Is PalPlus niet echt 16:9?

Pagina: 1
Acties:

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:54

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ik heb een Loewe Xelos 82 cm breedbeeld tv die bij PalPlus uitzendingen automatisch het beeld inzoomt zodat het beeldvullend wordt. Nu is me hierbij het volgende opgevallen: mijn tv kent twee zoomstanden waarbij het beeld niet vervormd wordt, maar in de breedte en hoogte in gelijke mate wordt opgerekt. De eerste stand heet 'cinema' stand, de tweede 'zoom'. In beide standen is het beeld in de breedte al beeldvullend, het verschil is dat het beeld in de zoom stand nog verder wordt uitvergroot. De zoom stand is de stand waar de tv naar springt bij palplus. Echter, je mist dan dus wel een stuk van zowel de linker als rechterzijde van het originele beeld. Zet je 'm handmatig in de cinema stand, dan zie je bij palplus uitzendingen boven en onder nog een klein randje van de zwarte balken. Met andere woorden: de verhoudingen van een palplus uitzending komen niet precies overeen met die van een breedbeeld tv, palplus is blijkbaar net iets breder. Waarom is dat, vraag ik mij dus af. Want nu moet het beeld dus verder worden ingezoomd om volledig van de zwarte balken af te zijn, waardoor je dus mindere beeldkwaliteit krijgt (want meer opgerekt) en een stuk van de zijkanten mist.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Palplus is echt 16:9, en er is veel minder sprake van 'zoomen', omdat het signaal in de zwarte balken informatie bevat voor extra beeldlijnen, hierdoor heb je theoretisch dezelfde beeldkwaliteit als anamorphic DVD (hoewel de bron daarvan beter is).

Je hebt met palplus toch gewoon onvervormd en beeldvullend beeld? Negeer dan gewoon het naampje wat je TV er aan geeft :).

Misschien is de cinema stan van jouw tv niet de 'echte' ofzo :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 01:30 schreef JvS het volgende:
Palplus is echt 16:9, en er is veel minder sprake van 'zoomen', omdat het signaal in de zwarte balken informatie bevat voor extra beeldlijnen, hierdoor heb je theoretisch dezelfde beeldkwaliteit als anamorphic DVD (hoewel de bron daarvan beter is).
In theorie ja, maar helaas bevat vrijwel geen enkele moderne tv meer een echte palplus decoder. De palplus decoder chips schenen nogal duur te zijn en de huidige tv's zouden met inzoomen en interpoleren een kwaliteit kunnen verkrijgen die vergelijkbaar was met die van de palplus chips. Palplus signalen worden dus eigenlijk alleen nog maar gebruikt om de tv automatisch op een andere zoom stand te zetten, de extra informatie die in het palplus signaal zit wordt verder niet (meer) gebruikt.
Je hebt met palplus toch gewoon onvervormd en beeldvullend beeld? Negeer dan gewoon het naampje wat je TV er aan geeft :).
Het gaat mij er juist om dat de stand waar de tv naar toe springt bij een palplus uitzending naar mijn idee teveel inzoomt, waardoor ik weliswaar beeldvullend beeld heb, maar ook een stuk beeld (aan de zijkanten) mis. Palplus is toch een systeem dat bedoeld is voor 16:9 tv's, waarom is het beeld tussen de zwarte balken bij een palplus uitzending dan niet precies die verhoudingen, maar iets breder (of, als je het andersom bekijkt, iets minder hoog)?

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
De enige manier waarop tegenwoordig 16:9 uitgezonden is.. idd.. letterboxed..

Het voordeel is wel.. dat er anamorphic gedraaid wordt. En dan wordt het signaal in de uitzendstraat weer inelkaar geduwd.. Zo kun je dus in principe zonder verlies het beeld uitrekken op je tv.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zaterdag 23 februari 2002 01:45 schreef jasjenl het volgende:

Het gaat mij er juist om dat de stand waar de tv naar toe springt bij een palplus uitzending naar mijn idee teveel inzoomt, waardoor ik weliswaar beeldvullend beeld heb, maar ook een stuk beeld (aan de zijkanten) mis. Palplus is toch een systeem dat bedoeld is voor 16:9 tv's, waarom is het beeld tussen de zwarte balken bij een palplus uitzending dan niet precies die verhoudingen, maar iets breder (of, als je het andersom bekijkt, iets minder hoog)?
Dat is gewoon cropping.. Overscan dus.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

PalPlus is in principe precies wa JvS vertelt. De 'master' die in de uitzendstraat in de videoplayer zit, is een echte 'anamorphic' tape. Een PalPlus ENcoder codeerd het beeld dermate dat er een 'letterboxed' beeld ontstaat, zodat het ook voor 4x3 kijkers gewoon te zien is.
Zet nu een je tv een stuk boven standaard helderheid...
Je zult zien dat in de zwarte balken van een PalPlus uitzending (bv. Opsporing verzocht), donkerblauwe lijntjes heen en weer vliegen. Je PalPlus DEcoder die in je Loewe (of andere breedbek TV zit) Is weldegelijk een PalPlus DEcoder. Je TV zet dan die lijntjes lekker om naar Breedbeeld, maar in theorie mis je wel wat scherpte t.o.v. de master.

Ik weet dit, omdat ik in Hilversum woon en werk, waar ik een tijdje ook nog de uitzendingen van Ned. 1, 2 en 3 heb voorbereid. Er gaan ECHT anamorphic masters naar de eindregies.

Wat ook waar is, is dat ALLEEN ned. 1, 2 en 3 PalPlus uitzenden (en de belg, maar die telt niet mee als nederlandse zender.), maar lang niet ALLE 'letterboxed' uitzendingen zijn PalPlus. Ook canal+ heeft een breedbeeldzender (via de sateliet) en die is ECHT anamorphic (schijnt het). De letterboxed uitzendingen van Canal+ zijn ook echt letterboxed. en niet PalPlus.

Antwoord op de vraag is dus in het kort;

JA, PalPlus is (in de basis) ECHT anamorphic!

EN;

PalPlus is ECHT wat anders als de ZOOM functie. Daarbij zoomt de TV digitaal in op het signaal, waarbij de laatste in de rij (bij een LOEWE, die heb ik ook) ongeveer het zelfde resultaat levert bij letterboxed als PalPlus bij 'anamorphic / PalPlus'.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Of ik ben niet duidelijk of mensen lezen niet...
Ik weet wel wat palplus is, ik weet ook wat anamorphic is, maar daar ging het me in mijn vraag allemaal niet om. Waar het mij om ging, is dat de stand waarin een breedbeeld tv zich zet bij een palplus uitzending een stuk links en rechts laat wegvallen, omdat er anders boven en onder een stukje van de zwarte balken zichtbaar blijft. Met andere woorden: het beeld van een palplus signaal heeft niet precies dezelfde verhoudingen als een breedbeeld tv en dat vind ik dus vreemd. Op een breedbeeld tv zie je dus eigenlijk in de palplus stand minder dan op een 4:3 tv bij dezelfde uitzending, je mist links en rechts een strook. Dit heeft niks met anamorphic te maken, ook al is de oorspronkelijke bron van het signaal anamorphisch. En ik weet ook dat er in de balken bij palplus extra info zit versleuteld, maar het schijnt toch echt zo te zijn dat de huidige breedbeeld tv's die informatie niet meer gebruiken.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op zaterdag 23 februari 2002 18:33 schreef jasjenl het volgende:
Of ik ben niet duidelijk of mensen lezen niet...
Ik weet wel wat palplus is, ik weet ook wat anamorphic is, maar daar ging het me in mijn vraag allemaal niet om. Waar het mij om ging, is dat de stand waarin een breedbeeld tv zich zet bij een palplus uitzending een stuk links en rechts laat wegvallen, omdat er anders boven en onder een stukje van de zwarte balken zichtbaar blijft. Met andere woorden: het beeld van een palplus signaal heeft niet precies dezelfde verhoudingen als een breedbeeld tv en dat vind ik dus vreemd. Op een breedbeeld tv zie je dus eigenlijk in de palplus stand minder dan op een 4:3 tv bij dezelfde uitzending, je mist links en rechts een strook. Dit heeft niks met anamorphic te maken, ook al is de oorspronkelijke bron van het signaal anamorphisch. En ik weet ook dat er in de balken bij palplus extra info zit versleuteld, maar het schijnt toch echt zo te zijn dat de huidige breedbeeld tv's die informatie niet meer gebruiken.
ben toch bang dat er dan iets niet goed gaat met jouw tv... mischien rare instelling :?

En geen idee of die chip nogwel gebruikt wordt..

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Pagina: 1