Op maandag 29 april 2002 01:24 schreef Chello200 het volgende:
Sorry dat ik dit weer ff kick maar het is altijd beter dan om een nieuwe topic te openen.
Ik heb dus nu 3 banken in mijn MS-6330 mobo.
in de 1e zit 128 en in de 2e ook 128. Nu wil ik in mijn 3e er 256 erbij doen. Is het beter om 2x256 te doen ipv dit ? Want als ik zo denk kan de snelheid niet veel verschillen.
Ik heb ff geen zin om op te zoeken wat voor mobo de MS-6330 is (VIA DDR I guess?). Maar het maakt niks uit qua snelheid, in ieder geval ga je geen verschil merken (afgezien van de extra hoeveelheid MB's natuurlijk

). Trouwens, doet me er aan denken deze vraag maar mee te nemen in de FAQ

(plus uitleg). Uitleg in het kort: met meerdere DIMM's heb je meer banken, en dus meer pages. Met minder DIMM's heb je minder banken (chiprijen) en een grotere kans de command rate op 1 cycle (1T) te zetten (in het geval van VIA dan). Wil je overclocken, dan kun je ook beter zo min mogelijk banken in gebruik nemen, want dan zijn er minder adres en commando signalen (zeg maar de teugels van alle chips, en hoe minder chips is minder teugels is minder complex is beter voor hogere snelheden

). Da's iig de theorie er achter en die klopt in zoverre dat er met meerdere banken nooit hogere clocksnelheden worden gehaald dan met minder banken (duh

). Maar als je niet tot het uiterste wil gaan met overclocken zou ik de goedkoopste oplossing nemen en alleen bijplaatsen, vervangen is zonde (kan later altijd nog)
Just pick a dead end and chill out 'till you die.