Toon posts:

[FAN] Schakkelen tussen 7 en 12 volt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij was het mogelijk maar ik heb geen idee hoe.

Ik heb een schakelaar een fan een 0 en 5 en 12 volts bron maar in welke opstelling laat ik de fan nu schakelen tussen 7 en 12 volt. Ik heb het een en ander geprobt. Zonder resultaat dan.

Ik heb weinig tot geen verstand van die electronica tekeningetjes dus als daar rekening mee gehouden kan worden :P

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
gebruik de search maar eens ...

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op zaterdag 23 februari 2002 13:42 schreef TheDarkLord666 het volgende:
gebruik de search maar eens ...
Idd, als ik een modderman was wist ik wel wat er met dit topic gebeurde >:)

Maar k zal ff een hint geven: Plus van de fan op de +12v en min van de fan op +5v :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Topicstarter
heb ik gedaan heel ruim op volt gezocht maar niets gevonden en niet een post wasten ajb aan het woord search

halo lezen ik weet ook wel hoe ik een fan op 7 laat lopen nu nog schakelen tussen 7 EN 12 volt met een schakelaar

Verwijderd

_ _ _
12v +van fan 5v snap ie???? |:(

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 13:44 schreef Orion het volgende:
heb ik gedaan heel ruim op volt gezocht maar niets gevonden en niet een post wasten ajb aan het woord search
ook onder fanbay/busbay??????

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Epsilon

hint : www.7volts.com

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

halo lezen ik weet ook wel hoe ik een fan op 7 laat lopen nu nog schakelen tussen 7 EN 12 volt met een schakelaar
Ik zal niet gaan schreeuwen oid maar als je WEET hoe je 7v krijgt, wat is dan je probleem man?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 13:48 schreef Stropdas het volgende:

[..]

Ik zal niet gaan schreeuwen oid maar als je WEET hoe je 7v krijgt, wat is dan je probleem man?
Het schakelen misschien. het probleem is alleen ik snap geen donder van die schema's
deze bijv Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bcobelen/fanbus7en12.gif

oja vreemde schakelaar. er zit een ledje in maar die zet ik uit door het pooltje met de - te verbinden want het ledje is serieel (schakelaar is voor auto's bedoelt) dan isie uit. het is dus een 2 standenschakelaar. maar misschien weten jullie hoe ik dat led pooltje gebruiken kan??

ik snap niets van die tekens en dat was het probleem. Ik hoopte alleen dat jullie gewoon zonder tekening konden uitleggen hoe dat zat. Ik weet gewoon niet wat die symbolen betekenen.

Verwijderd

kijk nou eens ff wat ik schrijf!!!!!!!!!!!

je hebt 3 conectors op je schakelaar - - -
op de middelste komt de plus van de fan aan de buitenzijde 5v en 12 v dus die moet je van een molex kabel aftappen!

ff voor de duidelijkheid 1- 5v(molex) 2-plus fan 3-12v(molex) massa van je fan maak je ook aan een molex vast! *D

//off topic schroefje leest ook niet goed!!!
je hebt een 3 standen schakelaar nodig en anders moet je ff een goed schema hier zetten van je schakelaar

Verwijderd

Topicstarter
kzal gelijk ff kijken

schroefje je bent onbetaalbaar. het werkt :D sorry als ik geirriteerd overkwam. Maar ik snapte gewoon de ballen van die tekeningen en jullie van mij en dat lag aan mij.

maar iig uitermate bedankt

aleen ken die niet uit nu 2 standen he

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
dit is al zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo vaak voorbijgekomen |:(

edit: en nou schop ik hem ook nog omhoog

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 13:57 schreef Orion het volgende:
kzal gelijk ff kijken

schroefje je bent onbetaalbaar. het werkt :D sorry als ik geirriteerd overkwam. Maar ik snapte gewoon de ballen van die tekeningen en jullie van mij en dat lag aan mij.

maar iig uitermate bedankt

aleen ken die niet uit nu 2 standen he
elkaar helpen en soms (stomme) vragen beantwoorden hoort erbij vind ik!

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 12:36
erm...

zoals schroefje het zei schakel je toch tussen 12 en 5 volt?

ja, volgens mij wel...

ik heb die schakelaar zo gemaakt:

- - -
1 2 3

1. grond (0 volt)
2. negatieve fan draad
3. 5 volt lijn.

7 volt word bereikt door +5 volt op de min draad van de fan te zetten.
als je een 7/12 volt schakelaar wilt maken, moet je dus schakelen tussen grond en 5 volt... toch?

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Topicstarter
jaja schroefje heft me alleen het principe van de schakelaar uitgelegd hij schakelde eerst alleen tussen 5 en 12 volt. nu schakelt ie tussen 5 en 0 volt aan de '-' kant van de fan zodat je of 12 hebt of 7. kijk dat wist ik dus niet en dat kon ik niet uit die andere topics halen. En aangezien iemand commentaar heeft over mijn topic en daarmee het hele topic omhoog schopt en boos op zichzelf wordt vraag ik me af wat is stommer. Iets ergens niet uit kunnen halen of een simpel feit over het hoofd zien. maar goed dat was NoFI. Maar allemaal bedankt. kweet nu tenminste hoe die schakelaars werken.
Pagina: 1