[n00b] Programma's instaleren/uitvoeren?

Pagina: 1
Acties:

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Topicstarter
ja ik heb dus (bv) imici messenger gedownload, en ge-ungziped enz. maar dan krijg ik dus een "IMICI" bestand...

wat moet ik daar mee?

met rpm files kan ik alles wel instaleren, lekker makkelijk, gewoon draaien en alles word geinstaleerd en je krijg een snelkoppeling, maar hoe ik dat manual moet doen heb ik niet echt door...

ik heb hier wel een boek Running Linux maar zulke dingen vind ik daar ECHT niet in terug?!

en hoe moet ik dan die IMICI draaien? ik heb heel wat linux documentaties gelezen en weetikveel wat, maar simpele dingen zoals een programma draaien staat echt NERGENS en ik zou niet weten hoe dit moet als die-hard windows gebruiker

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Verwijderd

Linux kent niet de extenties zoals windows ze kent (.bat, .exe, .com). Elk bestand _kan_ uitvoerbaar zijn, afhankelijk vd. rechten welke eraan zitten (execute rechten).

Een bestand run je door in de dir van het bestand in te typen:
./<bestandsnaam>

(dus met de punt en de forward slash ervoor)

Je hebt nu ergens een IMICI bestandje staan, deze zou je met ./IMICI moeten kunnen uitvoeren.

Kan dat niet dan kan een chmod 755 <bestandsnaam> de oplossing bieden. Let op dat je hiermee wel erg ruime rechten zet, je kunt ook gewoon rechtsklikken op het bestandje in je 'explorer' (bv. nautilus) en daar een vinkje zetten bij 'execute')

Verwijderd

Als het sourcecode is en je bestand eindigt op .tar.gz kun je met het commando tar -zxvf bestand,tar,gz uitpakken. Meestal komen de bestanden dan in een aparte dir terecht, Vanuit die nieuwe dir is vaak een commando als ' ./configure && make && make install ' te geven. En het is aan te raden om zo'n bestand uit te pakken in /usr/src. Vaak staat er in die nieuwe dir ook een bestand README of INSTALL: deze bestanden bevatten informatie hoe je zoiets moet installeren.

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Topicstarter
aha, imici werkt nu wel... :)
hij wil alleen voor geen meter inloggen ofzo, maargoed

en wat ook zo naar is dat de helft van de rpm's ECHT niet werken, ik doe gewoon instaleren en ze geven allemal errors
en ik download echt wel de goede RH7.2 rpm versies

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Verwijderd

Dat ligt vaak aan dependencies..

Wat handig is is om bij rmpfind.net te zoeken op de distro en het pakket wat je wilt. Hij presenteert dan een pagina waar ook op staat welke _andere_ rpm's nodig zijn om die ene te installeren.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op vrijdag 22 februari 2002 14:05 schreef hezik het volgende:
Dat ligt vaak aan dependencies..

Wat handig is is om bij rmpfind.net te zoeken op de distro en het pakket wat je wilt. Hij presenteert dan een pagina waar ook op staat welke _andere_ rpm's nodig zijn om die ene te installeren.
[troll]
Tja, en dan vraag ik me af: waarom geen debian :? :P
[/troll]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Pagina: 1