[non-OC] Waarom wordt 'ie nou niet koeler? :(

Pagina: 1
Acties:

• Pu1sar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
Ik wordt er echt een beetje gek van,
ok, de volgende situatie:

proc: Athlon Thunderbird 1400 @ 1400 @ 1.70v
heatsink: voorheen een Coolermaster EP5-6I11
nu een Swiftech MCXC-370
(zo een met een koperen base) uiteraard Arctic Silver 3
fan: Delta FFB-60MP

resultaat:
Delta @ 12v : idle 45 load 48 (inclusief teringherrie)
Delta @ 7v : idle 57 load 63 (zelfde resultaat als coolermaster@12v)
Delta @ 9v : idle 57 load 65

De laatste 9v heb ik vandaag geprobeerd, maar m'n heatsink is even los geweest om de arctic te controleren, en volgens mij duurt het even voordat dat helemaal goed werkt ofzo?? morgen maar even verder kijken voor de 9v waarden.

natuurlijk DE vraag: waarom wordt dat stink-ding nou nog steeds niet een beetje koeler??? ik had wel meer verwacht van deze opstelling :'(
airflow in m'n case is goed genoeg, scheelt misschien 3-4 graden tussen open en dicht

Radeon X800 kickin' ass!

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57

Unagi

Always aware...

Hoe zit het met de airflow in je kast?

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1400tbird wordt gewoon tyfus heet
makkelijk zat
weinig aan te doen afgezien van een enorm lawaai makende delta op volle snelheid erop te rammen

• Pu1sar
Op vrijdag 22 februari 2002 15:05 schreef Unagi het volgende:
Hoe zit het met de airflow in je kast?
airflow in m'n case is goed genoeg, scheelt misschien 3-4 graden tussen open en dicht
|:(

Radeon X800 kickin' ass!

• Pu1sar
Op vrijdag 22 februari 2002 15:08 schreef VeldKoe het volgende:
1400tbird wordt gewoon tyfus heet
makkelijk zat
weinig aan te doen afgezien van een enorm lawaai makende delta op volle snelheid erop te rammen

maar heb je artic silverIII gebruikt?
zoniet doen
scheelt zo'n 6 graden gemiddeld
ik vind het niet cool omdat je gewoon naast een straaljager zit :(
en er zit arctic silver 3 onder ja, en niet te veel...

Radeon X800 kickin' ass!

• VeldKoe
  • Niet online
hmmm kan je alleen aanraden een coolermaster HHC-001
op 12volt lawaai makend, zet em op 7volt en hij is redelijk stil + koelt ENORM goed, houd je tbird geheid onder de 50graden (heel intelligent design van heatsink -> heatpipes)
46 euro.. check pricewatch
kan je je swiftech zooi verkopen en ben je klaar

• Unagi

Unagi

Always aware...

Op vrijdag 22 februari 2002 15:08 schreef Pu1sar het volgende:

[..]

[..]

|:(
Sorry, nie goed gelezen |:( mja, uhm ik had eerst een Swiftech MCX-370 met n delta mp dus dezelfde als jij mnaar dan zonder koperen basis, (en toen ook een XP1800+) en op 1.85 volt werd m'n proc max 40 graden stressed nadat ik n blowhole in de zijkant van m'n kast had gemaakt precies boven m'n proc... dus kweenie wat voo r airflow je hebt maar t zal nie veel zijn... of hebbie een voltage mod? want dan is het best normaal

edit:

Amd 1400@1400@1.70v
nee dan zit r echt iets fout hoor

• jeffreystegeman
  • Laatst online: 22-11-2002
ik heb ook een TB 1400

koop gewoon een thermaltake Volcano 7
regelt zichzelf.
ik heb hem ook.
maakt bijna geen geluid.
koelt genoeg en loopt lekker.

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

• Pu1sar
Op vrijdag 22 februari 2002 15:12 schreef VeldKoe het volgende:
[..] coolermaster HHC-001 [..]

[..] kan je je swiftech zooi verkopen en ben je klaar [..]
*zucht* kheb net heel vooronderzoek gedaan en kwam bij die swiftech uit :( maargoed, ff gaan vergelijken met die HHC-001 danmaar....

Radeon X800 kickin' ass!

• Unagi

Unagi

Always aware...

Op vrijdag 22 februari 2002 15:16 schreef jeffreystegeman het volgende:
ik heb ook een TB 1400

koop gewoon een thermaltake Volcano 7
regelt zichzelf.
ik heb hem ook.
maakt bijna geen geluid.
koelt genoeg en loopt lekker.
Die swiftech die hij nu heeft is stukken beter dan die Vulcano 7 hoor, ennuh dat jij m hebt is natuurlijk geen argument :D

• Pu1sar
ik draai nu een half uurtje met die 9v en hij is 60 graden idle, moet niet veel gekker worden! :(

Radeon X800 kickin' ass!

• VeldKoe
  • Niet online
Op vrijdag 22 februari 2002 15:17 schreef Pu1sar het volgende:

[..]

*zucht* kheb net heel vooronderzoek gedaan en kwam bij die swiftech uit :( maargoed, ff gaan vergelijken met die HHC-001 danmaar....
hehe ja, maar HHC-001 is veel beter op 7volt, geloof me
ding wordt alleen onderschat

• Pu1sar
Op vrijdag 22 februari 2002 15:20 schreef VeldKoe het volgende:
hehe ja, maar HHC-001 is veel beter op 7volt, geloof me
ding wordt alleen onderschat
hmmm, ziet er op de site idd wel high-tech uit...
heb jij 'm trouwens zelf?? en zo ja, wat voor proc en temps?

Radeon X800 kickin' ass!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

AS3 heeft inderdaad een 'settle' periode, waarbij door een aantal keer warm-koud-warm-koud afwisselingen de pasta beter contact maakt met koeler en CPU. Over een paar dagen zal je een paar graden 'winst' boeken.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• VeldKoe
  • Niet online
*gehad*
nouja, gehad niet echt, maar ik stel pc's samen dus
niet dat dat iets zegt maar die zat dus ook in ons assortiment
koelt beter dan alle andere tot zover

Verwijderd

Temp. meting in de socket zijn erg onnauwkeurig.

• Pu1sar
Op vrijdag 22 februari 2002 15:26 schreef VeldKoe het volgende:
*gehad*
nouja, gehad niet echt, maar ik stel pc's samen dus
niet dat dat iets zegt maar die zat dus ook in ons assortiment
koelt beter dan alle andere tot zover
mag ik vragen wat je er zelf op hebt staan dan? zal wel weer water zijn, de mensen kennende hier :P

maar ik belde net voor de gein informatique ff om wat te vragen over die HHC-001 kreeg echt zo'n AAP aan de lijn "jah, ik weet het niet echt hoor maar volgens mij koelt 'ie niet echt goed" "ja maar op de site staat High Performance Cooler tot 3 GHz" "ja, maar toch, hij is niet zo goed hoor" :D stelletje }:O daar

Radeon X800 kickin' ass!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

zie mijn sig voor mijn TB1400 met 4 casefans en een delta "superherrie" FFB80...

• Pu1sar
Op vrijdag 22 februari 2002 15:33 schreef RonnieB82 het volgende:
zie mijn sig voor mijn TB1400 met 4 casefans en een delta "superherrie" FFB80...
ja? en? dus?

Radeon X800 kickin' ass!

• Pu1sar
ok dan, update:

na allerlei opstelling uitgetest te hebben, ben ik er achter dat ik een 80mm aan de zijkant, recht boven m'n delta 60mp ga hangen, ik heb het nu om te testen even met karton gedaan, en jawel, het werkt goed, alles stil is goed voor een idle-temp van 54 graden, goed genoeg voor mij ;) maar nu komt het:
dat is als mijn kast vrij staat..... als ik 'm op z'n plek zet, dan stijgt de temp naar 61 graden :'(
waar komt dat door, nou, ik denk hierdoor, dit is de opstelling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
____________________Muur______________
kleding|kabel
kast   |zooi
     ||---|__
     ||   |||   mijn voeten ;)
     ||=  |||
     ||   |||
     ||PC |||
     ||   |||   
     ||___|--
     |

aan de linkerkant staat dus een kast (totaan de muur, dus reken dat ding maar als een muur) aan de rechterkant staat een houten plaat om mijn bureau overeind te houden, aan allebei de kanten is er naast de pc zo'n 2-3cm ruimte....
en aan de achterkant een cm of 15 denk ik....
de intake aan de zijkant zit dus waar de '=' staat op de tekening, wat er volgens mij gebeurd is dat die fan de warme uitlaat-lucht aanzuigt die m'n 2 outtakes naar buiten gooien....

misschien is het een oplossing om die zij-intake te verplaatsen naar de voorkant?? maar dan wel met een stuk droger-slang naar de cpu-fan toe ofzo???

awaiting instructions..... :z

Radeon X800 kickin' ass!

• Pu1sar
ohja, voor de liefhebber, hier nog wat pics van m'n nieuwe zelfgemaakte baybus met LM317 spanningsregelaars: 8-)

Afbeeldingslocatie: http://pu1sar.d2g.com:8080/pu1sar/img/baybus1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pu1sar.d2g.com:8080/pu1sar/img/baybus2.jpg
het rode wat je ziet is tape, aan de onderkant van de print voor bescherming tegen kortsluiting en aan de staafjes voor orientatie ;)

uiteraard komen er nog mooie knoppies op...

[edit] typo

Radeon X800 kickin' ass!

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik heb even 1 opmerking. Voel eens aan je koelblok of die ook best warm word. Zoja, dan is de geleding van je pasta iig goed en zul je het dus toch met een betere airflow in je pc moeten gaan doen ofzo.

Word het blok totaal niet warm, dan is de gelijding tussen de core van je cpu en je koelblok toch neit goed. Enige wat je dan kan doen is de koeler eraf, nieuwe AS3 erop smeren (HEEEEEL dun laagje) en je koeler weer monteren.

Verder zit die koeler van jou toch via de 4 gaten in je mobo bevestigd?? Zoja, zorg ervoor dat alle boutjes even vast aandraait. Zit hij toch niet via die 4 gaten en met een clip aan je socket, zou het kunnen dat hij misschien scheef op de core gedrukt word. Dan zou een spacer een oplossing zijn.

Er zit iig iets niet goed, want met zo'n koelblokkie zou je de allerwarmste TB1400 toch wel onder de 50 graden moeten kunnen houden. Ook met de fan op 7 volt.

Verder veel suc6 ermee....

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Pu1sar
Op maandag 11 maart 2002 14:17 schreef TD-DMZ het volgende:
Voel eens aan je koelblok of die ook best warm word. Zoja, dan is de geleding van je pasta iig goed en zul je het dus toch met een betere airflow in je pc moeten gaan doen ofzo.
check, wordt flink warm
Verder zit die koeler van jou toch via de 4 gaten in je mobo bevestigd?? Zit hij toch niet via die 4 gaten en met een clip aan je socket, zou het kunnen dat hij misschien scheef op de core gedrukt word. Dan zou een spacer een oplossing zijn.
wij zit met een clip aan allebei de kanten om de socket geklemt, met zo'n brede clip zodat hij alle 3 de pinnetjes pakt, maar hij trekt (volgens mij) niet scheef, want als ik het mobo plat leg, dan is het nogsteeds dezelfde ellende...
Er zit iig iets niet goed, want met zo'n koelblokkie zou je de allerwarmste TB1400 toch wel onder de 50 graden moeten kunnen houden. Ook met de fan op 7 volt.

Verder veel suc6 ermee....
thnx, ik ga denk ik m'n koelblok en proc eens helemaal goed schoonmaken, lappen en nieuwe AS3 eronder gooien, en eerst HORIZONTAAL testen :( daarna gaan we verder met zeuren >:)

Radeon X800 kickin' ass!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:36
Misschien kan je iets maken zodat er koel(ere) lucht onder bij je computer komt... Een pleebuis met ventilatoren erin bijv die lucht pakt :Z vanaf een meer open plek in de kamer...

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Wat dacht je van waterkoeling? :)
Isse stiller en koeler......
TADAAAAAAAAAAA :)

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• Pu1sar
Op maandag 11 maart 2002 15:45 schreef Markaroni het volgende:
Wat dacht je van waterkoeling? :)
Isse stiller en koeler......
TADAAAAAAAAAAA :)
volgend project >:)

Radeon X800 kickin' ass!

• Pu1sar
zo, net even het zaakje losgehaald, resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://pu1sar.d2g.com:8080/pu1sar/img/cooler1.jpg Afbeeldingslocatie: http://pu1sar.d2g.com:8080/pu1sar/img/cooler2.jpg
het zaakje zat er volgens mij niet helemaal lekker op, aangezien er niet eens overal AS3 zit, misschien te weinig? misschien scheef? boeit niet, overnieuw!

na grondig schoonmaken heb je dan dit resultaat, zijn die krasjes op je heatsink erg???
Afbeeldingslocatie: http://pu1sar.d2g.com:8080/pu1sar/img/cooler3.jpg Afbeeldingslocatie: http://pu1sar.d2g.com:8080/pu1sar/img/cooler4.jpg

jaha, nog een pic van de proc, nu met AS3, volgens mij is dit ongeveer de goeie dikte... uitgesmeerd met gratis Ben visite kaartje btw :P
Afbeeldingslocatie: http://pu1sar.d2g.com:8080/pu1sar/img/cooler5.jpg Afbeeldingslocatie: http://pu1sar.d2g.com:8080/pu1sar/img/cooler6.jpg
op het laatste plaatje is te zien hoe ik de clips heb moeten verbouwen omdat hij anders spontaan loskomt van je socket als je je pc overeind zet :'( :(

Radeon X800 kickin' ass!

• TiMMieJ
  • Nu online

TiMMieJ

PSN: Orixez

Nou jij hebt wel al aardig veel as3 gebruikt hoor want het vloeit best uit. Dus daar ligt het niet aan.

Verwijderd

doe gee nmoeite om een andere koeler te zoeken om lagere temps te krijgen, de temp aanduiding van dat moederbord zuigt echt

ik heb het zelfde moederbord en processor met waterkoeling.
1400@1564 1.87v net onder de 50 graden idle, watertemperatuur is 23 graden, nog geen zilverpasta.

als ik nu met een fan langs mijn maze2 blaas zie je de temperatuur zo zakken, terwijl dat blok koper heus niet veel kouder wordt van dat windje.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op maandag 11 maart 2002 17:51 schreef TuRk het volgende:
Nou jij hebt wel al aardig veel as3 gebruikt hoor want het vloeit best uit. Dus daar ligt het niet aan.
Daar ligt het dus wel aan. Je hebt een veel te dikke laag gebruikt. Als je het goed doet breng je zo'n dun laagje aan dat de letters die op je core staan nog zichtbaar zijn. Dat kan zo 3 a 4 graden schelen met zo'n dikke koek AS2/3 die je nu hebt aangebracht. Probeer maar. Het makkelijkste is om er een laag op aan te brengen en dan met een bankpas/stukje karton het overtollige eraf te halen.

Daarna de cpu in de socket en de koeler bevestigen.

Suc6 ermee verder.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

wat doet iedereen moeilijk? ik heb een noisecontrol silverado op 10V (niet het meest strakke coolertje voor oc'en) en 1 120mm intake (enermax 7v) 1 92mm papst recht voor de sink (in de zijkant van de kast) en een outtake (dezelfde) ernaast. het hele geval wordt 30 C idle en 40 C stressed! het gaat niet zozeer om de heatsink, maar meer om de temperatuur van lucht waarmee die gekoelt is. Dus een nieuwe casefan is een betere oplossing dan een nieuwe HSF. :)

P.S. ik heb dezelfde proc als de topicstarter op 1540mhz (10x154)

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17

Wimo.

Shake and Bake!

Op maandag 11 maart 2002 22:14 schreef collission het volgende:
wat doet iedereen moeilijk? ik heb een noisecontrol silverado op 10V (niet het meest strakke coolertje voor oc'en) en 1 120mm intake (enermax 7v) 1 92mm papst recht voor de sink (in de zijkant van de kast) en een outtake (dezelfde) ernaast. het hele geval wordt 30 C idle en 40 C stressed! het gaat niet zozeer om de heatsink, maar meer om de temperatuur van lucht waarmee die gekoelt is. Dus een nieuwe casefan is een betere oplossing dan een nieuwe HSF. :)

Jij hebt geen a7v266.. en dat is het probleem. Ik heb er wel 1 en heb een tempsensor geplaats op de cpu zelf.. verschilt gewoon 15 graden met die mobo sensor

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op maandag 11 maart 2002 22:14 schreef collission het volgende:

Er doet niemand moeilijk, maar je geeft hier geen oplossing voor zijn problem, je vertelt alleen wat jij hebt. Schiet niet echt op dus.

Verder kun je zeggen dat hij nu ook maar ff een silverado, een 120mm en een 92mm fan moet gaan kopen, maar dat is een beetje een dure oplossing.. |:(

Ik ben benieuwd of hij nog wat aan mijn tips had. Dun laagje arctic silver en de koeler goed monteren zodat hij de hele core raakt.

Het is wachten op de volgende resultaten dus....

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-02 15:37

AleXtc

Wannabe Pirat

XP draaiend zekers?

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
Het was volgens mij al vertelt in dit topic maar ik vertel het nog een keer: De temperatuur aanduiding van Asus Mobo's sucked echt, d'r klopt niets van, je kan het als grove maatstaaf aanhouden maar meestal moet je er een paar graden vanaf halen om de echte temperatuur te krijgen. Je proc zal waarschijnlijk meer iets van 50/55 graden stressed zijn. Ik heb ook een Asus gehad en heb nu een Epox en het temperatuur verschil "is" best groot. Nu zit ik met m'n thermal right SK6 op "silent mode"(slechts 1 60mm 3500 toeren fannetje op m'n HS) op de zelfde temperatuur als op m'n Asus A7A266 op "super-turbo-mega-herrie modus" (7000 duizend toeren fan op me HS >:) + 120mm's aan de voorkant + 2 80mm's die alles weg sucken :D )

• Pu1sar
zozo, kzie dat er mensen op resultaten zaten te wachten ;)
ik heb eerst het HELE dunne laagje AS3 geprobeerd, maar dat verliep niet echt goed (misschien omdat mijn heatsink wat krasjes heeft opgelopen :'() maargoed, een NET iets dikker laagje dan doorzichtig was voor mij de beste oplossing... en nu draait 'ie (met asus meting dus) idle op 45 graden met de delta in herrie-mode... best redelijk, hij zal dus in het echt dus wel koeler zijn....

maar hoe monteer ik nou een sensor tussen m'n core en m'n heatsink??? ik heb zo'n mooie halfords meter, maar die sensoren die ze in dat ding gebruiken zijn rustig 2x te hoog :( iemand een idee?

Radeon X800 kickin' ass!

Pagina: 1