Ik heb een aantal stille koelers besteld omdat ik op zoek ben naar de ultieme stille PC.. met luchtkoeling..
De volgende koelers deden mee:
- Noise Control Silverado werkend op 8 volt
- Spire Superrock
- Arctic Super Silent 2000
- Smart Cooler 1170H
Deze koelers moesten de volgende testen doorstaan :
- (1) TB 1000 AXIA core op 1,41 volt full load met RC5 half uur
- (2) TB 1000 AXIA core op 1366 Mhz@1,92 volt full load met RC5 half uur
Alle koelers zijn in een goed gekoelde PC geplaatst (zie pic) en allemaal op een kamer temperatuur van 19 graden.

Hier komen de resultaten:
Silverado (1) - 32 graden (2) - 56 graden
Spire Superrock (1) - 30 graden (2) - 52 graden
Arctic SS2000 (1) - 35 graden (2) - no go, blue screens
Smartcooler 1170 H (1) - 36 graden (2) - 63 graden
De 2 fans van de Silverado liepen allebei op 2800rpm
De fan van de Superrock liep op 4800rpm
De fan van de Arctic SS2000 liep op 2000rpm
De fan van de Smartcooler liep op 4200rpm
En dan, belangrijk in deze review, het geluid.. Helaas heb ik geen metertje om de decibellen te meten, maar mijn huisgenoot heeft goede oren dus ik ging op zijn mening af.. en die van mijzelf dus ook
- Silverado @ 8 volt, hoorbaar, maar zeker niet storend
- Superrock, 31dBa volgens de site, maar ik vond het buitengewoon irritant,..
- Arctic SS2000, net hoorbaar, maar stiller dan de Silverado.. uit ervaring is tie ongeveer gelijk aan een Silverado op 6 volt
- Smartcooler, zeker hoorbaar, net iets minder irritant als de Superrock, maar omdat de fan sneller gaat draaien als de processor warmer wordt, eigenlijk veel irritanter... Zelfs bij muisbewegingen gaat tie sneller draaien..
Conclusie : Die Silverado rockt nog steeds, stil en ook bij hogere temperaturen blijft de Pc werken. Superrock is ok als je altijd muziek aan hebt en de SS2000 is een hele mooie, stille koeler voor mensen die niet hoog klokken.. De Smartcooler kan ik niemand adviseren.. geef liever je geld uit aan een van de andere coolers..
Mijn keuze : SS2000,... dan maar op 1133 Mhz ipv 1366..
Hieronder nog een paar plaatjes van de koelers.. let effe op de makkelijke en vooral goede klem van de Arctic SS2000..

De volgende koelers deden mee:
- Noise Control Silverado werkend op 8 volt
- Spire Superrock
- Arctic Super Silent 2000
- Smart Cooler 1170H
Deze koelers moesten de volgende testen doorstaan :
- (1) TB 1000 AXIA core op 1,41 volt full load met RC5 half uur
- (2) TB 1000 AXIA core op 1366 Mhz@1,92 volt full load met RC5 half uur
Alle koelers zijn in een goed gekoelde PC geplaatst (zie pic) en allemaal op een kamer temperatuur van 19 graden.

Hier komen de resultaten:
Silverado (1) - 32 graden (2) - 56 graden
Spire Superrock (1) - 30 graden (2) - 52 graden
Arctic SS2000 (1) - 35 graden (2) - no go, blue screens
Smartcooler 1170 H (1) - 36 graden (2) - 63 graden
De 2 fans van de Silverado liepen allebei op 2800rpm
De fan van de Superrock liep op 4800rpm
De fan van de Arctic SS2000 liep op 2000rpm
De fan van de Smartcooler liep op 4200rpm
En dan, belangrijk in deze review, het geluid.. Helaas heb ik geen metertje om de decibellen te meten, maar mijn huisgenoot heeft goede oren dus ik ging op zijn mening af.. en die van mijzelf dus ook
- Silverado @ 8 volt, hoorbaar, maar zeker niet storend
- Superrock, 31dBa volgens de site, maar ik vond het buitengewoon irritant,..
- Arctic SS2000, net hoorbaar, maar stiller dan de Silverado.. uit ervaring is tie ongeveer gelijk aan een Silverado op 6 volt
- Smartcooler, zeker hoorbaar, net iets minder irritant als de Superrock, maar omdat de fan sneller gaat draaien als de processor warmer wordt, eigenlijk veel irritanter... Zelfs bij muisbewegingen gaat tie sneller draaien..
Conclusie : Die Silverado rockt nog steeds, stil en ook bij hogere temperaturen blijft de Pc werken. Superrock is ok als je altijd muziek aan hebt en de SS2000 is een hele mooie, stille koeler voor mensen die niet hoog klokken.. De Smartcooler kan ik niemand adviseren.. geef liever je geld uit aan een van de andere coolers..
Mijn keuze : SS2000,... dan maar op 1133 Mhz ipv 1366..
Hieronder nog een paar plaatjes van de koelers.. let effe op de makkelijke en vooral goede klem van de Arctic SS2000..