Toon posts:

laptop wel heel donker beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb laptoppie op de kop getikt maar hij viel soms weg onder win xp (beeld) als ik dan op de special knop + beeldschermknop drukte kwam het beeld weer gewoon.
Nu viel hij vandaag helemaal weg en dat trucje werkte niet meer.
je kan heel vaag wel iets zien is enkel zo super donker.
Als ik hem extern op een monitor aansluit werkt alles perfect.
Weet iemand waaraan dit kan liggen dat het beeld zo super donker is??? (ziet heel vaag iets in kleur etc maar te donker om echt te kunnen zien)

Verwijderd

Wat voor een laptop is het,dus merk type enzo

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk is je backlight kapot of maakt slecht contact. Dat laatste is het meest waarschijnlijk.
De backlight is een lamp die meestal onderin het scherm zit (onderin in opengeklapte toestand) en waarvan het licht via een filter gelijkmatig over het gehele scherm wordt verspreid. Zeker gezien het feit dat je de backlight eerder wel weer aan de praat kreeg denk ik dat hij slecht contact maakt. Kijk uit als je gaat proberen het scherm zelf te repareren: als er een vuiltje tussen het lichtfilter en het scherm komt krijg je een mooie zwarte punt in het scherm als je de boel weer aansluit.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Verwijderd

Topicstarter
Ahaa ik ga hier maar niet zelf aan prutsen dan.
Maar het kan inderdaad dat het dat backlight is want je ziet heel vaag super donker wel een beetje beeld in kleur

Als ik dit door een comp expert (winkel) laat repareren wat gaat dit mij kosten ongeveer?

En zou het eventueel ook nog aan iets anders kunnen liggen ?

Verwijderd

Dit lijkt inderdaad sterk op een verrotte backlite. Controlleer eerst alle stekkers en contacten of deze vrij zijn van oxidatie en goed vastzitten. Check ook eens of je LCD-Switch, dat kleine pinnetje dat ingedrukt wordt als je de laptop dichtklapt. Wellicht blijft ie hangen.

Werkt dit niet zul je toch verder moeten zoeken.

De Backlite is een TL-buisje onderin het LCD, dit kan defect zijn. Verder word het buisje gevoed door een hoogspannings omzetter (de invertor). Deze kan defect zijn.

een buisje of een invertor is niet zo duur, echter in sommige gevallen zit deze op het board vastgesoldeerd. Dan zou je het hele moederboard moeten vervangen wat zeker in prijzig kan worden (vanaf 700 Eur.)

Tenslotte zou je kunnen proberen de zekering (pico-fuse) van de invertor te vervangen.

Succes ermee.

Verwijderd

Tja, en mocht het toch aan je scherm liggen.

Dan gaat dat ene hoop geld kosten. Ook zon 800 euro.
Je ken alvast ff kijke of een extern beeldscherm wel werkt. (kweet bijna zeker van wel)

Verwijderd

Topicstarter
extern werkt prima ja maarjah zal wel ff kijken aan wat het ligt

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand of een sky laptop of hij daarop vast zit op het moederbord (de backlight) of los ???
Sky eagle model/type 6120

Verwijderd

De hardware die je backlight aanstuurt zit achter je dimmer-schuifje. Meestal zit het probleem bij de draadjes die door je schanier gaan (of de stekkertjes daarvan), gewoon openschroeven en met de post van Techz in gedachten goed kijken.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij kan ik dr zelf beter niet aan prutsen...
Als ik het nu helemaal naar de klote help ben ik nog verder van huis.

Waar zou ik dit soort probleem kunnen laten nakijken en/of repareren?

Verwijderd

Ik ken het merk Sky Eagle helemaal niet, ik zou ook niet weten wie zoiets kan maken.

Verwijderd

Topicstarter
www.sky.nl das het eenige wat ik weet erover.

Kan je je eigen laptop samenstellen etc....

misschien iemand verder nog info of de backlight aan moederbord vast zit ???

Verwijderd

Topicstarter
heb ff op de site gekeken en heb gevraagt wat kost als hun die backlight willen repareren...
Hopelijk ist niet al te veel :S

Verwijderd

heb je ook al geprobeert om met de speciale knopen op het toetsenbord het beeld helderder te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
ja dat hielp niets helaas....
Pagina: 1