Op zaterdag 23 februari 2002 00:20 schreef ReytingHamdi het volgende:
hmmm dat houd in ... ???
moet ik dan niet weer een extra kaart kopen of kan dat in mijn situatie ook gerealiseerd worden ??
FF iets uit de raid faq plukken

Bij deze RAID oplossing maken ze gebruik van een trucje. Je slaat de gegevens op alsof het een RAID 0 oplossing is maar steeds plaats je een blokje meer erbij waarin de optel som van de vorige staat.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Voorbeeld: 3 schijven
Je neemt een 2 blokjes informatie die je gaat weg schrijven. Op schijf 1 plaats je blokje 1 die een waarde van 4 heeft, op schijf 2 plaats je blokje 2 die een waarde van 3 heeft, op schijf 3 plaats je de optel som(parity) hetgeen dus 7 is. Gaat er nu een schijf stuk dan kan je het ontbrekende blokje uitrekenen.
schijf 1 stuk? 7 - 3 = 4
schijf 2 stuk? 7 - 4 = 3
schijf 3 stuk? 3 + 4 = 7
--------------------------------------------------------------------------------
Je hebt dus hier geen verlies van gegevens als een schijf kapot gaat maar je hoeft niet alle gegevens dubbel op te slaan. Voordeel is ook dat als je meer schijven gebruikt deze oplossing steeds voordeliger wordt in gegevens opslag. Het schrijven van gegevens kost wel wat tijd want steeds moet de optel som aangepast worden.
Eigenschappen:
minimaal 3 hd's
Snelst lezen en langzamer schrijven
Wel bescherming data
gebruik van je hd grote is afhankelijk van aantal schijven, bij 3 schijven = 66%, bij 4 75%, etc
Zo uit de raid faq geplukt
edit:
Ik zie dat je raid on-board heb ,hoogst waarschijnlijk ondersteunt dat geen raid 5 ,dus je zal een nieuwe raid controller moeten kopen.