Toon posts:

Via C3 passief te koelen? Didn't think so.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb dus al een hele tijd een via C3 proc passief gekoeld met een swiftech MCX 370 dus groot koelblok met Arctic silver 3 ertussen, maar deze wordt na 1 uurtje aan te hebben gestaan snel zo'n 72 graden, heb em nog niet hoger gezien, maar is dat niet een beetje veel voor een proc waarvan wordt gezegd dat ie passief gekoeld kan worden?
graag jullie mening hierover

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 20:15

Memendo

V4-power/Team BSD

uhm ik heb zo'n vermoeden dat het aan je heatsink ligt. Die heeft namelijk pinnen die erg dicht op elkaar zitten en er is nog wel wat druk voor nodig om de lucht er tussen door te persen. Normaal is dit geen probleem, icm een fan. Maar jij hebt geen fan en ook weinig flow, het kan dus zijn dat de lucht teveel weerstand van de heatsink krijgt en niet goed het hele oppervlak van je heasink kan benutten. Je zou een "normale" heatsink kunnen proberen. Ik ben er niet zeker van dat het aan je heatsink ligt, maar het is het enige wat ik zo kan bedenken.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wie zegt dat ie passief gekoeld kan worden dan? En een beetje Airflow kan nooit kwaad natuurlijk, anders blijft die warme lucht nog bij je proc hangen.

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 19:57 schreef memendo het volgende:
uhm ik heb zo'n vermoeden dat het aan je heatsink ligt. Die heeft namelijk pinnen die erg dicht op elkaar zitten en er is nog wel wat druk voor nodig om de lucht er tussen door te persen. Normaal is dit geen probleem, icm een fan. Maar jij hebt geen fan en ook weinig flow, het kan dus zijn dat de lucht teveel weerstand van de heatsink krijgt en niet goed het hele oppervlak van je heasink kan benutten. Je zou een "normale" heatsink kunnen proberen. Ik ben er niet zeker van dat het aan je heatsink ligt, maar het is het enige wat ik zo kan bedenken.
Uhm, de chip is erop gemaakt om zonder fan te werken, dan doet hij het bijna met alle heatsinks lijkt me. En dus ook daarmee.

Ik denk dat je eens moet kijken of je wel het goede voltage voor de processor hebt ingesteld, omdat ze normaal op erg lage voltages draaien.

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 20:15

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zaterdag 23 februari 2002 20:00 schreef Wapzer het volgende:

[..]

Uhm, de chip is erop gemaakt om zonder fan te werken, dan doet hij het bijna met alle heatsinks lijkt me. En dus ook daarmee.
Die chip is er wel op gemaakt ja, maar die heatsink is meer flow nodig en zonder voldoende airflow neemt het koelvermogen af(weet ik uit eigen ervaring), dus misschien gaat het daar mis

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:40
Draaid die cpu stabiel op 72 graden?
Zo ja, geen probleem toch?

Verwijderd

Topicstarter
Damn, met de STD heatsink van via wordt ie heel snel > 80 graden, max dat ik gezien heb 86 graden na een gamepje, das never goed, toch maar es denken aan actieve koeling, een beetje dan. Wie weet een < 3500 RPM fannetje goedkoop te halen, dat 60mm is?

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 21:38 schreef Jaromir het volgende:
Damn, met de STD heatsink van via wordt ie heel snel > 80 graden, max dat ik gezien heb 86 graden na een gamepje, das never goed, toch maar es denken aan actieve koeling, een beetje dan. Wie weet een < 3500 RPM fannetje goedkoop te halen, dat 60mm is?
en als je je hand op het koelblok legt? hoe warm is ie dan? als hij echt 80graden is dan brand je poot kun je h'm gewoon aanraken is de temp. sensor kapot, maar een ding 80 graden kan NOOIT

en als je er toch een fannetje op wil zetten pak dan gewoon een 5000rpm fan en laat die op 7volt lopen (of gebruik speedfan als je mobo dat ondersteund)

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zondag 24 februari 2002 12:51 schreef gpvelzen het volgende:

[..]

en als je je hand op het koelblok legt? hoe warm is ie dan? als hij echt 80graden is dan brand je poot kun je h'm gewoon aanraken is de temp. sensor kapot, maar een ding 80 graden kan NOOIT
? denk het wel
meeste cpu's begeven het boven de 85 graden
mijn onderklokte 1100tbird die nu op 550mhz loopt (wil stilte) heeft zonder fan gedraaid, bleef stabiel op 79 graden (dat zonder fan was overigens niet de bedoeling :+, foutje)

edit: en met de tempsensor zit het weldegelijk goed bij dit mobo :Y) k7t turbo2

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 12:54 schreef VeldKoe het volgende:

[..]

? denk het wel
meeste cpu's begeven het boven de 85 graden
mijn onderklokte 1100tbird die nu op 550mhz loopt (wil stilte) heeft zonder fan gedraaid, bleef stabiel op 79 graden (dat zonder fan was overigens niet de bedoeling :+, foutje)

edit: en met de tempsensor zit het weldegelijk goed bij dit mobo :Y) k7t turbo2
ja maar dit een c3!!!! die is op ,13micron en op een lager voltage, en is bedoelt om pasief gekoelt te worden en is geen heteluchtkachel (athlon) hij staat er ook bekent om dat ie zelfs zonder heatsink kan draaien (ja je leest het goed zonder enige vorm van koeling)

de cpu presteerd dan ook voor geen kloot (cellie 500 ed) maar daar is ie dan ook niet voor gemaakt

Verwijderd

Ik kon een Duron 700 passief koelen met een dragonORB3 heatsink en een redelijk caseairflow...
70 graden..

Verwijderd

moet toch echt kunnen, via levert niet voor niets cd c3 chips met een speciale passieve heatsink.

Ligt gewoon aan de mcx-370, die is helemaal geoptimaliseert voor gebruik met een fan. Waar die c3 passieve heatsink juist gemaakt is om te werken zonder fan.

Als je zo nodig passief wil, dan zijn er vast wel mensen die een c3 heatsink tegen jouw swiftech willen ruilen.

Verwijderd

Topicstarter
Als je even doorleest zie je dat die STD via heatsink nog slechter werkt dan de swiftech MCX 370

Verwijderd

Topicstarter
Hoe warm hoort zo'n C3 933 normaal te worden zonder fan? ik heb er nu maar een 60x60x20mm fan opgezet die STD 4500 RPM draaide en nu met 5v mod 2000RPM, nu wordt die CPU weer niet warmer dan 26 graden. en ik hoor em bijna niet. dus ben weer happy, koel systeem enz.
Pagina: 1