Toon posts:

Voeding voor dual Athlon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een systeem voor iemand aan het samenstellen, en daar komt een dual AMD Athlon MP 1600+ (of XP 1900+, moeten we nog over beslissen) in.

Wat voor een voeding doe je in zo'n systeem? (Komt ook nog een Geforce3 ensow in). De meeste kasten hebben standaard een 300W voeding namelijk. Ik neem gewoon adviezen aan, want ik weet ook wel dat het systeem gaat werken met een 300W voeding, maar ik vraag me af of andere tweakers hier er een 400W ofsow in zouden zetten.

(Nee de search leverde niet bepaald veel op :( )

Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

Als je echt safe wil spelen dan minstens een 350watt enermax, dat heb je denk ik echt wel nodig. ;)

Liever gezien: 400 of 550watt. Dan weet je zeker dat je genoeg stroom hebt.

Verwijderd

Klinkt als een game pc maar waarom in godsnaam dan een dual Athlon MP ?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 februari 2002 15:43 schreef Tuxus het volgende:
Klinkt als een game pc maar waarom in godsnaam dan een dual Athlon MP ?
Dat is niet mijn vraag ok? Ik weet wel enigszins wat ik aan het doen ben hoor ;)

Verwijderd

want ik weet ook wel dat het systeem gaat werken met een 300W voeding
Euhm....

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Kweenie of je dit topic al had gevonden, maar dat is er speciaal voor: [topic=312323]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Als je een beetje headroom wil hebben, ga dan voor een goede 400(+)W. Heb 't zaakje zelf een paar maand aan een 330W Enermax gehangen, dat ging an sich prima, maar hij (de PSU) stond wel op z'n teentjes. Heb nu een Enermax 431W en dat gaat uitstekend :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 10:38
Op vrijdag 22 februari 2002 15:46 schreef Spaceknarf het volgende:

[..]

Dat is niet mijn vraag ok? Ik weet wel enigszins wat ik aan het doen ben hoor ;)
blijkbaar niet...voor een game pc moet je NOOIT dual nemen. Dual gooit de game performace een HEEL stuk omlaag, zelfs tot een heel stuk onder het niveau van een enkele proc....

Verwijderd

Dat bedoel ik dus.

Ik wil je alleen maar zeggen dat die Dual MP dingen voor zware workstations en servers zijn gemaakt en dus niet voor een game computer. Met een dual XP heb je het zelfde probleem denk ik :)

Maar over je voeding:

Ik denk dat je aan een 350 watt voeding zeker voldoende zal hebben :)

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Op vrijdag 22 februari 2002 15:54 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

blijkbaar niet...voor een game pc moet je NOOIT dual nemen. Dual gooit de game performace een HEEL stuk omlaag, zelfs tot een heel stuk onder het niveau van een enkele proc....
Was dit voor onzin :?
Mag je toch wel even bij mij komen kijken hoor, als ik gamepies draai op 2 CPU's trek ik toch heel wat meer dan op een CPU hoor !

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor de Enermax 431 Watt (EG465-VE) gaan, deze heb ik nu in mijn systeem zitten (enkele athlon maar met een waterkoeling systeem, water stroom word veroorzaakt door twee pompen). Dat weet je zeker dat je genoeg hebt, ook als je wat gaat uitbreiden.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Verwijderd

Kijk het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat die dual opstelling slomer is dan een single opstelling. De kans is alleen aanwezig dat dit gebeurd en als dat zo is, dan is het wel weggegooid geld.

• Abbadon
Op vrijdag 22 februari 2002 15:54 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Zo extreem is het niet hoor ;) Kijk, als je Q3A op 640*480 benched (zoals in de link hier boven ergens) zul je verschil 'zien', maar d'r is toch niemand die zo'n game op die reso speelt met een XP cpu. Ik speel 't hier (op een Dual XP1700) gewoon met 100FPS op 1600*1200 met alles op z'n hoogste stand, da's niks langzamer dan een vergelijkbare bak met maar één cpu (Dit allemaal voornamelijk dankzij de grafische kaart natuurlijk). Dit neemt niet weg dat je in de basis gelijk hebt; een dual is niet het meest geschikte gameplatform, maar zo belabberd is het nou ook weer niet.

Maar daar gaat 't ook niet om, d'r werd om een goede PSU gevraagd, niet om de aanschafreden van een dual. En zoals ik al eerder aangaf; hier draait 't als een zonnetje met een Enermax EG465AX-VE FMA. Een Antec 400W is trouwens ook een hele goede keuze zou ik denken.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Op vrijdag 22 februari 2002 21:25 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Zo extreem is het niet hoor ;) Kijk, als je Q3A op 640*480 benched (zoals in de link hier boven ergens) zul je verschil 'zien', maar d'r is toch niemand die zo'n game op die reso speelt met een XP cpu. Ik speel 't hier (op een Dual XP1700) gewoon met 100FPS op 1600*1200 met alles op z'n hoogste stand, da's niks langzamer dan een vergelijkbare bak met maar één cpu (Dit allemaal voornamelijk dankzij de grafische kaart natuurlijk). Dit neemt niet weg dat je in de basis gelijk hebt; een dual is niet het meest geschikte gameplatform, maar zo belabberd is het nou ook weer niet.
Op 640x480 wordt je tenminste niet geremd door je videokaart, vandaar dat ze CPU tests op die resolutie gooien. Maar wat ik wel vreemd vind is dat juist Quake III (de enige relevante game engine die ik zo ken met SMP support) trager is met SMP als met een single CPU.

Over de voedingen, ik zag bij www.oc-shop.com de Flower Power 500watt voor de prijs wat een Enermax 460watt kost, misschien ook het overwegen waard?

Flickr | Lego collectie

• Abbadon
Op vrijdag 22 februari 2002 21:42 schreef TAG_Speedy het volgende:

[..]

Op 640x480 wordt je tenminste niet geremd door je videokaart, vandaar dat ze CPU tests op die resolutie gooien. Maar wat ik wel vreemd vind is dat juist Quake III (de enige relevante game engine die ik zo ken met SMP support) trager is met SMP als met een single CPU.
Omdat ze de /r_smp 1 niet aan de praat kregen. Maar dan nog zou het denk ik langzamer zijn geweest, heeft te maken met hoe de game geschreven is (zo'n multithreaded wonder is't niet) en het cache coherency protocol (in AMD's geval MOESI). Ik weet dat met 640*480 nagenoeg puur het cpu gedeelte gemeten wordt, maar A) wie speelt zo'n game op 640*480 en B) wie schaft zo'n dual set-up nou juist voor games aan; een test van nul en gener waarde imo. Wel, ik kan er flitsend snel games op spelen die keren dat ik me wil vermaken, dus ik geloof het allemaal wel :)

Verwijderd

Topicstarter
[knip]
Een Antec 400W is trouwens ook een hele goede keuze zou ik denken.
Dus dit:
Antec SX840EC (400W, Workstation Tower) is wel wat?
Bedankt voor de adviezen mensen, het wordt zeker deze kast+voeding tenzij degene waarvoor ik em in elkaar zet die kast niet mooi vindt :D

• Abbadon
Op zaterdag 23 februari 2002 01:05 schreef Spaceknarf het volgende:

[..]

Dus dit:
Bedankt voor de adviezen mensen, het wordt zeker deze kast+voeding tenzij degene waarvoor ik em in elkaar zet die kast niet mooi vindt :D
Ja hoor, dat gaat prima werken :) Hoewel ik een Enermax 'fan' ben is Antec imo toch net zo goed. En die kast is perfect voor een dual Athlon (heb dezelfde, maar ander merknaampje).

Verwijderd

Topicstarter
Ff nog voor in de Search:
Ik zie nu bij de specs van de Asus A7M266-D:
The minimum requirement for full-power loading is a 400 Watt ATX 12V power supply.
Dat had ik eigelijk meteen moeten zien :o

Verwijderd

[..]

Maar daar gaat 't ook niet om, d'r werd om een goede PSU gevraagd, niet om de aanschafreden van een dual. En zoals ik al eerder aangaf; hier draait 't als een zonnetje met een Enermax EG465AX-VE FMA. Een Antec 400W is trouwens ook een hele goede keuze zou ik denken.
ik raad jou aan om eens AA aan te zetten bij het gamen.. 100fps.. pfew..

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 01:05 schreef Spaceknarf het volgende:

[..]

Dus dit:
Die kast zou ik niet nemen, dan zou ik voor een Chieftec DX-01W gaan, dit is namelijk dezelfde kast.
De Antec versie heeft slechts 1 HD bay zodat je max 3 hd's kwijt kunt, de DX-01W heeft 2 HD bays (dus ruimte voor 6 HD's).
Voor de overige Antec kasten is er geen verschil, dus wil je perse een Antec, dan kun je beter de SX1040 nemen (Chieftec DX-01WD etc.)

Verder is het met name welk moederbord als je wilt en wat deze vraagt.
Van de Tyan borden weet ik dat deze minimaal 30A op de 5Volt willen hebben.
Het is dus niet alleen hoeveel Watt de PSU is, maar ook hoe het vermogen verdeeld is.
Veel amperes op de 12Volt zal voor jou geen zin hebben, maar over het algemeen zal een +/- 400Watt PSU ruimschoots voldoende vermogen leveren op de 5Volt.

Veel success ermee.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 februari 2002 11:52 schreef TweakShop het volgende:
Die kast zou ik niet nemen, dan zou ik voor een Chieftec DX-01W gaan, dit is namelijk dezelfde kast.
Maar dan met een 340W voeding |:(
Toch bedankt voor de info :)

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 12:00 schreef Spaceknarf het volgende:

[..]

Maar dan met een 340W voeding |:(
Toch bedankt voor de info :)
Inderdaad zit er standaard een andere voeding in de Chieftec kast (is ook met Enermax 431Watt te leveren), maar dat bedoelde ik niet.
Het gaat om de kast zelf, de Antec SX840 mist die extra HD bay.

Verwijderd

Ik heb zelf net een dual motherboard aangeschaft en in de handleiding wordt expliciet aangeraden om MINIMAAL een 400 WATT voeding te gebruiken als je een vol systeem gaat bouwen!Dus meer dan 1 harddisk etc.

verder heeft een enermax meer reserves dan een no-name voeding met meer vermogen! houdt daar ook even rekening mee.
met andere woorden een enermax 430 watt kan meer vermogen leveren aan de 3,3 en 5 volt dan menig no name voeding die op papier meer wattage levert!
het aantal amperes wat een voeding moet leveren op de 3,3 en 5 volt is het meest belangrijk, hier hebben de voedingen van enermax zelfs nog een reserve!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
kijk ff op www.tweakshop.nl daar hebben ze voedingen speciaal voor dual athlon en Pentium systems

..::System Specs::..

Pagina: 1