Welk component het eerst beluisteren?

Pagina: 1
Acties:

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:58

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
N.a.v. het hoodtelefoontopic dat momenteel loopt komt bij mij weer een vraag op die ik al een tijdje had.

Uiteraard is het zelf beluisteren van de audiocomponenten het beste advies dat er is. Heb je thuis al een set en wil je nieuwe luidsprekers dan beluister je die in combinatie met een soortgelijke of zelfde versterker/receiver die je thuis hebt staan. Ga je voor een nieuwe versterker/receiver dan beluister je die met jouw luidsprekers eraan. Wat nu als je beide nieuw wilt?

Je beluistert en waardeert een receiver met meerdere luidsprekers. Bij luidsprekers doe je dit juist met meerdere receivers. Hoe is hier nou ooit een keuze uit te maken? Door gewoon een goeie combinatie uit te kiezen? Wanneer je dan DE voor jou best klinkende set wilt moet je eerst door honderden combinaties heen. Hoe zit dat?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-03 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als eerste uiteraard de luidsprekers. Het verschil tussen luidsprekers vind ik oneindig veel groter dan het verschil tussen versterkers. Veel mensen horen tussen versterkers ook veel verschillen, als ze weten waarnaar ze luisteren, of wanneer ze zelf schakelen.

Maar als je mensen blind laat luisteren en je switcht op random punten van versterker naar versterker, zal 90% niets in de gaten hebben, en doe je dat bij speakers, dan zal 90& dat ZEKER wel in de gaten hebben.

Ergo: speakers hebben veel extremer een eigen karakter, dat ook behoorlijk zal overheersen in het totale geluidsbeeld van een set. Daarmee begin je dus.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Bedankt! Tijdens mijn luistersessies moest ik inderdaad zo nu en dan even checken of ik inderdaad wel naar de andere receiver zat te luisteren. :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-03 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 23 februari 2002 21:41 schreef -Stef- het volgende:
Bedankt! Tijdens mijn luistersessies moest ik inderdaad zo nu en dan even checken of ik inderdaad wel naar de andere receiver zat te luisteren. :)
Ok dan :)

Met deze uitspraak ga ik trouwens veel ellende op m'n hals halen ;)
Veel mensen horen tussen versterkers ook veel verschillen, als ze weten waarnaar ze luisteren, of wanneer ze zelf schakelen. Maar als je mensen blind laat luisteren en je switcht op random punten van versterker naar versterker, zal 90% niets in de gaten hebben
Zie bijvoorbeeld dit topic, waarin (IMO) extreem veel verschil tussen versterkers gehoord wordt :)

[topic=410469/1/100]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik schaar mij onder die 90% dus je bent vrij veilig. :)

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 21:46 schreef -Stef- het volgende:
Ik schaar mij onder die 90% dus je bent vrij veilig. :)
Poep is vies.

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 16:21 schreef Socratesss het volgende:

[..]

Poep is vies.
:? Lameeeeeee

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Luister ook altijd met cd/md's die je zelf kent.. dan weet je hoe het eigenlijk klinkt... dit vergemakkelijkt de beoordeling van de speakers.. (veel laag, weinig..etc ect)

En inderdaad.. ik zou altijd eerst naar de speakers luisteren... en als het om duurde set's gaat zou ik ook altijd proberen af te spreken om je 1e keuze thuis te kunnen luisteren... er zit nogal verschil tussen een "luister ruimte" en je thuis ruimte.

Let vooral op wat er "te veel" in het klankbeeld zit (naar JOUW mening, niet die van de verkoper) eruit halen is meestal moeilijker als er in stoppen..(beetje mid erbij is niet moeilijk...eruti halen meestal wel..:)))

Sucses...en veel luister plezier..!!
RedVox

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:04

Jag

Eerst de speaker uitzoeken, lijkt me logisch :). Maar om het nog ff wat complexer te maken: je zit niet alleen naar een speaker te luisteren, maar ook naar een luisterruimte. Helaas hebben die erg veel invloed op met name de laagweergave en de plaatsing van het geluid. Het goede nieuws is dat wel alle luidsprekers in de luisterruimte er op dezelfde manier last van hebben.
Laatst wezen luisteren naar de D-900 van Tannoy. Compleet geen laag, ook niet toen ze wel in fase waren aangesloten :P. Daarna de 803 is dezelfde ruimte. Afgezien dat hij wel veel beter klonk, weer geen laag. Dat moet je er dan maar ff bijdenken :P.
En Socratesss, ga ff iemand anders vervelen met je onzin.
Pagina: 1