netwerk + server + inet + 100mbit

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 23:28
Zo, dat was de samenvatting :P
Ik wil dus een serverrtje gaan bouwen (ik heb al 2 comps die met elkaar verbonden zijn op 100mbit, zonder hub BTW). Ik wil de server een 468 ofzo laten worden (ergens 2dehands kopen), met Linux erop (+virusscanner en firewall). De inet verbinding is ISDN. Maar ik heb nu een paar vraagjes:
1. Iemand hier ervaring mee?
2. Wat is een goeie hub? (voor de comps + server dus).
3.Is dit een goed idee (met ISDN dus, later met kabel als dat er is).
4. Wat moeten de systeemeisen van server zijn?
5. Thanks ;).

Milenco

• Milenco
help :'(

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik wil de server een 468 ofzo laten worden (ergens 2dehands kopen), met Linux erop (+virusscanner en firewall). De inet verbinding is ISDN. Maar ik heb nu een paar vraagjes
1. Iemand hier ervaring mee?[/quote]Nog niet, maar kabel zit eraan te komen, dus heb me er al een beetje in verdiept.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>2. Wat is een goeie hub? (voor de comps + server dus).[/quote]Geen ervaring mee...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>3.Is dit een goed idee (met ISDN dus, later met kabel als dat er is).[/quote]Heel goed idee :)
Met de tussenkomst van een server is je verdere netwerk niet vanaf internet bereikbaar, dus hackers kunnen er (als je de boel goed configged) niet bij, je kunt een firewall installen, webserver, enz.. gewoon cool..<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>4. Wat moeten de systeemeisen van server zijn?[/quote]Een oude 386 zou in principe goed zijn. Ik draai hier met een P166 met 64MB, wat ruim voldoende is voor een server. Letwel, wil je X erop draaien (wat je waarschijnlijk op een server toch niet wilt) dan zal dat op een 166 met 64 mb denk ik net gaan, maar wel traag.

Meer info hierover kun je hier vinden:
http://www.linux-nl.cx/linuxnl/doc.html
http://nl.linux.org/docs/nlhowto.php<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>5. Thanks[/quote]np :)

• Milenco
k dan thnx!
meer info svp :D

• Milenco
Niemand is genterreseert inn m'n levensverhaal (?) :)

Verwijderd

ja graag, vertel maar... :)

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

[copy paste]
ik zou zeggen doe het zo !
vindt ergens een oude 368 of 486 met minimaal 8 mb geheugen
(hoeft geen harde schijf in te zitten alleen
floppy)
en 2 netwerkkaarten

download sharethenet + crackcodes (of meel me effe stuur ik het wel)
daarmee maak je een bootflop die een hele kleine linux kernel in het ramdisk zet (supersnel) en je hebt een gateway/proxy/dns server/firewall (wel zo veilig) die niks kost
koop een hubje (50 piek) en je kunt met zoveel compjes je connectie delen als je wilt
krijg je een nieuwe computer, netwerkinstellingen goed zetten in het hubje er bij prikken en klaar
(ps je hoeft op die gateway ook geen toetsenbord of monitor aangesloten te hebben je kunt nl alle firewall settings vanaf een admin websiteje die alleen voor het interne netwerk bereikbaar is te beheren)
met dat pakketje kun je heel veel en het is makkelijk op te zetten voor beginners
(standaart alle poorten naar binnen dicht dus wel zo veilig)
zet je gateway in de gangkast of zo en laat hem gewoon altijd aan staan kan iedere computer op elk moment op internet
(heb ik al voor 3 maanden met 3 pc's en een ftp/webservertje )

oh ja nog een plusje, je kabelboer zal alleen de gatewaycomp zien en nooit weten wat er allemaal achter hangt

oh,ja
10 mbits netwerk is genoeg hoor
je kabelmodem is toch geknepen op 1,5 mbits
(of je moet een ouder model hebben, effe openschroeven en dipswitches omzetten naar 10Mbits is hun max, en de kabelboer komt er nooit achter aangezien die krengen nog niet
softwarematig centraal afgesteld kunnen worden)

[/copy paste]
had dit al een keer gepost

Beste film ooit

• Milenco
Hmmzz goed idee. Maar ik wil het netwerk wel op 100 Mbit laten lopen, en dat kan dan niet met een 10 Mbit HUB. Ik heb al gekeken, en een 100 Mbit HUB (4x UTP) kost zo'n 300 piek.

Maar in feite komt dan gewoon op de server een mobo, proc, en geheugen (+kast dan), en that's it??
Hmmzz wel cool igg :)
Thnx

• Milenco
Oh jah en floppy natuurkijk
maar 2 netwerkkaarten, dat snap ik niet echt?
dat betekent dus gewoon 2 x 100 Mbit kaarten erin en dat die dan met elkaar verbonden zijn op 100 Mbit (en de hb alleen voor inet, de 10 mbit hub)?

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Milenco: Gewoon een switch kopen, die heb je al vanaf 240 piek... (10&100mbit)
Ik heb hem ook en hij werkt perfect. Vooral bij Lan-parties is het een aanrader...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:03
Als je een Hub gaat kopen, let dan op of het een dedicated 10 of 100 Mbit is, of een Dualspeed.

Maar waarom geen ISDN LAN router, dat kan ook, dan wordt het delen van files (ftp, enz.) wel erg lastig, en wat security zal het ook niet perfect lopen.

Maar je isdn lijn zal vrij veel open staan om soms hele wazige redenen, je compu's genereren bij het openen van somige apps internet lookups, en je server maar uitbellen.

Dus kijk ff wat je makelijker vindt, of dat je dat helemaal dicht gooit.

Of neem kabel, heb je er nooit geen last van dat in en uit bellen :)

May the Force be with You instead of Bill

• Milenco
:)
Ik heb Superweb, dus die staat dan 24/7 online. oet alleen kijken of er dial progs zijn voor Linux?

• Milenco
ff topic opkrikken..

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Je moet 1 ding niet over het hoofd zien...
100mbit kaarten bestaan er alleen in pci uitvoering, niet in ISA.
De meeste 486 mobo's hebben geen PCI-sloten, dus dat lukt waarschijnlijk niet

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:31

Tjark

DON'T PANIC

Geef ff 100,- meer uit en doe een Pentium ipv 486: schijnt nogal wat te schelen met compileren :)
Maar voor gateway/router maakt het niet veel uit.

*insert signature here

Verwijderd

misschien heb je iets aan deze site:
<A href=http://users.bart.nl/~xvp/delen/aansluiten.htm target=new>users.bart.nl/~xvp/delen/aansluiten.htm</A>
Pagina: 1