De keus voor een geluidskaart is best moeilijk

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 22:13

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Help, Ik word nu echt hopeloos.

Ik heb nu een Yahama kaartje van minton. En deze wil ik vervangen door een een goeie geluidskaart. De geluidskaart de ik nu heb zorgt regelmatig voor problemen. Dus heb ik besloten om het laatste stukje hardware wat geen b-merk is te vervangen door een stuk a-merk.

Ik heb nu de afgelopen 3 weken half GoT aflezen en vele reviews via tweakers.net bekeken

Maar elke geluidskaart heeft de nodige voordelen en nadelen. Ik gebruik de geluidskaart voor de volgende dingen:

* Veel mp3tjes (van 56 Kbit tot 320Kbit) (Als de pc draait, Draait winamp ook)
* Veel divx (heb nu 400 van die dingen, ben een divx junkie).
* Ik luister alleen 2 kanaals muziek. meer kanalen is altijd gemakkelijk voor in de toekomst
* De geluidskaart moet een optisch uitgang bezitten omdat ik een MD deckje heb
* De geluidskaart moet minstens 3 jaar meegaan (schijnt dat ze pci willen dumpen over 2 jaar :? )
* De geluidskaart moet goed klinken
* Ondersteuning moet er zijn
* Wil wel eens een spelletje kunnen spelen

Terratec SoundSystem SiXPack 5.1+
- Driver ondersteuning zuigt
- Je moet 10 a 20 frames inleveren in spellen
+ Klinkt lekker

Terratec DMX 6fire 24/96
- Veel aansluiting aan de voorkant
- duur
+ echte 24/96

terratec EWX 24/96
- duur
+ rca aansluitingen

creative Audigy

- Marketing
- Geen optische uitgang (www.hoontech.nl doet wonderen)
- Geen echte 24/96
+ Weinig cpu belasting
+ drivers ondersteuning

Hercules Gamesurround Fortissimo II
- Zo'n losse verdeelstuk
+ optisch uitgang

Hercules Game Theater XP
- duur
- Nog meer kabels naar het buro
+ Veel gebruikers gemak
+ optische uitgang

Hoontech DSP24VE
+ rca aansluiting
- duur
- zuigende dirextsound ondersteuning

Nu is mijn vraag , Voor welke geluidskaart kan ik het beste gaan. Ik weet dat kwaliteit geld kost. Maar ik wil er ook niet dat ik er spijt van krijg. Ben ik ook geluidskaarten vergeten ? en ben ik ook nog voor- en nadelen vergeten bij sommige geluidskaarten.

AKA Rinkel weblog

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 20:47 schreef jotronix het volgende:
bekijk deze eens http://www.tech-gods.com/reviews/258/
Spijtig genoeg heb ik vorig jaar de spdiff coax in van de MD deck opgeblazen. Maar ik zal dat ding morgen wel even open schroeven. Misschien is dat wel te fixen door een onderdeel te vervangen. Ik neem hem mee in overweging. Ik begin deze week een test gelezen over het topmodel van philips. En in alle testen was die beter dan de SB audigy. Alleen jammer dat philips nooit zo optisch gericht is

(Okeeh, Coax is beter van kwaliteit dan optisch)

AKA Rinkel weblog

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

(Okeeh, Coax is beter van kwaliteit dan optisch)
Amper... Theoretisch ja, maar practisch niet. Practisch hoor je zelfs geen verschil tussen analoog of digitaal opgenomen (lees de C'T van maart, hebben ze dit getest met een blinde test met audiofielen en een AC97 kaartje :o).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

De CPU belasting bij de Terratec EWX 24/96 viel bij mij bijzonder mee. Ik heb nooit verschil gemerkt tussen mijn AWE 65. Volgens mij zit er ook geen bijzondere geluidschip op de EWX 24/96, alleen betere A/D en D/A convertors.

De drivers zijn alleen een beetje brak onder win2k en XP, niet echt superslecht vergeleken bij andere kaarten. Geen SBLive achtige perikelen in ieder geval.

iOS developer

Verwijderd

Wil je perfect geluid hebben en je wilt er veel tijd insteken neem dan een Terratec. Ikzelf heb een Terratec EWS64XL, Creative SB Live Value en een Audigy.
De Terratec functioneert prima. Gaat ook lang mee. Nadeel is, dat als je een Terratec geluidskaart koopt je erg vaak uitkomt op problemen met drivers. Het gaat wel eens goed, maar als je de search gebruikt, kom je er wel achter dat het veel vaker niet goed gaat. Als het allemaal werkt ben je ook zeer tevreden.

De SB Live Value is een brakke kaart naar mijn mening. Erg veel ruis en zo denderend klinkt ie nou ook weer niet.

De Audigy is daarintegen wel goed. Weinig ruis en een goede klank.

Het grootste voordeel van Creative is dat je geen gezeur hebt met drivers. Denk ook dat voor jouw situatie die Audigy het beste is. Daarmee suggereer ik niet dat je niet een geluidskaart kan installeren ;)
Maar het bespaard weer een stukje ellende en voor mp3's en films is een Creative kaartje gewoon makkelijk. Windows herkent die dingen vaak meteen en drivers installeren is geen probleem.

Maar het is jouw keuze (en geld..)

• warp
  • Niet online
Op zondag 24 februari 2002 10:05 schreef joostjuh het volgende:
Het grootste voordeel van Creative is dat je geen gezeur hebt met drivers.
Erhm, doe voor de grap maar eens een search op GoT...

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Het hangt er ook vanaf waar je hem voor wil gebruiken, is het meer voor de games, dan is een audigy player naar mijn idee een verantwoorde keus,
Wil je zuivere audio, dan is een terratec geen slecht idee.

De Sixpack schijnt op zowel games als _echt_ geluid goed te scoren, misschien wel een mooie middenweg, en de audigy platinum is ook goed, helaas ontbreekt de echte 24/96 daar op.

Gezien jou situatie is de sixpack wel verantwoord naar mijn idee, kost niet veel, maar wel optische ingang, voor md erop ofso, en hij draait onder XP *D
Vraag anders nog ff naar de meningen van MV, dan moet er wel keus duidelijk kunnen worden gezien jullie toch enigzins de zelfde audiofiele wensen hebben naar mijn idee :P

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou persoonlijk voor de audigy gaan, want weinig cpu belasting en dat is zeer fijn als je veel games speelt, En als je divx afspeelt heb je weinig verschil kwa kwaliteit tussen de geluidskaarten (volgens mij).
En de driver support is inderdaad goed.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik heb afgelopen zaterdag een Audigy genomen. het klinkt stukker beter dan de yahama kaartje wat ik had. Maar het fijnste is dat nu alle spellen zonder schokken draaien. Waar ik eerst wel erg veel last van had..

AKA Rinkel weblog

• P5ycho
  • Laatst online: 08:39
en als je dan nog niet tevreden bent hang je er een ESI waveterminal 192L naast, ik ga em zo bestellen omdat hij sinds deze week leverbaar is :)

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 13:51 schreef P5ycho het volgende:
en als je dan nog niet tevreden bent hang je er een ESI waveterminal 192L naast, ik ga em zo bestellen omdat hij sinds deze week leverbaar is :)
En dat is? :? Verder ben ik wel benieuwd wat voor speakers er dan aan hangen...

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Wat zijn je systeemspecs eigenlijk? Als je een VIA-chipset hebt, dan zou ik voorzichtig zijn met Creative kaartjes :(

webOS all the way!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Op donderdag 07 maart 2002 14:12 schreef Hermanvh het volgende:
Wat zijn je systeemspecs eigenlijk? Als je een VIA-chipset hebt, dan zou ik voorzichtig zijn met Creative kaartjes :(
Mijn hobby is flashen en mijn leven is de laatste drivers draaien. Wat voor soort problemen moet ik ondervinden met mijn machine. Ik heb alle onderdelen van A-merken. En gebruikt alleen moederborden van A-merken. Ik vind soms dat die via-creative problemen een beetje worden opgeblazen. Ik had met de yahama kaartje veel meer last van tikken in de muziek die nu weg zijn.

En als ik het perfectste muziek wel hebben. Dan haal ik een elcheapo geluidskaart met een spdiff uitgang erop. En hang daar een DAC aan :) :D

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1