Het volgende schema heb ik bedacht om eenvoudig een temperatuur geregelde FAN te maken.
Ik heb niet moeilijk gedaan met PWM oid aangezien dat meteen ook problemen oplevert met de toerenmeting. De verspilde energie valt ook nogal mee, de FAN's die ik hiermee ga sturen zijn op 12V 160mA en 180mA. Maximaal dissipeert de transistor bij mij dan zo'n 1 Watt. Je kunt dit gemakkelijk ook bij zwaardere FAN's gebruiken zo tot 1A (op 12V) mag geen probleem zijn (=3W max). Zwaarder fan's gaan toch wel problemen opleveren wat vermogen betreft, dan wordt PWM wel echt een voordeel.
Functies:
NTC voor temp regeling.
Bij lage temp wordt de FAN 100% uitgeschakeld.
Instelbaar bereik:
deltaT 7: 25-32 en 36-43 C,
deltaT 17: 20-37 en 31-48 C.
[Afbeelding]
Het voordeel van dit schema is naar mijn idee toch de eenvoud. Voor de componenten zul je ongeveer HFL18,- kwijt zijn (ex. connectoren).
Korte uitleg:
OpAmp A: Buffer.
OpAmp B: Signaal versterker (geschikt signaal niveau voor T1)
OpAmp C: Schakelt de FAN uit bij lage Temp.
OpAmp D: Schakelt de FAN via T2 om bijna 12V op de FAN te krijgen bij te hoge Temp. (via T1 krijg je hem niet verder dan zo'n 10V).
Graag jullie opmerkingen en opbouwende
kritiek.
Ik heb niet moeilijk gedaan met PWM oid aangezien dat meteen ook problemen oplevert met de toerenmeting. De verspilde energie valt ook nogal mee, de FAN's die ik hiermee ga sturen zijn op 12V 160mA en 180mA. Maximaal dissipeert de transistor bij mij dan zo'n 1 Watt. Je kunt dit gemakkelijk ook bij zwaardere FAN's gebruiken zo tot 1A (op 12V) mag geen probleem zijn (=3W max). Zwaarder fan's gaan toch wel problemen opleveren wat vermogen betreft, dan wordt PWM wel echt een voordeel.
Functies:
NTC voor temp regeling.
Bij lage temp wordt de FAN 100% uitgeschakeld.
Instelbaar bereik:
deltaT 7: 25-32 en 36-43 C,
deltaT 17: 20-37 en 31-48 C.
[Afbeelding]
Het voordeel van dit schema is naar mijn idee toch de eenvoud. Voor de componenten zul je ongeveer HFL18,- kwijt zijn (ex. connectoren).
Korte uitleg:
OpAmp A: Buffer.
OpAmp B: Signaal versterker (geschikt signaal niveau voor T1)
OpAmp C: Schakelt de FAN uit bij lage Temp.
OpAmp D: Schakelt de FAN via T2 om bijna 12V op de FAN te krijgen bij te hoge Temp. (via T1 krijg je hem niet verder dan zo'n 10V).
Graag jullie opmerkingen en opbouwende