Toon posts:

Nulmodem, hoe werkt het eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik op internet aan mijn zoektocht naar de werking van een nulmodem was, kwam ik op een aantal sites die gelijk met de connecties van draden begonnen te gooien, zonder erop in te gaan welke draden waarvoor waren en hoe het verder werkt.
Dus wist ik nog niets, kan iemand mij hierbij helpen?

Verwijderd

Gewoon 1:1, alleen de uitgang van pc 1 gaat naar de ingang van pc 2 & andersom.

Een aantal draadjes, zoals RI enzo zijn niet in gebruik omdat je deze alleen maar bij een modem nodig hebt.

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 07:25
De Tx en Rx van de seriele poorten van 2 computers worden kruislinks aan elkaar geknoopt. Het rs232-protocol wordt gebruikt voor communicatie.

Erg langzaam en ouderwets, maar soms nog handig.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 13:31 schreef michiel100 het volgende:
De Tx en Rx van de seriele poorten van 2 computers worden kruislinks aan elkaar geknoopt. Het rs232-protocol wordt gebruikt voor communicatie.

Erg langzaam en ouderwets, maar soms nog handig.
Eh, Tx en Rx?
Sorry, maar ik ben op dit gebied best een n00b

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 23 februari 2002 13:43 schreef Forau_diavolina het volgende:
Eh, Tx en Rx?
Sorry, maar ik ben op dit gebied best een n00b
Zo zijn we allemaal begonnen :P

Kijk eens naar een modem/switch/hub, daar staan lampjes op voor verzonden data = Tx (transmit) en Rx (receive data)...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-07 19:49
Tx en Rx zijn de transmit en receive lijnen, als je die met elkaar verbindt heb je een nulmodem-verbinding zonder flow-control, dat wil zeggen dat de DTE ( = Data Terminal Equipment = computer) niet kan aangeven wanneer zijn ontvangstbuffer volloopt. Overigens moet je ook de ground (aarde) doorverbinden.
Wil je wel flow-control, dan moet je meer lijnen met elkaar verbinden. Welke dat zijn, weet ik niet precies meer, maar dat kun je wel ergens op het net vinden.

Verwijderd

Synoniem voor null-modem is modem-eliminator. De RS-232 interface is in feite typisch afgestemd voor de verbinding van een randapparaat (PC, Robot, ...) en een modem. Naderhand heeft men een variante van deze interface gemaakt, bruikbaar voor de verbinding van twee apparaten.
Dit is slechts mogelijk wanneer mer er zorg voor draagt dat ieder apparaat de indruk krijgt dat het ander apparaat een modem is. Niet alleen de datalijnen, maar ook de controlelijnen dienen op de gepaste manier verbonden te worden: bv het kruisen van TxD en Rxd (TxD: de lijn voor de transmitted data, RxD: de lijn voor de received data)

Om het beter te begrijpen moet je echt wel eens de pinconfiguratie van de RS-232 interface bekijken.

Je kan een eenvoudige null-modem implementeren zonder handshaking, dwz dat je enkel de TxD en de RxD lijnen kruist. Je kan echter ook een null-modem gaan implementeren met handshaking. Daarvoor moet je onder andere RTS gaan terugkoppelen naar de eigen CTS, en de CTS gaan kruisen met de DCD van het andere apparaat.

Het kloksignaal wordt dan voorizn door een uitwendige klok, waar bij de gewone verbinding met modem, de modem voor het kloksignaal zorgt.

een en ander staat ook mooi uitgelegd op:

http://www.lammertbies.nl/comm/info/nl_RS-232_null_modem.html

succes ermee ;)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Oorspronkelijk is de seriele poort opgezet om vanaf een terminal een modem aan te sturen, en daarvoor zijn er een heleboel signaal-lijntjes bedacht om het verkeer goed te regelen, zodat niet een van beide partijen overspoeld wordt met data die niet in dat tempo kan worden verwerkt (overrun). Deze zgn. hardware-handshaking is sterk a-symmetrisch :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    modem  terminal
SG   --
FG   --
RD   ->
TD   <-
RTS <-
CTS ->
DTR <-
DSR ->
DCD ->
RI   ->

SG : signal ground, het nul-niveau voor alle spanninkjes.
FG : frame ground, verbonden met de afscherming van de kabel.
RD : received data, de gegevens die binnenkomen over de telefoon-lijn.
TD : transmitted data, de gegevens die de telefoon-lijn opgaan.
RTS : request to send, de terminal wil gaan zenden.
CTS : clear to send, de terminal mag gaan zenden.
DTR : data terminal ready, de terminal staat aan.
DSR : data set ready, de data-set (-modem) staat aan.
DCD : data carrier detect, het modem heeft verbinding met een ander modem.
RI : ring indicator, een ander modem probeert een verbinding op te zetten.
De bedoelde setup was dus :
code:
1
centrale computer <-> modem <-> telefoon-lijn <-> modem <-> terminal

Nu bleek het toch handig om ook computers met terminals (of andere computers) te laten praten zonder tussenkomst van modems, maar een van de problemen is dat van beide de poort is opgezet als een "terminal", dus de hele handshaking gaat fout. Daarom is er een modem-eliminator of null-modem nodig om dit te ondervangen. In zo'n ding worden een aantal lijnen gekruist om de handshaking op orde te krijgen. Er zijn dozijnen mogelijkheden voor, maar de "standaard", voor zover die bestaat is :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 FG -------- FG

SG -------- SG

RD ---\/--- RD
 TD ---/\--- TD

RTS ---\/--- RTS
CTS ---/\--- CTS

DCD -\    /- DCD
DSR ---\/--- DSR
DTR ---/\--- DTR

als je niet bang bent voor problemen, en handshaking via software doet, kun je met 3 draadjes uit :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 FG -\    /- FG
 SG -------- SG

RD ---\/--- RD
 TD ---/\--- TD

RTS -\    /- RTS
CTS -/    \- CTS

DCD -\    /- DCD
DSR -|    |- DSR
DTR -/    \- DTR

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

ik snapte er na het doorlezen van dit:
http://www.howstuffworks.com/serial-port.htm

iets meer van. maar ik snap het nog niet helemaal :D

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, dank jullie voor de info, hier ben ik wel even zoet mee :P

• gluiperd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05-2025
toevallig moet ik ook net zo'n kabeltje hebben en nu vraag ik me af of het toevallig kan met 2 ouwe muizen?? De muis heeft 4 draadjes: rood,oranje,bruin & zwart. Ik weet dat t erg toevallig zou zijn als deze draadje op het goeie 'gaatje' op de connector zitten maar misschien heeft iemand dit al es gedaan of weet iemand hoe die draadjes op de connector zitte??
Pagina: 1