[WinXP] HD's virtueel samenvoegen?

Pagina: 1
Acties:

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-03 09:28
Is het mogelijk meedere HD's virtueel samen te voegen zonder controller (RAID)?

DIT IS MIJN WEBSITE

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-03 16:55

DinX

Motormuis

Je kan Software-matige raid installeren onder W2K naar't schijnt. Maar de performance gaat rampzalig zijn.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ja, dat kan met Win2000. Je kunt een extra NTFS-partitie gewoon mounten binnen een andere NTFS-partitie zodat je 'm geen aparte driveletter meer hoeft te geven.

Ik vermoed dat dit verder geen noemenswaardige impact op performance heeft aangezien dit helemaal niks met RAID te maken heeft.

Dit kun je gewoon doen via "Change Drive Letter and Path" onder Disk Management.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:01

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Op zaterdag 23 februari 2002 20:33 schreef /downtime/ het volgende:
Ja, dat kan met Win2000. Je kunt een extra NTFS-partitie gewoon mounten binnen een andere NTFS-partitie zodat je 'm geen aparte driveletter meer hoeft te geven.

Ik vermoed dat dit verder geen noemenswaardige impact op performance heeft aangezien dit helemaal niks met RAID te maken heeft.

Dit kun je gewoon doen via "Change Drive Letter and Path" onder Disk Management.
Volgens mij was dit ook mogelijk met Pmagic, zit je iig niet vast aan ntfs.

[edit+extra info]
Even op powerquest site gekeken, en het hoeft idd geen ntfs partities te zijn, kan dus ook met fat32.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op zaterdag 23 februari 2002 20:36 schreef Vae Victis het volgende:

[..]

Volgens mij was dit ook mogelijk met Pmagic, zit je iig niet vast aan ntfs.

[edit+extra info]
Even op powerquest site gekeken, en het hoeft idd geen ntfs partities te zijn, kan dus ook met fat32.
De topicstarter wilde meerdere harddisks samenvoegen tot 1 driveletter. Met PM kun je alleen meerdere partities op dezelfde harddisk samenvoegen.

Verwijderd

Je kunt onder NT gewoon JBOD (Just a bunch of disks)of Disk Spanning doen als het goed is.

Dat spanning moet sowieso kunnen. Dan worden de harddisks gezien als gewoon 1 grote schijf, zonder dat er echte RAID oid aan te pas komt.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-03 09:28
[noob mode]
De huidige HD's zijn allemaal FAT32 onder XP. Is het dan nog steeds mogelijk?
[noob mode]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 09:38 schreef havana het volgende:
[noob mode]
De huidige HD's zijn allemaal FAT32 onder XP. Is het dan nog steeds mogelijk?
[noob mode]
Sinds wanneer? Je kan je schijf gewoon formatteren als NTFS hoor, geeft XP tijdens de installatie netjes aan...

Verder denk ik dat softwarematige RAID niet veel performance heeft

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 17:28
je kunt ze ook gewoon converteren naar NTFS standaard optie Win XP

• Papillon
  • Laatst online: 23-09-2025

Papillon

Spring 's in the Air...

[b]Op zondag 24 februari 2002 09:45 schreef joostjuh
Dat presteert net als die semi"hardware" controllertjes die vandaag de dag op de markt zijn. Het verschil zit em in het feit dat deze controllers het uit de BIOS laden i.p.v. een driver, waardoor ze in staat zijn van de RAID volume te booten wat met software RAID niet kan, verder is het niet echt hardware RAID te noemen. Voor het booten volstaat een kleine partitie meestal wel, hoewel dit met W2K en hoger anders ligt. Linux en NT < 5.0 konden met zo;n kleinere partitie terecht en de rest van de RAID 0 volume doen.

Toen ik nog W2K op mijn machine had staan leverde 1 schijf ca 40 MB/s, 2 van deze schijven in software RAID 0 (Strip set) leverde een transfer van 76 MB/s op. In de zelfde orde dus als de "hardware" controllers. Specs staan in sig. Intussen heb ik W2K al meer dan een jaar niet gebruikt en werk ik vrolijk met Linux (ook software RAID 0).

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Software raid is eigenlijk meer een OS-aangelegenheid.

Dus OM => WOS

In jouw geval, met WinXP kun je prima een striped volume aanmaken (met 2 gelijke partities), of een spanned volume. (2 partities met verschillende grootte).

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 13:07
Op zondag 24 februari 2002 09:45 schreef joostjuh het volgende:

[..]

Sinds wanneer? Je kan je schijf gewoon formatteren als NTFS hoor, geeft XP tijdens de installatie netjes aan...

doohhh...

hij heeft het over ZIJN schijven...

en ook heeft ie het niet over performance, hij wil gewoon 2 schijven aan elkaar plakken.
Pagina: 1