Toon posts:

[BG2] Hoe werkt de armor rating?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel nu al een tijdje Baldurs Gate 2 ( lees maandje ofzo :) ). Het gaat allemaal goed, quests zijn lache niet te moeilijk niet te makkelijk. Maar 1 ding van het spel snap ik niet; hoe werkt het armor en damage rating systeem. Ik heb van iemand gehoord dat de armor bonus juist zo laag mogelijk moet zijn. En met wapens snap ik ook niet helemaal hoe het in elkaar zit, wat doet meer 1D8 slashing of 1D8+2. In de manual kon ik hier eigenlijk vrij weinig info over vinden.

Any help you can offer is welcome :)

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:26
1d8 is rollen voor schade, dus je mag 1 keer rollen met een dobbelsteen met 8 zijdes.

1d8+2 is dus hetzelfde met altijd 2 schade erbij. ook telt de +2 als +2 op je attack roll.

attack roll is een 1d20 met al je modifiers erbij. als deze beter is als je armor class dat wordt je geraakt en mag je schade gaan rollen

Verwijderd

Topicstarter
Aaah op die fiets, het begint een beetje te dagen, dus een 1D4+2 sword is beter dan een 1D6, het komt wel.... heel langzaam :)

thx

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 12:32 schreef JUDGExKTF het volgende:
Aaah op die fiets, het begint een beetje te dagen, dus een 1D4+2 sword is beter dan een 1D6, het komt wel.... heel langzaam :)

thx
Hoeft niet per definitie beter te zijn, als je met d4 een 1 gooit is dat 1+2=3 dmg, als je met die d6 een 6 gooit is dat 2 dmg meer :)

Maar hoe zit dat nou met dat armour, hoog of laag, daar had ik ook wat problemen mee.

Verwijderd

Hoe lager de armour class van je character hoe beter. De AC (armour class) wordt niet gebruikt om schade te verminderen maar om te voorkomen. Als je een vijand wil raken, dan wordt jouw THAC0( kans om AC van 0 te raken) genomen en daarvan wordt de AC van de vijand vanaf gehaald.
Stel je hebt een THAC0 van 10 en de AC van de vijand is 5.
Dan is de kans om de vijand te raken THAC0-AC=10-5=5. Je raakt dan op een vijf of hoger. Hoe lager de AC des te moeilijker is de vijand( of jij) te raken.
Bij een AC van -10 ( heb je wel goede armor voor nodig) en een THAC0 van 10 is de kans om te raken 10--10= 10+10=20.
Met een 1d20 hitdice (met modifiers natuurlijk) ben je haast niet te raken.
Behalve een lage AC is een lage THAC0 ook beter dan een hogere. Bij een THAC0 van 0 en een AC van -10 is de kans om te raken 10 of hoger.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op zaterdag 23 februari 2002 12:55 schreef Forau_diavolina het volgende:
Hoeft niet per definitie beter te zijn, als je met d4 een 1 gooit is dat 1+2=3 dmg, als je met die d6 een 6 gooit is dat 2 dmg meer :)
1d4 + 2 = gemiddeld 2,5 + 2 = 4,5 damage
1d6 = gemiddeld 3,5 damage

Tel uit uw winst ;)

Dit soort dingen moet je goed afwegen. Tel ook dingen als poison damage bijv mee en dat soort ongein.

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

Op zaterdag 23 februari 2002 12:22 schreef THE_CR0SS het volgende:
1d8 is rollen voor schade, dus je mag 1 keer rollen met een dobbelsteen met 8 zijdes.

1d8+2 is dus hetzelfde met altijd 2 schade erbij. ook telt de +2 als +2 op je attack roll.

attack roll is een 1d20 met al je modifiers erbij. als deze beter is als je armor class dat wordt je geraakt en mag je schade gaan rollen
En was het ook niet zo dat 2D4, 2x rollen met een 4 zijdege dobbelsteen was... (heb heel even P&P AD&D gedaan, waren verder weinig anderen die er mee verder wouden :P )

• IceStorm

IceStorm

Op zaterdag 23 februari 2002 15:20 schreef Soccubus het volgende:
En was het ook niet zo dat 2D4, 2x rollen met een 4 zijdege dobbelsteen was... (heb heel even P&P AD&D gedaan, waren verder weinig anderen die er mee verder wouden :P )
Ja dat klopt.

Elke dice rol in AD&D wordt op die manier weergegeven.

Het getal voor de 'D' staat voor het aantal worpen, de 'D' zelf staat gewoon voor 'dice/dobbelsteen' en de het getal achter de 'D' staat voor de hoeveelheid kanten die de dobbelsteen heeft die je moet gooien.

39D12 zou dus inhouden dat je 39x met een 12-zijdige dice moet gooien :).

Verwijderd

Topicstarter
Hm ik hoor het al ik heb nog een hele langeweg te gaan :)
maar thx voor jullie hulp, ik denk dat ik toch maar is die spelers handleiding ga kopen :)

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zaterdag 23 februari 2002 15:32 schreef IceStorm het volgende:
Klinkt als een munchkin campaing. :+ "Je spreuk doet 39D12 damage, rol maar." "Wacht, ik schrijf ff een scriptje."

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• PsyFlash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Op zaterdag 23 februari 2002 15:32 schreef IceStorm het volgende:

[..]
Ja, dat is natuurlijk een beetje extreem, hoewel toen met die psionic attack we 6d12 damage hadden. Die was ook al vrij goed.

Even een korte uitleg voor de niet snappers.
Thac0 staat voor To hit armor class 0.
Heb je bijv. een thac0 van 13, Dan moet je 13 gooien om iemand met armor class 0 te raken. De AC score tel je hier dan bij op. Deze kan positief of negatief zijn. e.g. iemand met ac -2 zou dus pas geraakt worden als je 15 of hoger gooit. (13 - (-2) = 15).
bij die dices kun je zelf simpel uitrekenen wat het is. 1d6+2 komt neer op 3-8. en 1d8 op 1-8. Snel zie je zo welke beter is.

• IceStorm

IceStorm

Op zaterdag 23 februari 2002 16:38 schreef Lord Daemon het volgende:
Klinkt als een munchkin campaing. :+ "Je spreuk doet 39D12 damage, rol maar." "Wacht, ik schrijf ff een scriptje."
FCOL, het was een voorbeeld! :D

• PsyFlash
Op zaterdag 23 februari 2002 16:46 schreef IceStorm het volgende:

[..]

FCOL, het was een voorbeeld! :D
Maar hij heeft wel gelijk.
wie bedenkt nu zulke aantallen. :P

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

"Er komt een komeet op jullie af. Je save versus meteor is 5."
"Vijf op een d20?"
"Nee, op 5d100."

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• PsyFlash
Op zaterdag 23 februari 2002 17:39 schreef Lord Daemon het volgende:
"Er komt een komeet op jullie af. Je save versus meteor is 5."
"Vijf op een d20?"
"Nee, op 5d100."
hehe, ja, of de de 11e level quest spell van de vijandelijke priester treft jullie dorp. Iederin die zich erin bevind, lijd 2d100 + 50 dmg. Wat dat weet te overleven heeft een penalty op alle scores van -8.

Nee dus.
Laat scores lekker subtiel en overzichtelijk. Precies wat me zo ergerd aan diablo. Alles maar ophogen, zieke stats maken, en zorgen dat alles groeit. Wat heb je eraan?
Nou, de topic starter heeft i.i.g. nu door hoe het werkt.
Pagina: 1