[RAID] 1E naar 5

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-04 15:36
Probleempje:

Ik heb een 2tal servers, IBM xSeries 220.

Deze bezitten beide een ServerRAID controller, beide 3x18Gb 10k hotswap SCSI drives.

Echter, de ene server (NT) geeft aan: Raid Level 5.
NT ziet 32Gb ruimte op D, C = 2Gb, beide NTFS.

Nu zou bij mijn weten de totale capaciteit 18Gb x (3-1) = 36Gb zijn, NT 4 zal wel max 32Gb kunnen denk ik, dus dat kan kloppen....

Echter, de andere server (Win2k) geeft: Raid Level 1E
C = 4 Gb, D = iets van 20Gb ofzo.

Deze draait dus in een of andere raid 1 variant (1E, Enhanced, maar waar dat voor staat :? )

De bedoeling is dat ik een veilige oplossing heb, om schijfcrashes op te vangen. lees/write performance is minder van belang. Ik denk dus dat ik hier Raid 5 voor nodig heb.

Die 2k server is echter 1E. Kan / is het raadzaam om die om te zetten naar 5?

En hoe is dit te doen? (met behoud van data?)

Kan dit on-the-fly, of moet ik bv de shit ghosten, raid config opnieuw opzetten, en dan terugghosten?

Iemand suggesties/ervaringen??

PC opnieuw installeren is geen haalbare optie.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Lijkt me dat deze Raid 5 draaien, dus je verliest 1 schijf aan parity.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-04 15:36
^schop :)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

_nethack

We're all MAD here

Raid 1E en 5E zijn raid vormen van IBM. Raid 1E is mirroring, maar dan over een oneven aantal schijven. (mirroring icm striping)
De data van 1 schijf staat dan voor de helft op de ene en voor de helft op de tweede schijf gemirrored:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  Disk0  Disk1   Disk2

+--------+  +--------+  +--------+
| DATA A |  | DATA B |  | DATA C |
| DATA C |  | DATA A |  | DATA B |
| DATA D |  | DATA E |  | DATA F |
| DATA F |  | DATA D |  | DATA E |

Raid 5E is Raid 5 met een distributed hotspare.
In tegenstelling tot normale raid5 met hotspare waarbij de hotspare schijf de hele dag niets staat te doen, wordt de lege ruimte van de hotspare verdeeld over alle schijven in de array. Gaat er een schijf stuk dat wordt de array tijdelijk critical/rebuilding, en gaat de controller vanuit de partitydata de array rebuilden gebruik makend van de vrije ruimte op alle schijven. Daarna houd je een normale online raid 5 array over, waar nog een tweede schijf stuk kan gaan voordat de array opnieuw critical wordt.

Voor meer info zie: hier

Als je die raid 1E array wilt omzetten naar Raid5 zul je hem denk ik leeg moeten gooien, hoewel ik dat niet zeker weet. Kijk eens of je in de ServeRAID manager de optie heb om de zaak te converteren.

Of het raadzaam is zul je zelf moeten bepalen. Je hebt nu (3*18)/2=27GB ruimte, als je hem omzet naar Raid 5 heb je (3-1)*18=36GB ruimte. Raid 1E Dit is wél een redundante (dus veilige) oplossing. Waarschijnlijk is de performance ook ietsje beter dan bij Raid 5; er hoeven nu geen parity berekeningen te worden uitgevoerd, maar alle data wordt gewoon dubbel opgeslagen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Raid 1E is de veiligste instelling die je kunt instellen.
Ik werk met acht schijven van 18 gig 4x2 schijven in 0+1,dit is raid 1(mirror)+ 0 (striped)
IBM gebruikt meestal Mylex controllers, Mylex is trouwens van IBM.
Indien je de ruimte niet nodig hebt zou ik de hotspears laten staan je werkt in elk geval veiliger zoals Operations hierboven al correct aangeeft.