[RH 7.2] Geluid op remote computer

Pagina: 1
Acties:

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Hallo,

Ik heb twee computers op mijn netwerkje, beide met Red Hat 7.2. Nu kan ik via XDMCP vanaf de ene computer inloggen op de andere. Dat is handig omdat die ene computer waarmee ik inlog nogal traag is. En op deze manier draait alles dus gewoon op de snelle computer. Maar nu mijn vraag. Als ik inlog op de server en ik start xmms kan ik niks afspelen (ik krijg de standaard melding van controleer de geluidskaart instellingen etc.). Als ik als root inlog krijg ik wel geluid, maar dat komt dan uit de boxen van de server (en dus niet uit de boxen van de computer waar ik op werk). Op zich is dit allemaal best logisch, maar kan ik het geluid ook uit de boxen van de client krijgen? In de XDMCP howto staat hier niets over...

Alvast bedankt.

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 09:17

zwik

randomized

Misschien is het mogelijk om een linkje te leggen ven je /dev/dsp naar je eigen bak via samba ofzo :? . Maar ik weet niet of het mogelijk is, ik geef alleen een hint :) .

Verwijderd

dat van dat je alleen als root geluid hebt komt omdat je andere user niet toegevoegd is aan de groep sound, want hij heeft namelijk zo geen rechten voor geluid :), mischien moet je denken aan een shoutcast server ofzow :)

• Hark
Op zaterdag 23 februari 2002 19:50 schreef zwik het volgende:
Misschien is het mogelijk om een linkje te leggen ven je /dev/dsp naar je eigen bak via samba ofzo :? . Maar ik weet niet of het mogelijk is, ik geef alleen een hint :) .
Volgens mij kan dat niet. Met Samba kan je bestanden uitwisselen tussen Linux en Windows. In mijn geval komt er geen Windows aan te pas.

Het idee van een linkje leggen van /dev/dsp op de server naar /dev/dsp op de client kan misschien wel. Maar ik zou niet weten hoe.

Verwijderd

Je kan met NFS of Samba (smb client voor *nix) een filesystem mounten op een remote doos. Dus als de je / exporteerd op de computer met het geluid en je mount deze ergens op je andere PC kan je /dev/dsp mounten op de geluidsloze machine.

• Hark
Op zaterdag 23 februari 2002 20:05 schreef DJ_PP het volgende:
dat van dat je alleen als root geluid hebt komt omdat je andere user niet toegevoegd is aan de groep sound, want hij heeft namelijk zo geen rechten voor geluid :)
Ja dat snap ik, dat was hetgene dat ik best logisch vond ("Op zich is dit allemaal best logisch,...")
, mischien moet je denken aan een shoutcast server ofzow :)
Hmmmm, mag het een onsje minder zijn?

Verwijderd

je accest de /dev/dsp op je server en dus speelt het geluid op de server af. Dit kan je misschien zoals gezegd met NFS tegengaan, maar mpg123 op de client starten lijkt me veel simpeler ;)

• Hark
Op zaterdag 23 februari 2002 20:26 schreef beelzebubu het volgende:
je accest de /dev/dsp op je server en dus speelt het geluid op de server af. Dit kan je misschien zoals gezegd met NFS tegengaan, maar mpg123 op de client starten lijkt me veel simpeler ;)
Ja maar hoe doe ik dat als ik ingelogd ben op de server met XDMCP?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

/dev/dsp van de andere computer via samba is niet mogelijk denk ik, omdat samba waarschijnlijk geen devices laat sharen (je moet niet alleen read/write hebben, maar ook ioctl()s kunnen uitvoeren, en ik denk niet dat samba dat snapt). NFS kan het misschien wel.

Een andere mogelijkheid is esd gebruiken; deze kan over het netwerk streamen als ik me niet vergis.

• Hark
Ja esd had ik ook al geprobeerd. In xmms kan je bij esd een remote host instellen. Maar esd werkt helemaal niet als ik via een client op de server inlog... Ik krijg alleen maar de beruchte foutmelding dat de geluidskaart het niet doet. Ook als ik als root inlog.
Pagina: 1