Nu vraag ik me dus af, weet iemand waar die derde voor is? Is dat rpm signaal of iets anders? Op de site kan ik er niks van vinden, en bij het soldeerpunt staat A1.
ja daar kun je een extra draad aan solderen voor de rpm-meting inderdaad
3e punt is idd voor RPM-signaal, komt waarschijnlijk omdat het goedkoper is om bij 2-dradige fans gewoon de RPM-draad weg te laten maar wel alle elektronika te laten zitten, dan om een aparte productielijn te starten voor die fans...
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Mooi zo. Ik wist niet dat de 80mm fans van Papst ook met rpm logica werden uitgevoerd.
Even een update. Het derde punt is dus niet voor rpm meting. Ik heb het geprobeerd, en hij meet dus niks. Helaas. Dus ik weet nog niet waar ie voor is.
Heb het ook wel eens geprobeert door er los een draadje tegenaan te houden. Dat werkte dus niet.
Het is waarschijnlijk het goedkoopste om 1 printje te gebruiken waar dan niet alle componenten op gemonteerd worden.
(Zo heb ik een BF6 moederbord dat qua lay-out het zelfde is als een BE6-2 maar dus geen RAID heeft (maar wel 1 PCI extra)de soldeerpunten zijn wel aanwezig maar de controllerchip dus niet)
Het is waarschijnlijk het goedkoopste om 1 printje te gebruiken waar dan niet alle componenten op gemonteerd worden.
(Zo heb ik een BF6 moederbord dat qua lay-out het zelfde is als een BE6-2 maar dus geen RAID heeft (maar wel 1 PCI extra)de soldeerpunten zijn wel aanwezig maar de controllerchip dus niet)
Een cliche is ooit origineel begonnen
dat is toch ook het verschil bij msi k7t266pro2 en het raid model daarvan.Op zondag 24 februari 2002 20:48 schreef koekum het volgende:
Heb het ook wel eens geprobeert door er los een draadje tegenaan te houden. Dat werkte dus niet.
Op het model zonder RAID zit gewoon een lege plek, maar de aansluitingen voor de controllerchip zitten er wel!
edit:
btw zou die 3e draad misschien voor temp regeling zijn?
btw zou die 3e draad misschien voor temp regeling zijn?
Ik heb hier 2 Papst 80mm's liggen. Eentje heeft wél een RPM draadje, de ander niet. Wel idd hetzelfde soldeerpunt. Maar er zal wel iets ontbreken op de printplaat dan.
Pagina: 1