meerdere geheugen banken beter?

Pagina: 1
Acties:

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 19:30
is het beter als je meerdere banken geheugen gebruikt?
wil dit graag weten voor sdram ddr en rambus mem.

heb namelijk een systeem met 1 bank pc2100 ddr met goldmemory getest en die gaf iets van 660MB/s aan, mischien dat als je meerdere banken er instopt dat de bandbreedte toeneemt?

Verwijderd

Maakt IMHO geen fluit uit.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Met één geheugenbus maakt dat niks uit (althans niet merkbaar). Bij P4/RDRAM systemen moet je de RIMM's sowieso per paar plaatsen. Voor de nForce met een 128bit interface maakt het wel iets uit (meetbaar).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Sorry dat ik dit weer ff kick maar het is altijd beter dan om een nieuwe topic te openen.

Ik heb dus nu 3 banken in mijn MS-6330 mobo.

in de 1e zit 128 en in de 2e ook 128. Nu wil ik in mijn 3e er 256 erbij doen. Is het beter om 2x256 te doen ipv dit ? Want als ik zo denk kan de snelheid niet veel verschillen.

dikzak

• Abbadon
Op maandag 29 april 2002 01:24 schreef Chello200 het volgende:
Sorry dat ik dit weer ff kick maar het is altijd beter dan om een nieuwe topic te openen.

Ik heb dus nu 3 banken in mijn MS-6330 mobo.

in de 1e zit 128 en in de 2e ook 128. Nu wil ik in mijn 3e er 256 erbij doen. Is het beter om 2x256 te doen ipv dit ? Want als ik zo denk kan de snelheid niet veel verschillen.
Ik heb ff geen zin om op te zoeken wat voor mobo de MS-6330 is (VIA DDR I guess?). Maar het maakt niks uit qua snelheid, in ieder geval ga je geen verschil merken (afgezien van de extra hoeveelheid MB's natuurlijk ;) ). Trouwens, doet me er aan denken deze vraag maar mee te nemen in de FAQ :) (plus uitleg). Uitleg in het kort: met meerdere DIMM's heb je meer banken, en dus meer pages. Met minder DIMM's heb je minder banken (chiprijen) en een grotere kans de command rate op 1 cycle (1T) te zetten (in het geval van VIA dan). Wil je overclocken, dan kun je ook beter zo min mogelijk banken in gebruik nemen, want dan zijn er minder adres en commando signalen (zeg maar de teugels van alle chips, en hoe minder chips is minder teugels is minder complex is beter voor hogere snelheden :P ). Da's iig de theorie er achter en die klopt in zoverre dat er met meerdere banken nooit hogere clocksnelheden worden gehaald dan met minder banken (duh :+ ). Maar als je niet tot het uiterste wil gaan met overclocken zou ik de goedkoopste oplossing nemen en alleen bijplaatsen, vervangen is zonde (kan later altijd nog)

Verwijderd

Bovenstaande klopt als een bus.

Maar als NIET-overklokker zul je er geen bal van merken, of het sneller of langzamer wordt wat betreft RAM-doorvoer.
Dat kunstmatige benchmarken zoals SiSoft Sandra dan wel een performance vermindering kunnen laten zien, doet er niets aan af dat de vermeerdering van RAM de real-world applications soepeler doen lopen.

Kort gezegd:
Theoretisch KAN het vertragen, in de prakijk is meer VAAK beter.

Dat jou theorie opgaat in verband met SIMM is logisch imho, omdat dan van RAM-printje naar RAM-printje signalen moeten lopen, terwijl bij een DIMM het van zijde-1 naar zijde-2 gaat (wat dus korter is).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 29 april 2002 01:37 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Ik heb ff geen zin om op te zoeken wat voor mobo de MS-6330 is (VIA DDR I guess?). Maar het maakt niks uit qua snelheid,[...]
MS-6330= MSI K7T-Pro xxx, dus VIA KT133(A) chipset. Dus aanname klopt op die DDR na prima :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

wtf

Ik had expres tegen meerprijs 2 stroken geheugen gekocht omdat ik een keer in een thread had gelezen dat je dan hoger kan overclocken maar dat is dus helemaal niet waar :'(

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
bedankt voor de uitleg boyzz ;) !

dikzak

• Abbadon
Op maandag 29 april 2002 21:13 schreef Soldier2000 het volgende:
wtf

Ik had expres tegen meerprijs 2 stroken geheugen gekocht omdat ik een keer in een thread had gelezen dat je dan hoger kan overclocken maar dat is dus helemaal niet waar :'(
Aan je sig te zien is dat anders ook aardig gelukt :P (192MHz :) )

/edit, ik zie dat het je aardig gelukt is... de boel op te blazen :+

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:53
volgens mij is het bij de nvidea chipset wel better om twee reepjes te gebruiken om zo optimaal gebruik te maken van de twinbank techniek. bij de andere ddr chipssets maakt het volgens mij weinig uit behalve de hierboven al genoemde uitzonderingen

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 22:28 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Aan je sig te zien is dat anders ook aardig gelukt :P (192MHz :) )

/edit, ik zie dat het je aardig gelukt is... de boel op te blazen :+
:D nee, ik had mijn swiftech verkeerd gemonteerd |:( ik had 4 revetjes niet dus mobo stuk + cpu stuk.

OP 192fsb draaide hij altijd goed :)

• Abbadon
Op maandag 29 april 2002 22:42 schreef snakeye het volgende:
volgens mij is het bij de nvidea chipset wel better om twee reepjes te gebruiken om zo optimaal gebruik te maken van de twinbank techniek. bij de andere ddr chipssets maakt het volgens mij weinig uit behalve de hierboven al genoemde uitzonderingen
Ja, da's een uitzondering, maar dat komt door de 128bit geheugeninterface :) (zoals in m'n eerste post hier staat ;) ). Alleen jammer dat de FSB dan maar de helft doorlaat naar de cpu...
Op maandag 29 april 2002 22:51 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

:D nee, ik had mijn swiftech verkeerd gemonteerd |:( ik had 4 revetjes niet dus mobo stuk + cpu stuk.

OP 192fsb draaide hij altijd goed :)
Au... Wel, ik weet niet wanneer je voor die keuze stond (twee maal 256 of één maal 512), maar de 512MB DIMM's zijn tot voor kort idd wat lastiger over te clocken geweest. Het was niet voor niets dat de eerste snelle 'special speed grade's' ('PC150', XMS2400, XMS2700 en noem maar wat van die dure en afwijkende varianten op) in eerste instantie als 128MB en eventueel 256MB variant uitkwamen. Sinds kort heb je pas XMS2700+, PC2700, 'PC3000' en noem maar op in 512MB variant. Spul dat ook snaarstrak afgesteld kan worden in het BIOS met 2-2-2-5 1T instellingen :)

Verwijderd

heb namelijk een systeem met 1 bank pc2100 ddr met goldmemory getest en die gaf iets van 660MB/s aan
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2296241582

:D
Pagina: 1