• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Hej,

ik kwam net op megapixel.net deze zin tegen
It is the first 2 megapixel consumer digital camera with a true optical TTL viewfinder.
Wat is het voordeel van een optische viewfinder tov. een electronische? Kan iemand mij het uitleggen?

• Yokozuna
Kick.

Heeft het niet iets met zoomen te maken?

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

hmmm

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
TTL = trough the lens = Direct door de lens kijken via de zoeker.

Een electronische zoeker gaat ook door de lens.

Heeft niet meer zoveel te maken met zoomen: tegenwoordig zoomen Niet TTL zoeker vrolijk met de lens mee.

Heeft wel met parallax te maken = het lensje van de zoeker zit naast de opname lens, bij dichtbij opnamen zie je wat anders door de zoeker dan er op de foto komt.

• Mooody
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

digitaal --> beeld gaat via de lens naar de chip en deze 'zet' het beeld op het de viewfinder (enigzins gecomprimeerd beeld, dus niet 100% 'wat je ziet')

optisch --> beeld komt gewoon via de voorkant van de camera in de viewfinder (je kijkt dwars door de camera en je ziet dus 100% origineel beeld)
Dit is dus hetzelfde beeld dat je ook op je lcd te zien krijgt...

voordeel is alleen voor professionele fotografen, om precies het beeld te fotograferen dat ze willen (niet geoptimaliseerd voor licht en scherpte)

beetje duidelijk? vast wel... :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Yokozuna
Dus gewoon een soort spiegel reflex princiepe?

Dit stond trouwens bij de review van de C915 van HP met Pentax lens.

• joep_k

joep_k

......

Het enige voordeel is dus eigenlijk dat je door je viewfinder het beeld ziet zoals jij het met het blote oog ook ziet ?

hmmm

• Yokozuna
Denk het wel ja. Wel zo handig natuurlijk. Maarja.. Alles heeft zijn prijs.

• joep_k

joep_k

......

Je moet in dat geval wel goed weten waar je mee bezig bent (profs dus), het is lijkt me ook wel fijn om te weten hoe de camera het beeld ziet.

hmmm

• Yokozuna
Goed. Maar ik denk dat ik voor de Olympus 2100UZ ga. Hij biedt alles wat ik wil. Enorme optische zoom, manual focus, manual sluitertijd, en diafragma grootte, heel veel opslag mogelijkheden (TIFF, heel veel reso's, die ook allemaal in 3 JPG compressies). Dat hij groot uitvalt is respectievelijk, en dat heb ik er zeker voor over.
Pagina: 1