Toon posts:

CD-rom opeens in PIO

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn cd-rom is van de een op de andere dag in PIO mode gaan staan. Ookal zet ik in WinXP de DMA if avalable aan blijft ie toch in PIO staan, de Brander zelfde kabel (IDE2)staat wel mooi in DMA

nou mag de cd-rom ook wel weer mooi in DMA maar hoe/wat/???

Branden etc.. gaat nu traag

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wat zegt ie in de bios dan ,of vlak voordat windows opstart ?

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Kijk eens in je BIOS, daar kan je het ook instellen.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Verwijderd

Topicstarter
Always DMA, anders was de brander ook in PIO

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op vrijdag 22 februari 2002 18:11 schreef Beunhaas_ het volgende:
Always DMA, anders was de brander ook in PIO
Maar wat zegt ie in dat scherm ,jeweetwel dat scherm vlak voordat ie windows opstart ,kan ff nie op de naam komen |:(

Verwijderd

Topicstarter
ah dat scherm... :) ff kijken

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 10:52
Hmmm.., da's een bekend probleem voor mij..,

Ik heb dat dus met m'n HDD, welke alleen op de IDE-0 kabel zit en opeens als PIO herkend wordt, ook al zet ik hem op "DMA if available" hij blijft PIO.

Ook het installeren van nieuwe Via 4-in-1 Drivers doet niets (oudere ook geprobeert), Windows-Update leevert ook geen oplossing, bios en opstart meldingen zijn wel goed...

Als iemand iets weet...
(anders dan de gebruikelijke format c: opmerking |:( )

Verwijderd

Topicstarter
Raar raar... in dat opstart scherm/box gegevens ding staat

IDE2 master PIO4 -> in WinXP in DMA
IDE2 secundary ATA33 -> in WinXP in PIO

Vaag vaag, en het was in een keer zo, zonder dat ik iets veranderd heb.

EN dat van die HD, had ik ook... tot ik hem in IDE2 plugde en de CD-rom's op IDE1 toen deed alles het goed. had ik het erna weer omgewisseld deed het nog steeds goed alles mooi in DMA

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 10:52
EN dat van die HD, had ik ook... tot ik hem in IDE2 plugde en de CD-rom's op IDE1 toen deed alles het goed. had ik het erna weer omgewisseld deed het nog steeds goed alles mooi in DMA
Hmmm.., dat gaat ik 's ff testen.., TanX...

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kijk eens of de instelling in je bios "plug & play OS enabled/disabled" wat uitmaakt.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Hey guys, ff een vraag: gaat het hier bij alle problemen om VIA chipsets? Heb namelijk het idee dat dit soort problemen echt aan VIA (en mogelijk anderen) gerelateerd zijn, terwijl Intel chipsets nooit problemen opleveren...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op vrijdag 22 februari 2002 18:22 schreef Beunhaas_ het volgende:
IDE2 master PIO4 -> in WinXP in DMA
IDE2 secundary ATA33 -> in WinXP in PIO
Moet dat niet zijn :
Secundary master
Secundary Slave
??

• rtgo

rtgo

Lemmus Lemmus

Op vrijdag 22 februari 2002 18:29 schreef limoentje het volgende:
Hey guys, ff een vraag: gaat het hier bij alle problemen om VIA chipsets? Heb namelijk het idee dat dit soort problemen echt aan VIA (en mogelijk anderen) gerelateerd zijn, terwijl Intel chipsets nooit problemen opleveren...
Ik heb ook een (deels) VIA chipset en het is inderdaad doffe ellende. XP crashte bij mij elke tien minuten omdat er iets mis was met de IDE ondersteuning.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op vrijdag 22 februari 2002 18:33 schreef rtgo het volgende:

[..]

Ik heb ook een (deels) VIA chipset en het is inderdaad doffe ellende. XP crashte bij mij elke tien minuten omdat er iets mis was met de IDE ondersteuning.
Ik heb nooit probs met mijn via chipset..
Hoor heel vaak van iedereen dit en dat is slecht zus en zo ,maar ik heb nergens last van.
Systeem loopt niet vast ,Geen rare SB live 5.1 gedoe ,Videokaart werkt ook goed.

• rtgo

rtgo

Lemmus Lemmus

Op vrijdag 22 februari 2002 18:36 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Ik heb nooit probs met mijn via chipset..
Hoor heel vaak van iedereen dit en dat is slecht zus en zo ,maar ik heb nergens last van.
Systeem loopt niet vast ,Geen rare SB live 5.1 gedoe ,Videokaart werkt ook goed.
In win98 had ik ook geen grote problemen. De echte ellende begon pas in XP.

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:49
Ik heb nu precies dezelfde probleem als de topic-opener.

Alleen ik heb een sis735 chipset.

Ik wilde een cd'tje branden en het viel me op dat mijn buffer steeds maar weer leeg liep. Ik heb dus even in de apparaatbeheer gekeken en tot mijn verbazing stond dat mijn branden in pio modus functioneert. Een paar dagen geleden werkte het nog in UDMA modus, en ik heb ook geen rigoreuze veranderingen aan mijn systeem gedaan wat zou kunnen leiden tot dit probleem.

Mijn vraag is nu: is er een oplossing?

• micebec
ja, er is een oplossing.

Je ide-poort met het probleem verwijderen uit apparaatbeheer en windows opnieuw opstarten.

[Dit bleek de oplossing te zijn voor mijn probleem]

Verwijderd

Ik zit met eenzelfde probleem met mijn Plextor brander. Heb in BIOS gekeken en daar staan alle instellingen op automatisch. Achterop de brander zit geen jumper voor DMA/PIO mode en in WindowsXP staat de poort op DMA if available. Nu vraag ik me af; zou het kunnen komen door een storing in de ATA kabel. Concreter: kan er een verstoring in een ATA 66 kabel zitten waardoor de brander in PIO mode komt te staan??

• micebec
Op vrijdag 19 juli 2002 23:48 schreef zware_jongen het volgende:
Ik zit met eenzelfde probleem met mijn Plextor brander. Heb in BIOS gekeken en daar staan alle instellingen op automatisch. Achterop de brander zit geen jumper voor DMA/PIO mode en in WindowsXP staat de poort op DMA if available. Nu vraag ik me af; zou het kunnen komen door een storing in de ATA kabel. Concreter: kan er een verstoring in een ATA 66 kabel zitten waardoor de brander in PIO mode komt te staan??
Probeer je Ide-kanaal te verwijderen. Daarna windows herstarten.

Bij mij werkte het.

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 09:26

Trek Y11

Eat my shorts

Idd ide verwijderen, soms wil ook het uitschakelen van busmastering in bios helpen. XP busmastert volgens mij onafhankelijk van deze optie in het bios

What if this weren't a hypothetical question?

Verwijderd

Alleen zit mijn brander op mijn RAID controller (ingesteld als ATA). Moet ik nu die RAID-controller de-installeren??

/me weet dat ie zijn cd-rom speler kan omruilen met zijn brander, maar het gaat even om het principe

Verwijderd

is heb precies hetzelfde probleem en ik heb een Abit Nf7-S (NForce 2 chip).. snap er echt niks van zo van de een op de andere dag en maakt niet uit wat ik doe hij blijft in pio-mode staan, is het niet een één of ander virus wat dat doen? want ik ga er vanuit dat als ik windows weer opnieuw installeer dat het probleem voorbij is

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet de bedoeling om elk op zichzelf staand probleem in andermans topic te posten. Al helemaal niet als het eentje is dat nog stinkt van het jaren in sloot liggen ..

Start gewoon een nieuw topic, maar niet voordat je de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) hebt doorgenomen. Ik kan namelijk niet uit de topistart afleiden of je überhaupt ook maar iets hebt gedaan om het probleem te verhelpen. Behalve het omhoogschoppen van dit oude topic dan ;) Tip: check de FAQ van dit subforum onder "Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed" B)

Hoppa, dit koetje gaat weer terug de sloot in.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 02-08-2004 10:54 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.