Toon posts:

Resolutie veranderen TFT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit dat nou precies met die "vaste" resolutie van een TFT scherm. Is die res. echt vast of kun je (in windows) wel je res. aanpassen. wanneer ik een Hercules Prophetview 720 koop (res. 1024*786) kan ik dan ook 1280*1024 draaien of gaat dat simpelweg niet.

Weet iemand ook het verschil tussen TFT en LCD. en is die Herciles dan een TFT of een LCD.

Heeft iemand hem en hoe bevalt ie?

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 10:59
Op vrijdag 22 februari 2002 21:27 schreef Dramamaster het volgende:
Hoe zit dat nou precies met die "vaste" resolutie van een TFT scherm. Is die res. echt vast of kun je (in windows) wel je res. aanpassen. wanneer ik een Hercules Prophetview 720 koop (res. 1024*786) kan ik dan ook 1280*1024 draaien of gaat dat simpelweg niet.
dat gaat niet nee. Volgens mij kun met een tft ook niet op 1024x787 bijv. draaien. Dan is het signal out of range ofzoiets. Mijn tft kan ook alleen maar 640x480, 800x600 en 1024x768. De rest niet.. Maar dit is dan ook een kutding van CTX. Als je scrollt is niets meer te lezen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
mijn tft moet op 1280x1024, hij kan op alle resolutie's draaien (zolang als het maar onder de 1280x1024 is) het beeld vervaagt alleen als je lager gaat, verder niks

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

TFT is een subcategorie van LCD. De resolutie van een TFT scherm is te wijzigen. Stel het scherm is 1024 x 768, dan kun je ook lagere resoluties draaien. Alleen het probleem bij TFT's is dan dat die lagere resolutie niet precies op de pixels passen, en het beeld daardoor vaak "wollig" wordt.

Een hogere resolutie draaien dan de pixels van het scherm gaat vaak niet, alleen al omdat de monitor-driver dat voorkomt, en ten tweede omdat als het je al lukt de monitor waarschijnlijk met de melding komt dat het signaal "out of range" is, en je dus nog niets zien.

Die Hercules is inderdaad een vreselijk mooie monitor, maar hij biedt qua kwaliteit niet genoeg waar voor het geld. Er stond pas een test in PC Active, en daar kwam die Hercules Prophetview 720 niet super uit, vooral het contrast viel tegen. Winnaars waren (in volgorde):

Iiyama AX3818UTC (€ 619,- advies)
LG 568LM (€ 629,- advies)
Eizo FlexScan L365 (€ 750,- advies)

Beste koop (prijs kwaliteit)

ADI Microscan S610 (€ 539,- advies)

Verwijderd

Als ik op mijn laptop de resolutie hoger zet dan 1024*768, dan moet ik scrollen, en dat is heel irritant.

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
LET OP!
Als je van die goedkope TFT monitoren koopt, heb je kans op een grote miskoop. Ik heb wel eens een monitor gezien die alleen op een resolutie van 1024*768 draaide. Dan bedoel ik dus dat die monitor 2 resoluties aan kan, namelijk 320*200 voor het dos-scherm en 1024*768 voor het windows scherm. Maar bijvoorbeeld 640*480 of 800*600 kon die monitor dus aan, dus dan krijg je gekloot tijdens het opnieuw installeren van je systeem, want veel drivers zetten je monitor naar 640*480 16bit of 800*600 16bit.

Ik heb 1 maal zo'n monitor gezien, die was van Packard-Bell, waar ik toch al niet zo'n fan van ben, maar dat was helemaal erg. Kheb dat ding trouwens nooit goed aan de gang gekregen. Wat nog zo'n probleem was, is dat dat ding alleen een digitale aansluiting had, dus je moest hem op zo'n digitale uitgang zetten, moet je daar nog zo'n speciale kaart voor zien te vinden ook!

edit:

Boven mij heeft nog iemand een advies gepost van een Iiyama monitor, een zeer goede keuze voor een goed uitziende TFT monitor van goede kwaliteit. Ik heb hem ook wel eens gezien, en dat is lang niet het slechste dingetje.
Eigenlijk meer een echte AANRADER!

Iiyama AX3818UTC (€ 619,- advies)

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Pagina: 1