@Home Kabel internet op Suse Linux 7.0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
heef iemand het al klaar gekregen om internet werkend
te krijgen via Kabel van @home op een Suse Linux 7.0 machine ?
Ik krijg maar geen antwoord van de Dhcp server van @home.
Statische ip config werkt ook niet.

Als iemand weet hoe dit ingesteld moet worden laat het me weten.
ALs niet in Suse 7.0 dan mischien wel op een Mandrake 8.3 machine ?

Verder wil ik ook de rest van mijn intern netwerk (windows )toegang geven tot internet via de linux machine.
Nu gebruik ik gewoon windows op de server..

Ik heb windows ervaring zat, en ook beperkte linux ervaring.
Alleen blijkbaar niet genoeg hehe..
Ik wil gewoon van de shitty microsoft server af..
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt er aan welke dhcp client je hebt. Als dat dhcpcd is kun je een commando geven als dhcpcd -h cc12345-a eth0 . Als je dhclient hebt moet je in de dhclient.conf iets zetten als
interface "eth0" {
send host-name "cc12345-a" ;
}
Waarbij host-name de van @home gekregen inlog is en eth0 je @home netwerkkaart.
Als je nog pump gebruikt kun je wellicht beter een van de 2 genoemde pakketten installeren.

Verder zul je iets als firewall/masquerading/NAT moeten gaan doen. Zie daarvoor de FAQ. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat heb ik ook op de support pages gezien.
Dus als de hostnaam in de config file erbij staat en verstuurt wordt kan ik de overige instellingen op dhcp laten draaien ?

ik gebruik dhcpcd.... maar ik doe het meeste in de kde omgeving instellen. heb niet zoveel console ervaring in linux helaas.... (nog niet) hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@home wil dat je een hostname stuurt en in ruil daarvoor krijg je een gateway, een paar dns servers en een ipnummertje. :) Da's voldoende om op je servertje te kunnen internetten. De configfiles zijn allemaal gewoon text, dus die kun je met elke editor bewerken (als root) . Je zult even op zoek moeten naar de instellingen voor je netwerkkaart. Hoe dat precies op SuSE werkt kan ik je niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt ik zal het proberen,
ja het configureren van de netwerk kaarten werkt zonder problemen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 09:22

Francois

Dus...

Hier de config voor m'n SuSE 7.3 bak:
code:
1
2
3
4
5
6
7
bestand /etc/rc.config.d/dhcpcd.rc.config

...blablabla...

DHCLIENT_HOSTNAME_OPTION="CC123456-A"

...blablabla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar staat toch echt dhclient en dat was die andere dhcp client :) Dus dat zal wel niet de goede zijn zo te zien .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:48
je kan bij @hell ook gewoon een vast ip adres en gateway e.d. invullen. Moest ik thuis wel doen omdat mijn server een hele andere naam had. loopt als een tiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat in ieder geval werkt met @home is dhcp-3.0 van http://www.isc.org. Maar ik vermoed dat dhcpcd het ook wel doet, mits voorzien van de goede hostname optie. Je kunt daarvoor je machine hernoemen maar dat is niet echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mm, had ik gedaan (vast ip instellingen ), maar fucking internet dde het niet, hij kreeg maar geen verbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 09:22

Francois

Dus...

Om misverstanden te voorkomen...

Op mijn pc draait package "dhcpcd", package "dhclient" is niet geinstalleerd.

Maar:

SuSE zet in /etc/rc.d een script neer dat "dhclient" heet. En deze wordt gebruikt om dhcpcd te starten :)

Handig he?

Geen id of dat script ook voor package "dhclient" gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een paar weken geleden tijdens en na een nodemove weer compleet nieuwe ipnummers gekregen. Vandaar dat dhcp met @home gewoon aan te raden is omdat je dus geen vast ip hebt. Oke probleem komt eens per jaar voor maar toch >:)
/edit Zoals ik al zei, ik ken SuSE niet
Pagina: 1