svhs <-> composite

Pagina: 1
Acties:

• jpeeters
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:27
Ik heb me al een kabeltje gekocht waarmee dit zou moeten gaan, maar het lukt me niet om kleuren te krijgen. Zwart/wit is geen probleem.

Ook met een svhs <-> composite <-> scart stukje lukt het niet :( [scart is wel in kleuren, maar ik heb composite nodig :( )

Is er iemand die zo'n full color stukje te koop weet? Ik zag er iets van op deze site:

http://www.tradertrax.com/svhs_cables.htm

maar daar heb ik precies niet al te veel vertrouwen in...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Probeer de output van je tv-out eens op VHS te zetten in plaats s-vhs.

gebruik daarvoor TVtool, zoek met google of de search waar je die kan vinden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het is geen kwestie van een verloopstukje. S-VHS is een totaal ander systeem dan composite. Je hebt een elektronische schakeling nodig voor het converteren. Verloopstukjes werken alleen bij TV's die ook S-VHS accepteren en dat doet de jouwe kennelijk niet.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:14
Kijk ook ff of het apparaat wel een pal-signaal uitzend

• jpeeters
Yeps, er wordt wel degelijk pal uitgestuurd.

svhs en scart lukken beiden, maar composite niet. Ik zal toch maar proberen om zo'n kabeltje van die website te bestellen denk ik, we zien wel wat het wordt...

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 01-08 13:30
Twee punten:

- Het is goddomme S-video, niet S-VHS, okee? SVHS heeft te maken met wat er op je bandjes staat, en svideo met de verbindingen naar de TV. Kee?

- Ik zou nu UTFS gaan roepen, maar dat wordt me vast niet in dank afgenomen. Vandaar dat ik het maar even zelf doe: [topic=410918/1/259] . Nog geen twee weken geleden gestart. Als een admin trouwens even de spelling van de topictitel wil corrigeren wordt ie ongetwijfeld trouwens een stuk makkelijker gevonden met de search... kostte me 3 keer zoeken, en ik wist dat ie er was.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

- Het is goddomme S-video, niet S-VHS, okee? SVHS heeft te maken met wat er op je bandjes staat, en svideo met de verbindingen naar de TV. Kee?
Chill ff man, zelfs TVtool heeft het over svhs en winkels verkopen ook svhs kabels. Je hoeft niet iedereen (bot) op te voeden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

Op zaterdag 23 februari 2002 20:13 schreef polaris het volgende:
Het is geen kwestie van een verloopstukje. S-VHS is een totaal ander systeem dan composite. Je hebt een elektronische schakeling nodig voor het converteren. Verloopstukjes werken alleen bij TV's die ook S-VHS accepteren en dat doet de jouwe kennelijk niet.
Eeehm, I have 2 object here...
had hetzelfde probleem:
zo'n scart plug gekocht met 2X tulp-in, 1 composiet in en 1 S-VIDEO in.
Kreeg toen alleen z/w beeld. toen verloopplugje van S-video-->composiet gekocht, en toen opeens kleur!. verklaar dat maar eens... :+

(psst, dat komt doordat dat plugje de gescheiden kleur en z/w signalen (oid) van de S-VIDEO kabel bij elkaar pleurt naar composiet(nat als de converter die jij bedoelt) en hij was te goedkoop en te klein om te kunnen converten)

"People should know when they're conquered..."

• Jasper Janssen
Op zondag 24 februari 2002 02:48 schreef JvS het volgende:

[..]

Chill ff man, zelfs TVtool heeft het over svhs en winkels verkopen ook svhs kabels. Je hoeft niet iedereen (bot) op te voeden.
Nee, maar ik kan het wel proberen..

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op zondag 24 februari 2002 02:38 schreef Jasper Janssen het volgende:

Alhoewel dit strikt genomen correct is, spreekt iedereen alleen over S-VHS en nooit over S-video. Ik leg me daar gewoon maar bij neer, ik zou je aanraden dat ook te doen.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op zondag 24 februari 2002 02:50 schreef Malebolgia het volgende:

[..]

Eeehm, I have 2 object here...
had hetzelfde probleem:
zo'n scart plug gekocht met 2X tulp-in, 1 composiet in en 1 S-VIDEO in.
Kreeg toen alleen z/w beeld. toen verloopplugje van S-video-->composiet gekocht, en toen opeens kleur!. verklaar dat maar eens... :+

(psst, dat komt doordat dat plugje de gescheiden kleur en z/w signalen (oid) van de S-VIDEO kabel bij elkaar pleurt naar composiet(nat als de converter die jij bedoelt) en hij was te goedkoop en te klein om te kunnen converten)
Bij mijn weten heeft het kleursignaal van S-video een hogere frequentie dan van composite. Met simpelweg mengen krijg je geen composite. Het zal bij jou wel gelukt zijn doordat je TV ook S-video via de composite ingang accepteert. (Dat doen ze tegenwoordig vrijwel allemaal.)

Als je trouwens goed leest zul je zien dat de topicstarter precies hetzelfde heeft geprobeerd en geen kleur kreeg.

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

kun jij me dan uitleggen waarom hij wel S-Video via composiet en niet via de echte S-Video-in accepteerd?
want dat snap ik niet; dan verandert er toch niets aan het type signaal?

"People should know when they're conquered..."

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Ik vind het maar vreemd dat hij geen S-video via de S-video ingang neemt. Dat zou toch wel moeten. Ik denk dat er iets kapot is. En omdat die S-elektronica er toch al inzit neemt hij het natuurlijk ook wel via de SCART.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:28

Apache

amateur software devver

Ik had hetzelfde probleem, een svhs kabel maar tv die geen svhs ondersteunde, met tv tool zou ik dan composite signaal kunnen selecteren, maar dit werkte niet echt, nu blijkt dat de tv-out chip pas in versie 6 ondersteunt word door tvtoool, nu heb ik de beta al geprobeert maar stuurt hij enkel het rode signaal, erg brak dus, maar k'heb het kunnen oplossen onder linux, tv-out werkt daar perfect

Option "TVOutFormat" "Composite"

En k'had kleur via de svhs kabel, hoe je dit onder windows kan dit niet zonder tvtool neem ik aan.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Twee punten:

En toch schrijf je zelf SVHS in de andere thread.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Twee punten:

Als we het nu eens over Y/C gaan hebben :+ Allemaal blij...

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Jasper Janssen
Op zondag 24 februari 2002 10:24 schreef polaris het volgende:

[..]

Bij mijn weten heeft het kleursignaal van S-video een hogere frequentie dan van composite. Met simpelweg mengen krijg je geen composite. Het zal bij jou wel gelukt zijn doordat je TV ook S-video via de composite ingang accepteert. (Dat doen ze tegenwoordig vrijwel allemaal.)

Als je trouwens goed leest zul je zien dat de topicstarter precies hetzelfde heeft geprobeerd en geen kleur kreeg.
S-vid is gescheiden in 2 signalen: chroma en luma (kleur en brightness). Als je alleen het luma signaal (daar zit ook de sync in) op je composite prikt, krijg je een z/w beeld. Als je ze mengt (met dat koppelcondensatortje op de chroma) krijg je een not-quite-composite signaaal -- de relatieve sterktes gaan een beetje mis, en een beetje van de encoding, maar vooir de rest werkt het gewoon.

De hogere bandbreedte van s-vid is verder irrelevant.

• jpeeters
Op zondag 24 februari 2002 14:57 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

S-vid is gescheiden in 2 signalen: chroma en luma (kleur en brightness). Als je alleen het luma signaal (daar zit ook de sync in) op je composite prikt, krijg je een z/w beeld. Als je ze mengt (met dat koppelcondensatortje op de chroma) krijg je een not-quite-composite signaaal -- de relatieve sterktes gaan een beetje mis, en een beetje van de encoding, maar vooir de rest werkt het gewoon.

De hogere bandbreedte van s-vid is verder irrelevant.
Is er dan een oplossing om dit wel 'degelijk' te doen en niet al te veel kwaliteit verlies te veroorzaken?
Voor mij is s-video geen probleem op men tv, maar als ik men laptop meeneem naar vrienden die geen s-video hebben zitten we met een probleem :)

Het mag wel wat kosten trouwens :)

PS: op http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/svideo2cvideo.html staat dat sommige tv-out connectors ook speciale pins hebben, bvb rechtstreeks met een composite signaal. Iemand die dit al eens getest heeft op een dell latitude (ati mobility m3) ?

• arjandijk162
Ik heb zelf ook een tvtje die geen svhs ondersteund en alleen mijn svhs-uitgang op de pc werkte. Ik heb bij mn oom gezien dat zijn voodoo3kaart met tvout werdt geleverd met een verloopstukje van svhs naar composite.

Dus ik stad en land afzoeken naar zo'n ding, geen enkele audio/tv zaak had het, geen computerzaak. Uiteindelijk vond ik het bij een klein computerzaakje en het werkt perfect, ik zal eens kijken of ik ergens het merk van de kabel kan vinden

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/350/M1/350060M1.JPG

Ik heb zo'n compesite-video/s-vhs/stereo-tulp scart convertertje en heb daar de svhs kabel uit de tv-out op aan gesloten.
Ook heb ik een compesite video kabel (tulp) op de scartconverter aangesloten.
het andere uiteinde op de TV aangesloten.
Nvidia drivers of tv-tool staan op compesite video ingesteld.
En hij doet het perfect hier met kleuren!

Wel even de IN en de OUT goed zetten op de scartconverter.

Ik weet niet of je al zo'n convertertje hebt maar je kunt hze in veel electronica zaken kopen voor weinig geld en ook bij conrad.

• jpeeters
Op zondag 24 februari 2002 15:55 schreef duncanvdlinden het volgende:
[afbeelding]

Ik heb zo'n compesite-video/s-vhs/stereo-tulp scart convertertje en heb daar de svhs kabel uit de tv-out op aan gesloten.
Ook heb ik een compesite video kabel (tulp) op de scartconverter aangesloten.
het andere uiteinde op de TV aangesloten.
Nvidia drivers of tv-tool staan op compesite video ingesteld.
En hij doet het perfect hier met kleuren!

Wel even de IN en de OUT goed zetten op de scartconverter.

Ik weet niet of je al zo'n convertertje hebt maar je kunt hze in veel electronica zaken kopen voor weinig geld en ook bij conrad.
Zo'n gelijkaardig stukje heb ik ook, enkel doet iet het niet in kleur :(
Ik ga morgen gewoon es rondlopen denk ik ... :)

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
wat heb je voor vkaart?

• jpeeters
ati rage mobility m3 (dell latitude c600)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Laatste drivers?

• jpeeters
yeps, maar er blijkt een speciaal dell kabeltje te zijn dat ik niet heb :(

• Jasper Janssen
Op zondag 24 februari 2002 15:21 schreef blowy het volgende:

[..]

Is er dan een oplossing om dit wel 'degelijk' te doen en niet al te veel kwaliteit verlies te veroorzaken?
Voor mij is s-video geen probleem op men tv, maar als ik men laptop meeneem naar vrienden die geen s-video hebben zitten we met een probleem :)

Het mag wel wat kosten trouwens :)

PS: op http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/svideo2cvideo.html staat dat sommige tv-out connectors ook speciale pins hebben, bvb rechtstreeks met een composite signaal. Iemand die dit al eens getest heeft op een dell latitude (ati mobility m3) ?
Je hebt dus een kabeltje met s-vid aan een kant en composite aan de andere? Als je daarmee alleen zwart/wit doorkrijgt zou het ook kunnen dat het kabeltje gewoon stuk (of fout bedraad) is. Heb je 'm al een keer geruild bij de winkel waar je 'mn gekocht hebt?

Verwijderd

Dat is helemaal niet zo vreemd. Er zijn best wat verloopplugjes waarbij alleen de Y-aders (luminantie) worden doorgelust naar de Composietuitgang. De C-draadjes worden weggelaten. Op een normale TV zie je dan zwart/wit.
Deze plugjes horen meestal bij hardware waarbij de uit- of ingang (softwarematig) geschakeld kan worden.
Ik heb nog ergens een Fast AV-master die dat ook had: een Y/C (S-video) ingang waar je zo'n plugje op kan doen. Je moet dan in de software instellen of hij Y/C input moet gebruiken of Composiet. Bij Y/C gebruikt hij beide aders (Y voor luminantie en C voor kleurinfo), als je hem op composiet zet gebruikt hij alleen de Y-aders voor het gecombineerde signaal.
Het is inderdaad te proberen om zelf een plugje te maken met Y/C aan de ene kant en composiet aan de andere kant, waarbij je de Y en C gewoon samenvoegt.
Als je een betere en nettere oplossing wilt kun je eens kijken op www.inside.nl of bij Kramer. Ze hebben daar wel iets wat je zoekt: http://www.kramerelectronics.com/group4/fc10d.html, maar volgens mij wil je niet weten wat dat kost.
Als je nog meer fabrikanten zoekt, kijk dan maar even in deze lijst: http://www.wildmedia.nl/links.htm

• Gutteguttegut
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Op zondag 24 februari 2002 22:18 schreef blowy het volgende:
yeps, maar er blijkt een speciaal dell kabeltje te zijn dat ik niet heb :(
Klopt, had ik ook allerlei kabeltjes geprobeerd maar alleen een origineel Dell kabeltje werkte, ik zou het toch even bij Dell proberen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

[quote]Op zondag 24 februari 2002 02:38 schreef Jasper Janssen het volgende:
Twee punten:

-------------------------------------
Sterker nog, het heet een Y/C aansluiting en ook geen S-Video en doe es relax... ;)

tot zover mijn bijdehand momentje...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als het wat mag kosten dan bestel je toch een S-VIDEO -> RF (coax) convertor?
FF zoeken in de topitiels van VB, dan vindt je een topic gepost door mij waarin een site staat die ze verkoopt.

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08 21:14

GeJe

Je...

Waarom koop je niet een s-vhs naar scart kabel, dan blijft het (goede) signaal behouden en ga je niet terug naar composite 'kwaliteit'.

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/350/G1/350303G1.JPG
alleen dan s-vhs ipv van DIN

Vandaag is het feest en morgen ook.

• arjandijk162
Omdat dat niet werkt dat zegt hij net, hij krijgt dan zwart wit beeld

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-08 21:14

GeJe

Je...

Oke, dan bedoelde hij dat met 'een kabeltje', dan ondersteund zijn tv inderdaad geen svhs, of heeft hij niet alle mogelijke ingangen afgelopen. Voor mijn 2e scart heb ik ook een composite en s-vhs mode.

Vandaag is het feest en morgen ook.

Pagina: 1