IBM Stripe + losse WD op Promise FastTRak?

Pagina: 1
Acties:

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:27
Heya all,

Ik heb 2 IBM 40 Gb disks in RAID0 aan een Promise Fasttrak hangen. Iedere disk heeft z'n eigen channel.
Omdat me 9,1 gB UWSCSI overleden was heb ik een RMA ingediend en een 40 GB ATA100 7200 RPM voor teruggekregen. Goeie deal zou je zeggen. :9
Maar nu komt het. De Western Digital hangt nu aan de interne IDE controleur, die niet meer dan ATA33 ondersteund (jaja, heb zo'n oud mammabord). :7

Kan ik, zonder performanceverlies, de WD aan een vrije connector van me Fasttrak hangen :? Dat houdt dus in dat de flatcable, en dus 1 channel gedeeld wordt.

De bedoeling is dat ik me stripeset behoud, en de WD als dataopslag reserveer.

Wie het weet mag het zeggen :*

Check da Specz

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-04 08:52

marco899

Know's what he wants.

Ja, het kan. Ik heb het zelf wel eens zo gehad, maar ik zou het niet durven proberen zonder backup van je data. Als je toevallig de verkeerde instelling maakt, dan ben je dus alles kwijt.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• DaCootMeister
Op zaterdag 23 februari 2002 14:57 schreef marco899 het volgende:
Ja, het kan. Ik heb het zelf wel eens zo gehad, maar ik zou het niet durven proberen zonder backup van je data. Als je toevallig de verkeerde instelling maakt, dan ben je dus alles kwijt.
Oke, bedankt voor de waarschuwing, maar ik was al aan de slag gegaan ;)
Aanvankelijk wilde ik de 2 IBM disks op 1 channel zetten, maar dat vond de RAID manager niet zo leuk. Die klaagde dat de stripe gebroklen was e.d. Toen maar de oude situatie hersteld en de WD slave gemaakt en bij 1 van de IBM's gepropt. Dit werkte.
Jammer is dat ik nu veel lagere benchmarks haal, dus die WD zit toch ergens te etteren op de bus :( :(

Damn....

Check da Specz

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-04 21:01
Op zaterdag 23 februari 2002 01:11 schreef DaCootMeister het volgende:
...
Kan ik, zonder performanceverlies, de WD aan een vrije connector van me Fasttrak hangen :?
...
Nee, dat kan niet. Niet zonder performance verlies. Twee harddisks op dezelfde kabel moeten op elkaar wachten en kunnen niet tegelijk worden gebruikt zonder performance verlies.
In worst case, degradeert de performance van je RAID-0 tot de performance van een enkele schijf (50% performance verlies, dus)
Je kan beter de WD aan je mobo controller hangen. Je komt zowiezo zelden boven de 33 MB/sec met 1 schijf, en voor echte performance heb je zowiezo je RAID-0.

Ik zou gaan voor een opstelling met je WD aan je mobo conroller en dan de slaves van je fasttrak leeg laten

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Die WD schijf zit dan wel tegen het maximum van je mobocontroller aan (WD400BB haalt op einde disk iets boven de 33MByte/sec) maar toch zou ik em op je mobocontroller stoppen, alleen bij buffer read/write is ATA100 echt van belang, en die buffer is toch vrij snel leeg.
Dat is in ieder geval beter dan de performance van je RAID setup naar beneden halen...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik snap zowiezo niet dat mobo's tegenwoordig niet standaard 4 ide kanalen hebben. Het beste kan je gewoon alles aan z'n eigen kanaal hangen.

specs

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

waar :) veel moederborden hebben al RAID maar het is gewoon duur om een extra IDE chip + connectoren op een bord te zetten, en fabrikanten drukken nu eenmaal graag de prijs. Als je toch geld uit wilt geven, neem dan gelijk een bord met SCSI :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• DaCootMeister
Op zaterdag 23 februari 2002 17:41 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet. Niet zonder performance verlies. Twee harddisks op dezelfde kabel moeten op elkaar wachten en kunnen niet tegelijk worden gebruikt zonder performance verlies.
In worst case, degradeert de performance van je RAID-0 tot de performance van een enkele schijf (50% performance verlies, dus)
Ja maar geldt dat ook als je maar 1 device aanspreekt op de bus? M.a.w. heeft IDE een zelfde soort signalling als SCSI waarbij ik regelmatig een actie op de bus zie? (ledje blinkt per 0,5 sec) :?
Theoretisch zou het zo moeten zijn dat het zm. slave device zich niet mag(kan?) bemoeien/interfereren als de master druk aan I/O aan het doen is met de host.
Dat is wat ik altijd begrepen had van IDE. SCSI kan dat daarentegen weer wel.
Je kan beter de WD aan je mobo controller hangen. Je komt zowiezo zelden boven de 33 MB/sec met 1 schijf, en voor echte performance heb je zowiezo je RAID-0.

Ik zou gaan voor een opstelling met je WD aan je mobo conroller en dan de slaves van je fasttrak leeg laten
Hmmm, oke bedankt voor je advies ;) Gaan we doen!

Check da Specz

Pagina: 1