Toon posts:

Low address latch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een robot te maken, en ik wil de low adress latch (nodig om te kunnen omschakelen van databus naar adresbus en omgekeerd op 1 en dezelfde poort van de microcontroller) programmeren in een mach 4.
Het probleem is dat ik nergens een datasheet of zo kan vinden over een zo'n latch. Weet er soms iemand waar ik zo'n logische schakeling van een low address latch kan vinden? Ik heb echt al veel gezocht, maar ik heb nog niets bruikbaars kunnen vinden.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Veel micro-processor systemen maken gebruik van een latch om een datawoord tijdelijk op te slaan. Het maakt niet uit of de latch wordt gebruikt voor het genereren van een uitgang, het opslaan van een low adress byte, etc. Misschien heb je te specifiek op "low adres latch"gezocht waardoor je niets kon vinden.

Kijk bijvoorbeeld eens op www.handyboard.com
Bij Hardware > Schematics > CPU&Memory
zie je hoe een 74HC373 wordt gebruikt als low-adress latch voor een geheugenchip. Het datawoord afkomstig van de databus wordt opgeslagen in de latch op eht moment dat de clock (lijn AS) van laag naar hoog gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het antwoord, maar ik ben meer op zoek naar een schema van een latch. Ik wil die latch namelijk gaan programmeren in een Mach 4, maar ik weet niet welke logische schema's een latch bevat; Ik neem aan dat het om flip-flops gaat, maar een gewone RS-flip-flop zal niet werken, omdat de FF geset wordt als R=laag en S=hoog. Nemen we nu dat R het ALE signaal is, dan wordt de waarde van de adresbit niet bewaard als het ALE signaal laag is, en op de databus een 1 komt (S-signaal vd FF). (multiplexen van data- en adresbus)
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje verstaanbaar is, anders vraag je het maar.

Verwijderd

Heb je de datasheet van zo'n 373 al eens bekeken. Dan zie je wat voor flipflops gebruikt worden.

http://www.philipslogic.com/products/hc/pdf/74hc373.pdf

D-flipflops dus. Het ding heet overigens ook een 'octal D-type transparent latch'.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Great, bedankt. Met D-flipflops lukt het idd. Had een beetje beter moeten zoeken en denken blijkbaar :)