[debian] Onboard geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
Ik heb een onboard geluidskaart en ik krijg deze niet aan de praat in debian (testing: woody). Het is een geluidskaart op het moederboard asus A7M266. Ik heb een nieuwe kernel gecompileerd (2.4.17). Daar heb ik vervolgens CMIPCI aangegeven (Dit moet volgens mij goed zijn).

Maar ik weet niet hoe ik hem werkend krijg. Bij Redhat werkte hij meteen.

Iemand die mij wil helpen ?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij zit er op de A7M266 een AC97-onbaord geluidskaart hoor, deze module had ik nog gezien met de config. van Kernel 2.2.20 dus de driver voor de AC97 zal ook wel in de 2.4.17 kernel zitten, verder is het handig als je sound(core) ook even meebakt in de kernel (als comment: OSS Sound modules). Kijk ook ff of je als root wel dingen kan afspelen (mits deze module die je hebt geinstalleerd wel werkt op je onboard geluid), anders moet je nog ff de users die geluiden mogen afspelen adden tot de groep audio. Wil je dat iedereen op jou bak het geluid en de mixer mag gebruiken, moet je even 'chmod 777 /dev/dsp; chmod 777 /dev/mixer' uitvoeren.

• Stalkert
ik heb nu de kernel gebakt met OSS sound modules en ik heb de bestanden zoals je zei 777 gegeven.

Maar ik hoor nog steeds nix :(

• Stalkert
ok .. ik heb het nu zover gekregen dat ik geluidseffecten krijg in gnome. Geluidskaart lijkt dus te werken. Alleen XMMS loopt ramvast als ik een mp3-tje wil spelen.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen ?

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 14:59 schreef Stalkert het volgende:
ok .. ik heb het nu zover gekregen dat ik geluidseffecten krijg in gnome. Geluidskaart lijkt dus te werken. Alleen XMMS loopt ramvast als ik een mp3-tje wil spelen.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen ?
welke output plug-in gebruik je? je moet die ff op esd zetten en eventueel een esound output plug-in downloaden en compilen :)

• Stalkert
de driver die ik nu gebruik is OSS driver 1.2.6 [libOSS.so], maar ik heb nu de eSound outplugin gebruikt en die werkt wel :)
thx

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Met OSS kan (helaas) slechts één programma tegelijk de geluidskaart gebruiken. Als een programma dan de geluidskaart geclaimed heeft, en xmms wil de geluidskaart ook, dan gaat xmms hangen tot dat andere programma klaar is met de geluidskaart.
ESD is een Sound Deamon (de Enlightenment Sound Deamon zelfs). Deze claimed de geluidskaart, en bied dan de geluidskaart aan aan meerdere programma's. Programma's moeten dan in plaats van direct het OSS device te openen met ESD praten. ESD mixt dan meerdere geluiden tot 1 geluid en stopt dat in de geluidskaart. Maar aangezien ESD dus de geluidskaart geclaimed heeft, kan geen enkel ander programma de geluidskaart op de normale OSS manier benaderen (OSS plugin werkt dus nie). Maar als je de ESounD plugin gebruikt, gaat xmms ineens via ESD, en dan werktet wel.

• Stalkert
kijk, dat is nog eens een uitleg ;)
thx
Pagina: 1