Toon posts:

[FILESERVER] Leuke snelheid??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuw systeem erbij kopen, en dan wil ook een aparte fileserver gaan draaien voor MP3/DIVX enz.

Nu had ik dit ongeveer in gedachte als fileserver (heb nog geen precieze details!!):

- Als processor iets van een P166/P200
- Geheugen 64mb RAM (SIMM), heb ik namelijk nog liggen
- Mobo...tjah ff één van pc beurs ofzo halen
- 80gig 7200rpm HD (Zou ik dan moeten kopen)
- evt IDE controller????
- 10/100mbit netwerkkaart @ 10/100mbit SWITCH

Ik heb dus nog geen precieze detail van de fileserver omdat ik eerst wil weten welke (oude) hardware goed genoeg is ervoor (moet niet te duur zijn).

Ik wilde dan waarschijnlijk LINUX erop gaan draaien omdat de meeste hier zeggen dat dit qua performance/stabiliteit goed is voor servertjes.

Maar nu is dus mijn vraag of ik met deze hardware @ linux een leuke fileserver bij elkaar heb...

Het hoeft geen echte high performance fileserver te worden BTW :P maar een aangename snelheid is wel vereist...

edit:

Het is voor MAX 5 p33ps.....(maar meestal maar 2 dus...)

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

die 80 Gb pakt zo'n oude mobo nooit. Natuurlijk is de rest van je config afhankelijk van het aantal users. En 64 mb werkgeheugen lijkt me wat weinig.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gebruik dan zeker een losse IDE controller voor die hdd, anders zit je op max ATA 33 en dat schiet niet echt op.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 22:30 schreef Master_Egg het volgende:
die 80 Gb pakt zo'n oude mobo nooit. Natuurlijk is de rest van je config afhankelijk van het aantal users. En 64 mb werkgeheugen lijkt me wat weinig.
BIOS flashen maybe?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 22:30 schreef Terw_Dan het volgende:
gebruik dan zeker een losse IDE controller voor die hdd, anders zit je op max ATA 33 en dat schiet niet echt op.
Jah...zat ik zelf ook al aan te denken...dus je kunt er gewoon een ATA100 kaartje inkicken....

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Op zaterdag 23 februari 2002 22:31 schreef EbAyzo het volgende:

[..]

BIOS flashen maybe?
denk niet dat er updates beschikbaar zijn die 80 Gb ondersteunen voor zulke oude boardjes. Maar met een losse IDE-controller moet het volgens mij wel kunnen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 22:33 schreef Master_Egg het volgende:

[..]

denk niet dat er updates beschikbaar zijn die 80 Gb ondersteunen voor zulke oude boardjes. Maar met een losse IDE-controller moet het volgens mij wel kunnen werken.
Dus als je 80gb @ een ATA100 IDE controller gooit maakt het niet uit hoe oud je bios versie is?? (en of ie 80gig ondersteund?)

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
topicstarter gaat linux draaien, of het bios dan de hdd herkent is 'irrelevant' linux gebruikt niet het bios van je pc voor de aansturing...

ergo: 80gb is geen probleem. (ook niet op zon oude pc)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 22:38 schreef zwelgje het volgende:

[..]

topicstarter gaat linux draaien, of het bios dan de hdd herkent is 'irrelevant' linux gebruikt niet het bios van je pc voor de aansturing...

Da's nog eens goed info... :P

Maar welke LINUX versie/soort of hoe het ook genoemd word (ben linux n00b :) ) kan ik het best draaien dan?

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

[topic=163843/1/100]

Verwijderd

heb hier nog zon oude bak staan na een bios update pakt hij zelfs 120 gig hd van maxtor

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 22:43 schreef Master_Egg het volgende:
[topic=163843/1/100]
Jah soz :P ik was btw al op linux.org aan het kijken...

ow en het heet dus een Linux distribution :P Weer wat geleerd..

• Azrael
  • Laatst online: 12-08 16:02
Op zaterdag 23 februari 2002 22:38 schreef zwelgje het volgende:

[..]

Een biosupdate, als je m al kunt vinden, zal max. 32 gig ondersteunen.

Yups, snelste is waarschijnlijk een ata100 controller.
Linux herkent m sowieso, je kan ook een NT os gebruiken, op een kleiner schijfje waar je van boot.

Één tip: als je wat snelheid wilt hebben neem je goede netwerkkaarten (Intel, 3com) en niet Unex/ Realtek.

Die laatste heb ik genomen, omdat ze toch wel een stukje goedkoper waren, maar de snelheid valt behoorlijk tegen, ik haal max. 1,5 MB/sec.
Dat komt omdat deze kaarten veel van de processor gebruiken, en met een p166 gaat dat dus niet zo snel...
Je kunt dus beter een NIC hebben die relatief weinig van je processor vraagt.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Als je alleen maar wat MP3's ed op wilt slaan, heb je echt geen 7200rpm nodig... 5400 rpm is dan ook wel genoeg... Scheelt ook weer in de koeling/geluidsproductie... :)

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

JJJ

Nog een tip: neem een goede netwerkkaart die niet zo op de processor leunt. Zo kun je ook hogere snelheden halen. Voor de rest moet het allemaal wel lukken lijkt me.

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 15:09
Een ata33 is prima hoor.. aangezien je toch maar max 100mbit kan trekken theoretisch.. in de praktijk zul je nooit boven de 7 a 8 mb komen... dus dan boeit het niks of je nou een ata33 of ata100 hebt lijkt me..

en idd hierboven ook al genoemd 5400rpm is dan dus ook snel genoeg

• Azrael
  • Laatst online: 12-08 16:02
Op zaterdag 23 februari 2002 22:54 schreef JJJ het volgende:
Nog een tip: neem een goede netwerkkaart die niet zo op de processor leunt. Zo kun je ook hogere snelheden halen. Voor de rest moet het allemaal wel lukken lijkt me.
had ik al gezegd ;)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ata33 is prima, een 80gb schijf haalt bijvoorbeeld max zovelen-40 mbyte/sec, dus je zit dan wel vaak tegen het plafond, maar wat maakt het uit, die server zal toch nooit 2themax gebruikt worden...
btw, als je een bordje met bijv. een Intel 430TX chipset neemt heb je er meteen ATA33 op, lagere sets als de HX en VX hebben nog ATA16 (om het maar ff zo te noemen ;))

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zaterdag 23 februari 2002 22:40 schreef EbAyzo het volgende:

[..]

Maar welke LINUX versie/soort of hoe het ook genoemd word (ben linux n00b :) ) kan ik het best draaien dan?
voor n00b's zou ik SuSe Linux aanraden, dit is een redelijk eenvoudig en stabiel systeem (is ook in het nederlands te krijg) mijns inziens ideaal voor beginners

A wise man's life is based around fuck you

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op zaterdag 23 februari 2002 22:40 schreef EbAyzo het volgende:

[..]

Met SuSe heb ik wel goede ervaringen mee (ik ben een echte newbee wat Linux betreft). De installatie ging allemaal makkenlijk en haast vanzelf.

Hiervoor had ik RedHat geprobeert maar dat ging bagger.

• mikenl
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Mijn favoriet : Freesco + samba !

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 15:47
Op zondag 24 februari 2002 12:27 schreef mikenl het volgende:
Mijn favoriet : Freesco + samba !
Heheheh jij n00b :? :? :? >:)

Gewoon spullen

Pagina: 1