detectie schijven op IDE controller

Pagina: 1
Acties:

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
ik heb een PCI IDE ATA66 controller kaartje met een CMD 648 chipset van het merk www.ioiscsi.com (hij staat alleen niet op de site, zal wel een discontinued product zijn).

Hij wordt automatisch gevonden onder XP pro, maar ik heb een vreemd probleempje; als ik meerdere harde schijven heb, worden ze niet altijd allemaal gedetecteerd. Het detecteren gebeurt automatisch bij het opstarten (voor 'Building DMI pool data'), dus in principe hebben de windows drivers er niets mee te maken.

-Soms heeft 'ie al moeite met 2 schijven (allebei een aparte controller, 1 prim. 1 sec.) Meestal is een reboot dan de oplossing.

-3 schijven lukt helemaal niet, dus ergens een slave op aansluiten. Dan detecteert 'ie er maar 2 of geen.

De master/slave jumpers staan goed en het werkt wel als ik bijvoorbeeld 2 HD's op de CMD controller aansluit en 1tje op de contoller op mn mobo (abit bh6).
De schijven zijn:
IBM 13.5 gb 7200 ata66
Seagate 20 gb 5400 ata66
Maxtor 60 gb 5400 ata100 (opvallend dat XP wel Ultra DMA mode 5 aangeeft, terwijl maar tot mode 4 ondersteunt wordt.... vinnik niet erg hoor :D)
Weet iemand wat er mis is?

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Het lijkt erop dat XP probs heeft met add-on ide poorten.
Had ook een probleem met een Promise ata66. Wilde absoluut niet lezen van de cdromspeler die aangesloten was op ide2 master, brander op ide1 master werkte wel.
Volgens mij moet je wat gaan schuiven met je schijven.

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
maar de detectie van de harde schijven is bij het opstarten, vóór XP opgestart wordt...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hmmzz.. Hier stond een legaal schopje (na 2 dagen ;)).. Ik had me echter in de tijd vergist.. :)

Verwijderd

He...

dat lijkt op een probleem waar ik nu mee bezig ben. Ik heb net een Promise IDE controller gekocht en daar een Maxtor 80GB schijf aan gehangen. Op de MoBo controller hangen 2 branders en 2 andere harde schijven.

Nu blijkt dat onder Win98 de schijf wel gelezen en gebruikt kan worden (na FDISK), maar onder XP Pro niet (ziet de gehele harde schijf niet)...

Wanneer ik bij de devices kijk onder XP Pro, dan is mijn IDE controller aangemeld als een RAID controller. Zou dat het probleem zijn?