Temperatuur geregelde FAN's

Pagina: 1
Acties:

• moefit
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03-2022
Het volgende schema heb ik bedacht om eenvoudig een temperatuur geregelde FAN te maken.

Ik heb niet moeilijk gedaan met PWM oid aangezien dat meteen ook problemen oplevert met de toerenmeting. De verspilde energie valt ook nogal mee, de FAN's die ik hiermee ga sturen zijn op 12V 160mA en 180mA. Maximaal dissipeert de transistor bij mij dan zo'n 1 Watt. Je kunt dit gemakkelijk ook bij zwaardere FAN's gebruiken zo tot 1A (op 12V) mag geen probleem zijn (=3W max). Zwaarder fan's gaan toch wel problemen opleveren wat vermogen betreft, dan wordt PWM wel echt een voordeel.

Functies:
NTC voor temp regeling.
Bij lage temp wordt de FAN 100% uitgeschakeld.
Instelbaar bereik:
deltaT 7: 25-32 en 36-43 C,
deltaT 17: 20-37 en 31-48 C.

[Afbeelding]

Het voordeel van dit schema is naar mijn idee toch de eenvoud. Voor de componenten zul je ongeveer HFL18,- kwijt zijn (ex. connectoren).

Korte uitleg:
OpAmp A: Buffer.
OpAmp B: Signaal versterker (geschikt signaal niveau voor T1)
OpAmp C: Schakelt de FAN uit bij lage Temp.
OpAmp D: Schakelt de FAN via T2 om bijna 12V op de FAN te krijgen bij te hoge Temp. (via T1 krijg je hem niet verder dan zo'n 10V).

Graag jullie opmerkingen en opbouwende *D kritiek.

Verwijderd

Ik vind 'm wel erg complex.

Ik kan ff geen schema tekenen, maar het lukt je ook met 4 weerstanden, een opamp, een NTC en een NPN torretje.
(spanningsdeler op de inverting ingang voor begintemp instellinng, NTC+weerstand als spannignsdeler op de noninverting ingang als tempsensor, een feedback weerstand van de uitgang van opamp naar de inverting ingang, en een NPN tor als spanningsdeler op de uitgang van de opamp om de fan aan te sturen.

• moefit
Op vrijdag 22 februari 2002 13:36 schreef DaBit het volgende:
Ik vind 'm wel erg complex.

Ik kan ff geen schema tekenen, maar het lukt je ook met 4 weerstanden, een opamp, een NTC en een NPN torretje.
(spanningsdeler op de inverting ingang voor begintemp instellinng, NTC+weerstand als spannignsdeler op de noninverting ingang als tempsensor, een feedback weerstand van de uitgang van opamp naar de inverting ingang, en een NPN tor als spanningsdeler op de uitgang van de opamp om de fan aan te sturen.
Maar als je jouw idee wilt uitbreiden met de +12V schakeling en 100% off, dan heb je weer bijna hetzelfde...

offtopic:
Hoe krijg ik eigenlijk voor elkaar dat het schema meteen ook getoond wordt :?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 21:40

mvds

Totally awesome!

• moefit
Op vrijdag 22 februari 2002 13:44 schreef obsidian het volgende:
Ik heb er een die veel makkelijker is...
Zonder toerenmeting en uitschakelTemp...

edit:
Hoe snel reageert jouw FAN eigenlijk op veranderingen in de Temp? Ik heb C2 eigenlijk zomaar genomen.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

die is we leen stuk makkelijker ja.
en goedkoper maar op zon lage prijs maakt dat niet veel uit.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• bakboord1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

bakboord1

No. 1 of the eight.

Hé MOEFIT,

Klinkt me in de oren als een drive-in uit het Zuiden. Ik heb net even je schema bekeken en ik denk dat we het hier nog eens over moeten hebben bij een biertje. Ik begrijp er geen }:O van. Maar als ik het langzaam op me in laat werken wordt het misschien nog wat.

Werkt je Minitower al. En heb je al besloten welk schermpje je gaat bouwen?

Nog bedankt voor de blauwe leds.

Bakboord1

Abit KT7A, 700@5.5*150@1,75V, 512 Mb, TNT2 M64 32MB AGP, Terratec DMX x-fire1024, Iiyama VM 452

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 13:38 schreef moefit het volgende:

[..]

Maar als je jouw idee wilt uitbreiden met de +12V schakeling en 100% off, dan heb je weer bijna hetzelfde...

offtopic:
100% off is die beschreven schakeling als de temp beneden de drempeltemp ligt. Daarna loopt de spanning over de fan op tot maximaal een volt of 11, over een tempbereik dat ingesteld word met de feedbackweerstand. Hoe groter deze weerstand is, hoe kleiner het tempbereik waarover de fan van 0RPM naar max.RPM gaat. (de FB weerstand verkleint de versterking van de P regelaar)

En wat bedoel je precies met +12V schakeling?

• moefit
Op zaterdag 23 februari 2002 13:08 schreef DaBit het volgende:

[..]

En wat bedoel je precies met +12V schakeling?
Als ik de FAN schakel via de NPN fet, dan haal ik maar zo'n 10V max op de FAN. Opamp D zorgt er nu voor dat wanneer de Temp erg hoog wordt, de FAN geschakeld wordt via de PNP tor en dus ook een hogere spanning krijgt.

Verwijderd

[..]

offtopic:
offtopic:
de GOT FAQ lezen (middelste linkje bovenaan de pagina)

Verwijderd

volgens mij wil dat nooit.
als je proctemp lagerwordt gaat de fan langzamer.
ja en dan als de fan langzamer gaat wordt de proc weer warmer en gaat outomatische de fan ook weer hardeer denk dat dat niet goed werkt.

Verwijderd

offtopic:
[img*]http://www.host.nl/plaatje.gif[/img*] zonder sterretjes :)

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 19:06 schreef redbullwaning het volgende:
volgens mij wil dat nooit.
als je proctemp lagerwordt gaat de fan langzamer.
ja en dan als de fan langzamer gaat wordt de proc weer warmer en gaat outomatische de fan ook weer hardeer denk dat dat niet goed werkt.
En als eindresultaat dus dat je eindigd met een evenwicht waarbij je fan precies zo hard gaat draaien dat je proc perfect op temp blijft. Meer belasting voor je proc, meer toeren, minder belasting minder toeren.
Pagina: 1