Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LED] Blauwe LED + 1k weerstand ??

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:32
Hoi,

Laatst bij de electronicaboer wat onderdelen voor een fanbus gehaald inclusief blauwe leds en weerstanden. Heb toen verteld dat ik niet veel van electronica wist en dus een weerstand nodig had zodat die blauwe LED op de 12v voeding van de PC zou draaien.
Nu na wat gezoek blijkt dat je aan een 390ohm of 460ohm weerstand genoeg hebt en die kerel heeft er meegegeven van 1000ohm. Lekker handig dus.
Wat zal ik nu krijgen een LED die het niet meer doet?

Alvast bedankt.

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

een ledje dat errug zachtjes brand

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Verwijderd

als je em gewoon op de 5 volt aansluit hoef je ook niet zo een "grote" weerstand te hebben..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op zaterdag 23 februari 2002 17:18 schreef Lomu het volgende:
als je em gewoon op de 5 volt aansluit hoef je ook niet zo een "grote" weerstand te hebben..
Mjah, maar hij heeft nu juist hoge weerstanden..

Verder zou ik gewoon effe proberen wat het doet! Dan kun je meteen zien of er voor jou genoeg licht vanaf komt!

• rvrbtcpt
De schakeling van de fans zit op 12v. Met de potmeters kan ik de fans langzamer laten draaien en met de schakelaar vervolgens helemaal afzetten. Zo blijft er ook geen stroom door de potmeters lopen en wordt de zooi niet alleen maar warm als de fan niet hoeft te draaien.

Het slimste is het dus om een kleinere weerstand te halen lijkt me.

• dude123
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

ik heb m'n hd leds vervangen door 12 volt blauwe leds !!
branden wat minder maar werkt gewoon hoor !!! :)
geen weerstand nodig

Meneer 1000 has spoken......

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 17:23 schreef Frijns.Net het volgende:
De schakeling van de fans zit op 12v. Met de potmeters kan ik de fans langzamer laten draaien en met de schakelaar vervolgens helemaal afzetten. Zo blijft er ook geen stroom door de potmeters lopen en wordt de zooi niet alleen maar warm als de fan niet hoeft te draaien.

Het slimste is het dus om een kleinere weerstand te halen lijkt me.
of 2 weerstanden parallel ... dan heb je denk ik een weerstand van 500ohm

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:54

DinX

Motormuis

HD leds werken maar op iets van een 3V dacht ik. Kan die led nog juist hebben.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• dude123
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

Op zaterdag 23 februari 2002 17:27 schreef DinX het volgende:
HD leds werken maar op iets van een 3V dacht ik. Kan die led nog juist hebben.
daarom, ik dacht je kan altijd proberen

Meneer 1000 has spoken......

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Het is hier vlak boven al gezegd dat ze op 3V werken.
LEDs zitten via een apparaat als INDICATOR. Het is waarschijnlijk een normaal ledje. Een standaard led werkt op 2.8V en ik heb een groot vermoeden dat die van de HD dat ook doen.

Een te grote weerstand kan geen kwaat aan de led. Misschien dat je HD ontregeld raakt omdat 1 ander component gelijk de HELE schakeling veranderd. (met relais maakt dit natuurlijk niets meer uit)

bovendien een weerstand doorbranden maakt niet uit (fl. 0.10), een led kost iets meer (d8 fl. 0.25). Blauwe leds zijn duurder omdat ze veel moeilijker tekrijgen zijn maar toch niet zo duur om er wakker van te liggen?
als ik ze haal koop ik een zooi voor de zekerheid. Beter te duur dan teveel fietsen.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:54

DinX

Motormuis

Hij heeft niet gezegd dat die gaan gebruikt worden als power/ide led hè. Als hij ze in een baybus ofzo aan 12V wil hangen heeft hij toch een weerstandje nodig.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• michiel100
  • Laatst online: 15:34
Probeer het gewoon aan te sluiten. Mijn ervaring is dat je geen verschil ziet. (Tenzij je er 2 naast elkaar legt natuurlijk)

Trouwens, wat betaal je nou voor een weerstandje? tien cent? Als je ze per meer inkoopt betaal je nog geen halve cent. What's the problem.

• The Dolf
  • Niet online
Op zaterdag 23 februari 2002 17:26 schreef badpinguin het volgende:

[..]

klopt

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• michiel100
  • Laatst online: 15:34
Op zaterdag 23 februari 2002 17:26 schreef badpinguin het volgende:

[..]

Dat klopt, maar of je nou een 2e weerstand van 1k moet kopen, of eent goede weerstand.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Op zaterdag 23 februari 2002 18:18 schreef Oxigun het volgende:
Het is hier vlak boven al gezegd dat ze op 3V werken.
LEDs zitten via een apparaat als INDICATOR. Het is waarschijnlijk een normaal ledje. Een standaard led werkt op 2.8V en ik heb een groot vermoeden dat die van de HD dat ook doen.

Een te grote weerstand kan geen kwaat aan de led. Misschien dat je HD ontregeld raakt omdat 1 ander component gelijk de HELE schakeling veranderd. (met relais maakt dit natuurlijk niets meer uit)

bovendien een weerstand doorbranden maakt niet uit (fl. 0.10), een led kost iets meer (d8 fl. 0.25). Blauwe leds zijn duurder omdat ze veel moeilijker tekrijgen zijn maar toch niet zo duur om er wakker van te liggen?
als ik ze haal koop ik een zooi voor de zekerheid. Beter te duur dan teveel fietsen.
try €2.95...

als je weerstand groter is, zal de stroom/spanning minder zijn (en dus veiliger).
btw een led moet altijd een voorschakelweerstand hebben*, om de stroom te limiteren tot zo'n 10-20mA.

* uitzonderingen daargelaten(leds met ingebouwde weerstand)

• rvrbtcpt
Op zaterdag 23 februari 2002 18:22 schreef michiel100 het volgende:
Probeer het gewoon aan te sluiten. Mijn ervaring is dat je geen verschil ziet. (Tenzij je er 2 naast elkaar legt natuurlijk)
Het verschil zie je wel. Niet echt schokkend maar toch.
Trouwens, wat betaal je nou voor een weerstandje? tien cent? Als je ze per meer inkoopt betaal je nog geen halve cent. What's the problem.
Het geld is ook niet het probleem, wat me meer ergert is dus dat als je iets vraagt aan die gasten ze zomaar wat meegeven zonder er verder bij na te denken. En als noob op dit gebied heb je dan het nakijken. Gelukkig is het inderdaad een sterkere dan een te zwakke anders was het helemaal dom geweest.
Ik ga gewoon 4 weerstanden van rond de 450ohm halen dan werkt het zoals het moet.

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 18:25 schreef michiel100 het volgende:

[..]

Dat klopt, maar of je nou een 2e weerstand van 1k moet kopen, of eent goede weerstand.
hij heeft er 4 van 1k? -> dan zijn er dus 2 van 500
en dan moet hij er maar 2 van 450 kopen
=>2 weerstandjes uitgespaard...

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 10:52
1000 Ohm geeft nog altijd ongeveer 9 mA en daar is helemaal niks mis mee voor een signaal LED.

Je hoeft je kamer er toch niet mee te verlichten?
Pagina: 1