Toon posts:

Verschil Access en SQL server?

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze twee? Ik moet een database opzetten die multi-user zan zijn (10 users ongeveer). Is in dit geval Access nog een goede keuze? Ik ben geneigd te zeggen van niet, maar dat is nergens op gebaseerd. Heeft iemand ervaring met zo'n situatie?
Heeft ook iemand ervaring met SQL server in een multi-user omgeving?

Een hoop vragen en ik hoop dat iemand een antwoord weet

Verwijderd

Goeiedag,
Voor tien user kan je best Access gebruiken (als je de connections maar een beetje netjes bijhoudt). Zie voor een mooie vergelijking van diverse db's deze pagina:
http://www.mysql.com/information/crash-me.php

groeten,

Mark.

Verwijderd

Ergens denk ik dat die pagina niet geheel onpartijdig is ;)

Als je visual studio hebt of misschien ook wel zonder visual studio kan je de MSDE gebruiken:
<A href=http://msdn.microsoft.com/vstudio/msde/default.asp target=new>msdn.microsoft.com/vstudio/msde/default.asp</A>
zit ook een downloadlinkje bij.

Dat is een afgeslankte versie van SQL server die je tot x gebruikers kan gebruiken en daarna heel eenvoudig kan upgraden naar SQL7.

Ik ben nooit zo'n fan van multi-user Access.. volgens mij is het daar niet voor gemaakt, maar in hoeverre dat weetik nie.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-09 18:12

Boss

+1 Overgewaardeerd

Access kan prima, 10 users gaat ook nog wel. Let er op dat je een front en back-end maakt.
De back-end bevat je data, dus je tabellen. En niet meer dan dat. Deze plaats je centraal, dus op de fileserver.
De front-end bevat de rest, formulieren, rapporten, kweries etc. Deze plaats je lokaal, dus op de computer waar je het programma wilt gebruiken.
In plaats van tabellen, maak je in de front-end koppelingen naar de tabellen in de back-end.
Als die 10 gebruikers nou niet 24 uur per dag alleen maar continu aan het wijzigen zijn, dan lukt het prima met access.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Access lijkt me inderdaad de beste (en goedkoopste) oplossing in dit geval. Ik zag in die vergelijking op de MySql site dat Access 64 users tegelijk aan kan (yeah, right).

Bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Boss,
die front-end zal in Delphi gemaakt worden en zal inderdaad lokaal draaien. De database zal op een file server staan en zal worden benaderd m.b.v. ADO

Verwijderd

Voor enkele tientallen connecties zou het idd wel kunnen, maar het is weinig flexibel en scaleable. als het later wat intensiver gebruikt moet gaan worden, dan gaat de performance van access zwaar achterlopen met die van de SQL-server. Een database met duizenden records die geraadpleegt wordt door 100 connecties tegelijk, daar wordt je niet vrolijk van met Access.

Maar, het ligt eraan waar je het voor nodig hebt, en wat er in de toekomst mee moet gebeuren. (misschien kan je wat meer info erover geven....)

Je kan, als je het over aanschafkosten hebt, natuurlijk ook MySQL of postgreSQL gebruiken, die zijn hardstikke gratis, lekker snel, scaleable en je kan er overal te wereld bij komen als je het goed opzet..

Verwijderd

10 users.. afhankelijk van hoe groot de database is. en hoe die opgezet is, moet access wel kunnen.

Tsja mijn voorkeur voor een database is wel een serieuse database server, maar tsja blijft afhankelijk van de situatie.
Laten we zo zeggen ze hebben niet voorniks in grote getalen... DBMS systemen ontwikkeld. Welke je gebruikt.. who cares... ze werken allemaal en hebben allemaal voor en nadelen.
Zelf hebben we hier centura staan en mysql. Verder nog test opstellingen van sybase en mssql.

Access heb ik geen goede ervaringen mee, het werkt wel maar het blijft behelpen tenopzichte van een echt dbms systeem. Als frontend voor je sql-bak zou jet het natuurlijk wel kunnen gebruiken.

>:)
Pagina: 1