Bios ziet slechts 1/4 van het totale geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Ik ben in het bezit van een (merkloos?) socket 7 moederbord met VXpro+ MMX chipset. Het boekje vermeldt alleen nog het typenummer MB-586VX7, geen fabrikant.

Dit moederbord heeft 4 SIMM bankjes voor 72 pin EDO / FPM geheugen en 2 DIMM bankjes voor 168 pin SDRAM. Er is heel veel in te stellen dmv jumpertjes, alleen voor het geheugen is er slechts 1 jumpertje om het voltage op 3,3 of 5 volt te zetten.

Met SIMM's heeft dit moederbord geen problemen, maar om nou 128mb aan duur EDO geheugen er in te zetten... Ik plaats er dus een reepje 128mb 100 mHz SDRAM in. Hij start op en telt tot 32mb. Windows geeft dit ook aan.

Toen heb ik hier een topic geopend waarbij ik als antwoord kreeg dat het moederbord waarschijnlijk niet meer dan 32mb per bank aan kan. Daarop heb ik dus 2 modules 32mb 66 mHz SDRAM gekocht. Ik zet de pc aan... damn 16mb geheugen |:(

Het blijkt dus dat welke configuratie je ook gebruikt, hij ziet altijd maar 1/4 van het geheugen. Zet je er 32mb in dan ziet hij er 8, zet je er 64mb in dan ziet hij er 16, enz. Heb zelfs het 256mb 133 mHz Kingston SDRAM reepje uit mijn hoofdpc erin geduwd en dan ziet hij, je raadt het al, 64mb geheugen.

Het maakt niet niet of ik het jumpertje op 3,3v of 5v zet. Jumpertjes er helemaal vanaf levert onheilspellende pieptonen uit de systeemspeaker op.

Voor de volledigheid: proc Cyrix 6x86 PR200 150 mHz (2x 75mHz), verder de gewone range aan insteekkaartem cdrom, hdd en floppy.

Verwijderd

Hey ik heb je geprobeert te helpen door te zoeken op internet, maar heb niks nuttigs kunnen vinden voor je.

Ben wel achter het merk moederbord gekomen. :9

Ability MB-586VX7

De site http://www.ability-tw.com bestaat niet meer en verwijst naar http://www.wimsbios.com. Een handige site met biosupdates voor oude moederborden zoals dus ook die van jou. Je kunt wel een biosupdate proberen, maar of dat je probleem oplost... :?

Ik heb ook naar de handleiding gezocht voor je, want daar staat meestal in wat voor geheugen je op je moederbord kunt prikken. Want ik kan me nog wel herinneren, dat er ander geheugen op moest dan SDRAM of in iedergeval een ander soort SDRAM. Maar welke ? Het had volgens mij te maken met het aantal en het soort geheugenchips op de dimm te maken.

• Sailorman
Gelukkig heb ik de originele handleiding nog (dit was een van de basismarkt-pc's die destijds in 1997 binnen een dag uitverkocht waren). Er staat het volgende in:
Supports 64M-bit (16Mx4, 8Mx8, 4Mx16) technology DRAM/SDRAM
Deze zin was mij tot nu toe nog niet opgevallen.
Iemand met wat mer inzicht in typen geheugen die weet wat bovenstaande cryprische omschrijving inhoudt? Misschien dat ik ergens nog zo'n repeje geheugen kan kopen?

Bedankt voor het zoekwerk! Helaas had ik het op Wim's bios al geprobeerd. Een bios-update lijkt me in dit geval vrij zinloos omdat een bios niet iets mogelijk kan maken wat hardwarematig niet ondersteund wordt.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op zaterdag 23 februari 2002 18:50 schreef Sailorman het volgende:
Gelukkig heb ik de originele handleiding nog (dit was een van de basismarkt-pc's die destijds in 1997 binnen een dag uitverkocht waren). Er staat het volgende in:
[..]

Een bios-update lijkt me in dit geval vrij zinloos omdat een bios niet iets mogelijk kan maken wat hardwarematig niet ondersteund wordt.
Das niet helemaal waar.

Met een bios update kun je een A7V133 ook voor een Athlon XP geschikt maken, dus, give it a try ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
hey, ik heb dat bord ook, schijnt de PC CHIPS M537 te moeten zijn. Ennieweej, ik heb er per ongeluk de BIOS van een PC CHIPS M573 ingegooid, werkt ook aardig, maar problemen met IR poort (waar volgens windows mn muis aan hangt, ik zie toch echt een draadje) en mn floppydrive.

Het originele BIOS maakt van alle DIMMs 1/4, dat klopt zoals jij dat zegt ja. met een ander BIOS lukte het wel.

• Sailorman
Waar heb jij dat bios vandaan gehaald?

• _JGC_
  • Nu online
Destijds van www.pcchips.com. Ik zal zo weer ff kijken, moet toch maar eens het juiste BIOS erin zetten :)

• _JGC_
  • Nu online
http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/pcctype.html

als je daar ff de M537DMA33 selecteert, heb je het juiste bord te pakken. Hij zou zo 64MB DIMMs moeten pakken. Als je net zoals ik de verkeerde, M573 BIOS pakt, vreet dat bord als een van de weinigen dat Gistron OEM 128MB PC133 geheugen :o

• Sailorman
Hmmm leuke pagina, de "PCCHIPS Lottery". Ik hoop niet dat het dadelijk na de bios upgrade een loterij wordt of het ding nog werkt :) :) Ik heb nl niet 1 2 3 een ander socket 7 mobo liggen dat mijn Cyrix pr200 trekt.

edit:

Het moederbord op de pagina die je beschreef is EXACT de mijne. Bedankt voor het zoekwerk!

Verwijderd

Supports 64M-bit (16Mx4, 8Mx8, 4Mx16) technology DRAM/SDRAM

Summier uitgelegd houd het in dat je mobo alleen maar simms/dimms ondersteund met ram chips van 1MB (8Mx8) en 4MB (16Mx4 / 4Mx16) per chip.

De huidige chips zijn meestal 32Mx2 32Mx4 64Mx4 etc etc. Vandaar dat het ook lijkt alsof je maar de helft of een kwart van het geheugen hebt.

• Sailorman
Ik heb het bios wat het juiste zou moeten zijn gevonden, maar nu moet ik het nog flashen. Het Bios is flash rom dus dat zou moeten lukken. Op Wim's Bios staan diverse tools om het BOS te flashen. Welke kan ik het beste gebruiken voor dit moederbord? (UniFlash of de Award flash?) *Het moederbord heeft een Award bios btw

Verwijderd

AwardFlash lijkt mij de de beste keus, aangezien je toch een Awardbios hebt. In princiepe maakt 't niet zoveel uit. Het enige verschil is dat UniFlash ook geschikt is voor andere bioschips b.v. AMI en Phoenix.

Maar weet je zeker dat je het goede bios hebt ?
hey, ik heb dat bord ook, schijnt de PC CHIPS M537 te moeten zijn. Ennieweej, ik heb er per ongeluk de BIOS van een PC CHIPS M573 ingegooid, werkt ook aardig, maar problemen met IR poort (waar volgens windows mn muis aan hangt, ik zie toch echt een draadje) en mn floppydrive.
Want om nou dit bios te gebruiken... Wie weet wat er nog meer niet goed is. |:(
Maar als je het toch wilt proberen.

http://www.pcchips.nl/support/biosupdates/5series/M537/0430S.zip

Dit bios is zoals JGC al zei eigenlijk voor een PcChips moederbord, namelijk de 537DMA met een VxPro+ chipset. Dit zelfde bios is ook te gebruiken voor de MB-586VX7+ dus eigenlijk niet voor die van jou. Want jij hebt de MB-586VX7 toch ? Zonder de + en wat betekend de + ? Nou de + staat voor UDMA 33 en USB, maar als jij dat niet hebt kunnen er rare dingen gebeuren. Zoals je muis met staart die volgens Windows via je IR poort lijkt te werken. :D

Of nog veel erger... :( Dus denk er eerst nog ff over na.

• Sailorman
Het is 100% zeker dit mobo. De chipset is idd de vxpro+, het moederbord lijkt exact op het weergegeven plaatje en de pdf manual die ik heb gevonden heeft een andere kaft maar is verder een exacte kopie van die van mij. Verder is de bios string die weergegeven wordt dezelfde als op de diverse pagina's wordt weergegeven. Wat mij weerhoudt is het feit dat de bios upgrade waarschijnlijk geen oplossing biedt voor mijn probleem (zie topic-titel). Ik moet dus of dat speciale ouderwetse SDRAM aanschaffen of een ander socket 7 moederbord aan zien te komen (of genoegen nemen met SIMM's) :(

edit:

USB en UDMA33 heb ik ook. Had nog een los USB-uitbreidingsbracket liggen van mijn ASUS A7A266 met een flatcable en dit paste na en beetje buigen van de pinnetjes op de interne USB en het werkt ook nog :)

Verwijderd

Ik weet je topictitel... Duh :?

Maar zoals JGC al zei:
Het originele BIOS maakt van alle DIMMs 1/4, dat klopt zoals jij dat zegt ja. met een ander BIOS lukte het wel.
Probeer 't gewoon is... Nooit geschoten is altijd mis ! :D

Mocht 't niet werken, dan zijn de de dingen die jij al opnoemde je laatste redmiddellen.

Voor dat geheugen kun je kijken op: http://www.flectiondirect.com

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb dus bijna een jaar gedraaid met het foute BIOS, en aangezien ik steeds vaker Linux bootdisks wil maken met deze machine zonet toch maar ff het juiste BIOS geflest:
http://th2chips.freeservers.com/m537dma/bios/index.html

heb die tweakbios gepakt en alles mooi op 75MHz cas3 4Way interleaved draaien (ja, PC133 cas3 geheugen wat op 66Mhz niet eens cas2 kan komt idd voor, net zoals PC100 cas2 geheugen wat 133MHz cas2 met scherpe timings op z'n gemak doet)

Waarom ik ooit dat M573 BIOS geflest heb? Ik had em van een Target leverancier, en toen ik nog n00b was, dacht ik: "Hey, Target heeft een VXPro BIOS op z'n site staan, misschien maakt die van mn 64MB DIMM weer 64MB ipv 16MB. Ikke flashen: gelukt. Vervolgens kreeg ik een nieuwe BIOS string: M573 stond erin, dus vandaar dat de volgende upgrade mis ging. M573 is ook een bordje met onboard sound, dat heeft deze niet eens :)
Pagina: 1