid dan kan ik nog altijd de bassreflex naar achteren laten verhuizen.

Als ie klaar is en ik zet hem hard gaat ie waarschijnlijk door de kamer wandelen...De visatosn hebbben een uitslag bereik van 7,5 cm en dat bij 2 maal 30 cm woofer... afijn ik heb ze nog niet....duurt een 7 daagjes :(

Verwijderd

Topicstarter
update,

Ik heb de Visatons afgezegd en Magnat drivers gekocht die beter bij de kast passen.....het push pull is een vreemd maar erg bevredigend principe....als ik als eerste de bassreflex (achterste) kamer aanzet krijg je een mooie bas....boenkt een beetje, en dat wil je niet in de huiskamer. Zet ik dan de voorste (gesloten) kamer aan in fase dan wordt het net een discotheek en loopt de kast bijkans de maker uit :) , zet ik hem uit fase dan gebeurt er precies wat ik wilde, nl. een diepe zware zuchtende bass, geen boenken meer maar mooi diep en zwaar......ik moet nog een mooie aluminium afdichtrand voor de voorste speaker en nog een keer alle kitranden nalopen. De druk wordt zo hoog dat als ik hem hard zet ik hem op 2 plekken hoor sissen.....daar zit dus een lek en dat mot dicht :( . het is grappig te merken dat de sis maar op een heel beperkt frequentiegebied optreed. Bij normaal gebruik gaat het goed maar als ik straks die 6.1 versterker heb dan wordt dat subkanaal nog veel harder aangesproken en dan moet ie echt dicht zijn :)

Bij elkaar toch wel € 325 maar dan heb je ook wat :)
Pagina: 1