Toon posts:

[Java] JtabbedPane, wordt wat te breed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
we zijn begonnen met swing in onze Java lessen,
ik ben aan een programmaatja begonnen, maar het lukt niet perfect
ik heb een JPanel panel gemaakt met daarin een JLabel, JTextArea,...
deze JPanel heb ik in een JTabbedPane ingevoegd
JTabbedPane tp = new JTabbedPane();
tp.add(panel);

nu staan al de objecten uit de JPanel naast mekaar, en het wordt veel te breed, kunnen naargelang de grote van mijn JFrame, die objecten niet onder mekaar worden gezet?

GruBen

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik denk dat je eens het een en ander van LayoutManagers uit moeten zoeken. Je kunt eens wat experimenteren met de BorderLayout, GridLayout, FlowLayout en dergelijke.

Jouw probleem wordt volgens mij veroorzaakt omdat je helemaal geen LayoutManagers instelt en dus standaard de FlowLayout wordt gebruikt (in Swing althans).

In de Java Tutorial kan je documantie vinden over LayoutManagers, maar ook in de API documentatie staat bij de diverse managers goede informatie :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht dat de FlowLayout ervoor zorgde dat alles mooi in 1 JFrame terechtkomt, dit lukt blijkbaar niet

• mbravenboer
Noble_Paladin: ik dacht dat de FlowLayout ervoor zorgde dat alles mooi in 1 JFrame terechtkomt, dit lukt blijkbaar niet
De FlowLayout is natuurlijk geen magische klasse die zorgt dat alle componenten mooi worden gerangschikt ;) . In de API documentatie kan je precies lezen wat deze LayoutManager wel doet.

Als je een goede layout wilt maken moet je vaak primitieve LayoutManagers zoals de GridLayout, de BorderLayout en de FlowLayout combineren. Vooral de BorderLayout is heel erg vaak goed bruikbaar.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• foser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 11:52
GridBag layout roelt, maar is ook de lastigste om 'in' te komen. Ga maar voor wat hierboven genoemd wordt ofzo :p

Verwijderd

Topicstarter
ok,
is het ook mogelijk om een bepaalde LAyout aann een JTabbedPane te geven,
ik krijg hierbij een foutmelding.
tp.setLayout(*layout*); doe ik

GruBen

• mbravenboer
Noble_Paladin: is het ook mogelijk om een bepaalde LAyout aann een JTabbedPane te geven
Het is niet zinvol om een JTabbedPane een layout te geven (het kan compilatie-technische gezien denk ik wel, maar runtime in ieder geval niet). In een JTabbedPane hoeven namelijk geen componenten op verschillende wijzen ingedeeld te worden. De manier waarop de tabs worden ingedeeld ligt gewoon vast.

Je moet uiteraard wel een geschikt lokatie vinden in een LayoutManager om je JTabbedPane in te plaatsen.

Pagina: 1