Toon posts:

Hoe koeler langzamer te laten lopen dan 5v?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb dus een klein koelertje, dat een beetje overbodig is, maar maakt wat teveel herrie, nu wil ik em toch gebruiken, standaard draait deze lawaaimaker @ 6800RPM, met 5v mod maakt ie 3000 rondjes per minuut, maar nog wat te veel, ik had liever 1000 rondjes ofzow, hoe krijg ik die langzamer?

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Kun je d'r niet gewoon een weerstandje tussen zetten, of is 't niet zo simpel? :)

Verwijderd

gekke vraag misschien een koeler is om te koelen toch ;)

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 13:13

JF_

Als 't toch overbodig is, sloop 't er dan gewoon helemaal uit. <5V loop je een vrij grote kans dat 'ie helemaal niet meer begint met draaien.
Je zegt 'klein fannetje'... Als 't een chipset-koelertje is zou je kunnen overwegen om daar een passieve koeler op te zetten ( bijvoorbeeld Zalman nb32, 37x37x32mm).

Verwijderd

het lijkt me idd niet echt nuttig..je kunt met wat electronica regelen dat de fan geen vaste spaaning krijgt maar korte pulsje van een hogere spanning zodat je fan wel zal draaien, maar je effectieve spanning wel lager is..

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

zoek met google ff om het programaatje speedfan, hiermee kun je softwarematig de toerentallennvan je fans aanpassen!

werkt perfect (ook temp gestuurd)

Suc6

<edit>
speedfan
zie ook http://www.tweakers.net/meuktracker/1432
Is een volledig werkende versie en kost lekker helemaal niks kun je ook nog eens de snelheid / herrie van je Fans mee regelen
suc6
</edit>

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

er is weer een nieuwe versie van speedfan

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

En mocht SpeedFan nou niet werken, dan kun je altijd nog wat diodes in serie met de fan zetten. Per diode ga je 0.6-0.7V omlaag.

Start-ie dan niet meer, dan moet je even op mijn website kijken; daar staat een fan-starthulp in de elektronica-sectie.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
Op zaterdag 23 februari 2002 21:45 schreef sjolmers het volgende:
zoek met google ff om het programaatje speedfan, hiermee kun je softwarematig de toerentallennvan je fans aanpassen!

werkt perfect (ook temp gestuurd)

Suc6

<edit>
speedfan
zie ook http://www.tweakers.net/meuktracker/1432
Is een volledig werkende versie en kost lekker helemaal niks kun je ook nog eens de snelheid / herrie van je Fans mee regelen
suc6
</edit>
die werkt natuurlijk alleen maar als je fan aangesloten is op je mobo?

Verwijderd

Waarom stiller?
ik hou persoonlijk wel van lawaaimakers >:) Ik heb nl. 2 cpu koelers aangesloten: thermaltake dragon Orb + spire koeler HENDIG VETTE SOUND!!! :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 21:42 schreef Ckirschlos het volgende:
Waarom stiller?
ik hou persoonlijk wel van lawaaimakers >:) Ik heb nl. 2 cpu koelers aangesloten: thermaltake dragon Orb + spire koeler HENDIG VETTE SOUND!!! :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
En koel natuurlijk (ongeveer 30 graden)

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 21:38 schreef spidow het volgende:
gekke vraag misschien een koeler is om te koelen toch ;)
precies, dat bedoel ik

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 21:37 schreef DaBit het volgende:
En mocht SpeedFan nou niet werken, dan kun je altijd nog wat diodes in serie met de fan zetten. Per diode ga je 0.6-0.7V omlaag.

Start-ie dan niet meer, dan moet je even op mijn website kijken; daar staat een fan-starthulp in de elektronica-sectie.
Het nadeel van die leuke regelingen is altijd het spanningsverlies, als je hem dan weer eens op volle snelheid wilt laten draaien, dan kan het niet.
Naja, extra schakelaartje dan maar..

Verwijderd

mbv bouwpakketje van velleman.be ik meen de 8004
Pagina: 1