vreemde tegenstellingen intellectueel eigendomsbes

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Het valt me op dat er wat vreemde tegenstellingen zijn tussen Europa en de VS (of misschien NL/VS) voor wat betreft het aankijken tegen intellectueel eigendom.

Zo is men aan de ene kant in de VS veel sneller geneigd om te betalen voor software, terwijl daar tegelijkertijd een 'fair use' idee voor wat betreft copyright leeft. In NL daarentegen hebben we betrekkelijk strenge copyright wetgeving en is citeren aan strikte voorwaarden gebonden.

Heb je het echter weer over iets als een patent, dan is men in Amerika weer veel sneller bereid dit toe te kennen.

Enig idee hoe dit komt?

Verwijderd

tja, elk land heeft zijn eigen regeltjes, en dat van de software komt denk ik door de prijzen...
hier in nederland ben je gauw zo'n 100 gulden kwijt voor een beetje spel, in amerika zijn die prijzen stukken lager, voor windows,audio en dvd's geldt hetzelfde...

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
tja, elk land heeft zijn eigen regeltjes
Regel zijn in een democratie toch meestal een afspiegeling van de realiteit van het denken in een land. Dus dit is gewoon een andere manier van weergave van mijn stellingen. Ik zoek eerder een verklaring
en dat van de software komt denk ik door de prijzen...
hier in nederland ben je gauw zo'n 100 gulden kwijt voor een beetje spel, in amerika zijn die prijzen stukken lager, voor windows,audio en dvd's geldt hetzelfde...
Meestal wordt volgens mij de prijs in dollars hier gewoon omgerekend in euro's. Qua inkomen is het hier dan misschien relatief iets duurder, maar dat er zo extreem weinig software betaald wordt is daarmee niet verklaard. Het moet een of ander verklaarbaar cultuurverschil zijn...

Verwijderd

Alsof in Europa minder bescherming zou zijn dan in de USA... De bescherming gaat vaak over andere onderwerpen. In de USA kiezen ze de sherrif en de officier van justitie, om over de burgemeester nog maar te zwijgen. Er is in de openbare sfeer minder heilig. Voor de parikuliere sfeer, het bedrijfsleven geldt op een aantal punten hetzelfde. Wisselingen gaan sneller, succes wordt eerder beloond, falen wordt sneller afgestraft. In die omgeving - denk ik - is het passend om voor inspanningen te betalen, het is toch al lastig om je kop boven water te houden.
Voor ons is het meer zo van; 'ze verdienen genoeg, wij pakken dat sukje vrijheid dat we hebben'. En dat is voor een deel het net en de hack.