Toon posts:

raar probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nogal vreemd probleem die zich altijd volgens het volgende patroon op willekeurige tijdstippen voordoet:

Eerst een blue screen in win98 (fatale uitzondering OE bla bla bla)

Vervolgens wil de computer niet meer opstarten. Het scherm blijft zwart en alleen maar piepen.

De computer wil vervolgens alleen opstarten zonder muis (ps/2 of serieel).

Als ik in het BIOS IDE0 en IDE1 uitschakel start de computer weer met muis op. Hierna kan ik alles weer inschakelen en alles doet het weer normaal.

Ra ra hoe kan dit?

Configuratie:

Mobo: Abit BE6-II
Udma66: Maxtor 10 gieg
IDE0: Quantum bigfoot tx master
Cyberdrive 40x slave
IDE1 tevion cd-writer
AGP: Diamond Viper II
PCI1: Soundblaster LIVE
PCI2: Dynalink isdn

Ik heb de nieuwste bios en drivers etc al geinstalleerd. Wie kan mij helpen??

Rob

Verwijderd

Hmm...klinkt als een hardware probleem. Mischien iets mis met de devices die op de IDE slots zijn aangesloten?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Misschien een vreemdsoorting IRQ conflict tussen je SERIAL 2 (IRQ 3 of 4) of PS/2 (IRQ 12) en een ander device? Zou niet moeten kunnen..

Kan je wel gewoon in DOS-mode opstarten (bij Win9x bootup F8 drukken en optie nummertje erhm.. 5 "Command Prompt only" kiezen.. ) ?

Als dat wel werkt en je kan OOK in Safe Mode booten dan is het een driver probleem in Win9x.

Mocht dat ook niet werken en je kan niet eens normaal booten (Post je systeem wel?) dan is er een hardware probleempje.

Kan je overigens wel je BIOS in als je alles aangesloten laat?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Overigens.. hoeveel keer piept die PC als hij niet wilt booten?

Hij piept namelijk niet zo maar..het aantal pieps geeft een probleem code aan.. en dat moetje terug kunnen vinden in je mobo handleiding.

uit mijn hoofd 9 pieps -> VGA kaart probleem. Haal dat ding es uit je AGP slot, ff schoonmaken en d'r weer overnieuw indrukken.

Als dat ding oneindig blijft piepen dat zou het een probleem met je geheugen kunnen zijn (althans dat was zo bij wat vage no-brand LX boardjes vroeger)..probeer je DIMM es uit je pc te halen...schoon te maken en weer terug te zetten.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Topicstarter
Kort na het schrijven van het berichtje kreeg ik weer hetzelfde probleem. Nadat ik de stekkers van de Zipdrive en mijn printer had verwisseld (olivetti jp 170).

Ik kan overigens niet in het bios of zoiets. Het scherm blijft zwart en de computer blijft piepen.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Naja heel stuk getypt.. druk ik perongeluk op BACK en alles weg.. joepie.

Okidoki.. in het kort:

1. zorg er voor dat je AGP kaart dr goed inzit. Haal hem uit het slot, contactstrip schoonmaken en weer STEVIG in het AGP slot drukken. Zorg er voor dat hij niet SCHEEF zit. (Kan met AGP veel moeilijker dan met PCI maar toch..)

2. Werkt de boel nog steeds niet.. alle kabels exclusief muis en voeding uit je PC trekken en ALLE kaarten behalve je AGP kaart er uit halen. Werkt je PC dan wel "normaal" (kan zijn dat je wat error meldingen krijgt omdat bepaalde software/drivers ineens er achterkomen dat er wat ontbreekt :) )... dan 1 voor 1 je kaarten terug steken in je PC.

3. Check of AL je HDD kabels goed in je HD's en CDROM zitten. Check dat ze niet scheef in je HDs/CDROM/IDE Connector/UDMA 66 Controller zitten.

4. Haal je UDMA66 controller uit je PC en sluit die HD es aan op je primary IDE controller.

Wat voor voeding en CPU zit er eigenlijk in je PC?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 15:08

Beaves

Usque ad Finem

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 september 2000 13:03 schreef tazzman het volgende:
4. Haal je UDMA66 controller uit je PC en sluit die HD es aan op je primary IDE controller.[/quote]ehh, volgens mij moet je dan het hele moederbord slopen :). UDMA66 controller zit op het moederbord, dus dat gaat wat moeilijk.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een Celeron 500 in met een converter(niet overgeklokt)

De voeding weet ik niet, deze zat in een miditower van graficall (235 Watt)

De ellende is dat de fout zich om de zoveel tijd voordoet. Dus dan denk je dat het probleem verholpen is en dan na verloop van tijd begint het weer.

Hoe kan ik overigens het beste de kontakten van de AGP schoon maken?

Rob

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Je moet ff de BIOS resetten daar had ik laatst ook last van.

Verwijderd

Topicstarter
Het resetten van de bios werkt meestal wel, maar het onstaan van het probleem is daarmee niet opgelost.
Pagina: 1