Toon posts:

2D verbeteren met andere driver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit ik met een Powercolor Kyro 32/64 mb aan een LG 775FT te werken. In 800*600@85Hz. Nog iemand die deze combinatie (of met andere monitor) heeft?

Mijn probleem is namelijk dat ik het beeld op 1024*768@85Hz niet scherp kan krijgen. Kan ik dit oplossen met een nieuwere driver of is dit een structureel probleem?

Het lijkt me dat zowel de videokaart als de monitor (zeker zelfs) beter moeten kunnen.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De 2d kwaliteiten van een videokaart worden bepaald door de hardware, niet door de software. Een andere driver heeft dus geen zin. Het kan natuurlijk ook aan je monitor liggen.

• visboer32
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02-2025

visboer32

Koen

Volgens mij bepaald de driver ook voor een deel de 2d. Als ik de 23.12 drivers heb haal ik in preformance test met 2d shapes rond de 20 punten en met andere drivers 15 en met de orginele Asus driver zelfs maar 6!!

Dus de driver maakt wel degelijk verschil. ;)

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte Aorus X570 Pro | 32GB DDR4-3600 CL16 | Gigabyte RTX3080 Gaming OC | Samsung 970 & 960 Evo | Be Quiet 500DX | Samsung 49" Ultrawide LC49HG90 | Fanatec DD1 + Ferrari 488 & Audi R8 wheel | SRP GT pedals | Simetik K2 + Buttkicker

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor de performance wel ja, maar niet voor de beeldkwaliteit als het goed is.

Verwijderd

Topicstarter
De monitor moet 1024*768@85HZ volgens de boekjes wel aankunnen. Ook op school zie ik ze zo draaien.

Zou het nu aan de kaart of aan de monitor (slecht model in de serie of zo) liggen?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Dat kan dus aan de kaart en/of aan de monitor liggen.
De drivers zorgen alleen maar voor performance of de effecten maar niet voor bijv. de scherpte van het beeld.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

volgens mij is dat niet helemaal waar want met verschillende voodoo3 drivers krijg ik een beetje andere kleuren op mijn desktop >> waarom dan geen scherpte instellingen in een driver?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Matthijz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08-2021

Matthijz

Is icoon even kwijt :P

Ik heb de zelfde monitor maar dan met een geforce 2 mx kaart en ik heb op die resolutie wel perfect beeld. :)

"Het leven is een mooie gelegenheid om meisjes te ontmoeten"

Verwijderd

drivers hebben daar zeker wel invloed op.
Maar hij heeft natuurlijk zn max :z Bij mij (gf2 MX) maakt de ene of andere driver nog al wat uit. De standaard drivers zuigen bijvoorbeeld heel hard wat betreft 2d (wat betreft alles eigenlijk :P)

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal ik eens nieuwe drivers gaan zoeken.

Is er niemand met dezelfde videokaart trouwens?

By the way als ik met 1024*768@85Hz tussen schermen wissel in windows dan buigt de rechterzijde van het scherm even, maar ook dat zal wel door videokaart EN monitor kunnen komen of niet?

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zaterdag 23 februari 2002 19:52 schreef polaris het volgende:
De 2d kwaliteiten van een videokaart worden bepaald door de hardware, niet door de software. Een andere driver heeft dus geen zin. Het kan natuurlijk ook aan je monitor liggen.
Mee eens. Sommige mensen klagen ook over hun GF2 Pro, maar dan zeggen ze niet wat voor monitor ze erbij hebben. Ja man, 1024x768 ziet er echt vaag uit, kutkaart. Dan blijken ze een (ik noem maar een voorbeeld) CTX 15" monitor van F350,- (als je em nu nieuw zou kopen) te hebben.
Volgens mij bepaald de driver ook voor een deel de 2d.
:? Je mag iets duidelijker zijn. "De 2D" Snelheid zeker, kwaliteit met drivers, geloof het zelf. :) Als de GPU een flut signaal produceert bij een hoge resolutie en de RAMDAC een niet al te hoge snelheid heeft heb je op hoge resolutie gewoon geen scherp beeld. Dat los je echt niet op met wat drivertjes hoor :)
De monitor moet 1024*768@85HZ volgens de boekjes wel aankunnen.
Er zit nog altijd een verschil tussen aanbevolen resolutie en maximale resolutie. Ik bedoel, sommige speakers kunnen ook 120dB spl produceren, maar de grootte van de vervorming wil je niet weten :)

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

die monitor is best redelijke, lijkt qua specs veel op de mijne, en die geeft met m'n specs acceptabel scherp beeld (kan stukke beter, maar ik heb er nog niet echt last van). Ik denk dat die Powercolor-kyro kaartjes gewoon slecht in 2D zijn.

Een vriend van mij heeft een ander truukje uitgehaald: sloop de filters op je Videokaart eraf. toen kreeg ie opeens een stuk beter beeld (met een GF1 SDR en een 15"NEC) :)

"People should know when they're conquered..."

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
Oke, die monitor kunnen we al uitsluiten denk ik. Dan is het OF het kwalitatief laagwaardige signaal wat de GPU produceerd OF 2D filters die evt. aanwezig zijn. (maar of dat nou iets met SCHERPTE te maken heeft...)

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

Op zaterdag 23 februari 2002 21:14 schreef Yokozuna het volgende:
Oke, die monitor kunnen we al uitsluiten denk ik. Dan is het OF het kwalitatief laagwaardige signaal wat de GPU produceerd OF 2D filters die evt. aanwezig zijn. (maar of dat nou iets met SCHERPTE te maken heeft...)
weet het bijna wel zeker ja. maar als je GPU al een redelijk brak 2D signaal produceert, tja, dan heeft filters wegslopen ook geen zin...

"People should know when they're conquered..."

Verwijderd

Topicstarter
Ok, mijn monitor is het probleem niet, dat wordt wel duidelijk nu.

Dus nu maar wat anders dan nieuwe driver: nieuwe videokaart.

Aangezien ik (nog :) ) geen spellen speel is een Matrox Gxx wel een optie. Dan kan het niet meer aan de videokaart liggen.
Pagina: 1