Versterker wordt wel ERG warm (triacs)

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:43
Dag mede forummers, ik heb als versterker een oude
JVX AX-400 (ja ja "high" end :( )
Nu zitten er twee onderdelen in, zwart, met drie pootjes, en elk een eigen koelplaatje. Heten triacs geloof ik, maar dat weet ik niet zeker, dus beschreef ik het even.
Die maken deel uit van de stroomvoorziening (geloof ik). Die dingen worden zodanig gloeiend heet, dat ik mijn vingers verbrand als ik een koelplaatje aanraak. Ook zijn ze al eens door de hitte van de printplaat losgekomen, (soldeersel gesmolten) waardoor ik af en toe een gigantische knal uit de versterker hoorde komen. (sprong daarna in de beveiliging) Dat heb ik gelukkig op kunnen lossen met de soldeerbout.
De versterker doet het prima, maar ik ben bang dat ie het op een gegeven moment begeeft. Is mijn vrees gegrond? (nog geen mooie vervanging gevonden)

Atari portfolio Dos 2.11

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Goh, zijn dat niet toevallig je eindtransistoren ;)

En die horen warm te worden. Tot zo'n 60 graden.

Maar als ze zo warm worden dat de beveiliging erop gaat is er waarschijnlijk wel iets mis met je versterker.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Xanax959
Op zaterdag 23 februari 2002 02:24 schreef tbusquet het volgende:
Goh, zijn dat niet toevallig je eindtransistoren ;)

En die horen warm te worden. Tot zo'n 60 graden.

Maar als ze zo warm worden dat de beveiliging erop gaat is er waarschijnlijk wel iets mis met je versterker.
Nee, het zijn niet mijn eindtransistoren, die zitten aan dat gigantische koelblok vast, die zie je moeilijk over het hoofd.
En zoals ik al eerder typte, dat in de beveiliging springen kwam doordat er soldeerverbindingen gesmolten waren. En dat heb ik al opgelost, zoals ik al eerder typte. Die twee hete onderdelen hebben elk een eigen koelplaatje.

Atari portfolio Dos 2.11

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 11:12
niet bepaald normaal dat ze zo warm worden, heb je je boxen verkeerd of op een ander ohmage aangesloten? Anders zou ik er een groter koelblok en misschien een fan ingooien

Verwijderd

zal dan wel je gelijkrichterbrug zijn...zet er ff een fan op... :)

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 13:31 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
zal dan wel je gelijkrichterbrug zijn...zet er ff een fan op... :)
Nee, een brugcel heeft 4 pootjes...
Als 't een Triac is heeft ie meestal TIC xxx als opdruk.

• Xanax959
Op zaterdag 23 februari 2002 12:29 schreef LiquidSmoke het volgende:
niet bepaald normaal dat ze zo warm worden, heb je je boxen verkeerd of op een ander ohmage aangesloten? Anders zou ik er een groter koelblok en misschien een fan ingooien
Boxen zijn goed aangesloten, jaren '70 wharfedales van 6-8 ohm. Maar het warmte probleem is er al langer (bij andere boxen)
De versterker heeft inderdaad op een slechte plaats gestaan, qua warmte, maar staat nu gewoon in een lundia achtige kast, met ruim voldoende ventilatie, bovenop de cdspeler en tuner.
Misschien is het een typisch geïntegreerd versterker probleem?

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Triac's worden nauwelijks warm. Ze geleiden de stroom of doen dat niet. Een tussen weg is er niet. Bovendien werken triacs's meetsal op hoge spanning (220V of meer), waardoor er relatief weinig stroom door gaat. Je ziet ze meestal in lichtdimmers.
DE dinngen waar jij het over hebt zullen wel analoge spanningsstabilisatoren zijn. Die kunnen behoorlijk heet worden. Weinig aan te doen, beter koelen met een groter koelblok.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 16:19

Part

Helemaal niets.....

Zo warm dat het soldeer gesmolten is??

Dan moeten een stuk warmer als 300 graden zijn geweest. Ga er dan maar vanuit dat ze stuk zijn.

Staat er geen nummer op?

Verwijderd

Nou, soldeer smelt bij een graad of 180, hangt van de lood/tin verhouding af.
Maar ook dat is al veel te heet.
Kun je de opdruk überhaupt nog wel lezen?

Verwijderd

Pics?

• Xanax959
Pics niet mogelijk, ik zal zo snel mogelijk kijken wat de typenummers zijn.
Momenteel staat ie te spelen, doet ie ook prima, ik ben alleen bang wat ie op de lange termijn gaat doen.
Ik heb al een vervanging, een technics SU-V4, maar daar is 1 van de STK s kapot, en waarschijnlijk nog wel meer, dus die kan ik voorlopig niet neerzetten.

Atari portfolio Dos 2.11

Pagina: 1