Ik kreeg vanochtend, tijdens het modden, een ideetje om m'n pc aan te kunnen zetten met een afstandsbediening. Van Velleman heb ik zo'n setje van 1 AB en 3 ontvangers, waarmee je 220V kan schakelen. Nu dacht ik dus dat als je via iets (relais ofzo.....) die aan/uit knop zou kunnen vervangen, hem zo zou kunnen aan/uit schakelen! Ik ben zelf nog niet zo'n techneut wat dat betreft, dus iemand een ideetje??
Verwijderd
gewoon een NTC plaatsen zodat ie aangaat wanneer jij eraan komt!!!
of een LDR zodat ie aangaat wanneer de zon opkomt!!!
Mmmm ik had er zelf ook als aan gedacht
majah * blaatpaal realiseert dat nooit.. misschien als jullie nou met een iddeetje komen ken ik wat gaan prutsen in me Highscreen tower
(--=) Peace For Everybody (=--)
Je aan/uit knop werkt tegenwoordig niet meer met 220, maar met 5 volt (vanwege ATX enzo) dus je kunt beter gewoon de stekker van je computer laten schakelen
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
maar dan gaat ie toch niet aan???Op vrijdag 22 februari 2002 13:19 schreef Wirf het volgende:
Je aan/uit knop werkt tegenwoordig niet meer met 220, maar met 5 volt (vanwege ATX enzo) dus je kunt beter gewoon de stekker van je computer laten schakelen
ik weet ook wel dat ie 5Volt is, want ik heb 'r al een sleutelschakelaar tussen zitten die op max 12V werkt
Maar iemand een id???
Verwijderd
Haha wat een moeite 
ik heb een deurbel aan de buitenkant van mn deur van mn kamer...en als ik dus erop druk gaat mn pc automatisch aan....
mja ik heb dat ding niet aangesloten een vriend van me..
iz wel handig
ik heb een deurbel aan de buitenkant van mn deur van mn kamer...en als ik dus erop druk gaat mn pc automatisch aan....
mja ik heb dat ding niet aangesloten een vriend van me..
iz wel handig
Verwijderd
Pc aanzetten
Dat betekent dat je hem uitzet, mijn pc gaat alleen uit als ik eraan gaat tweaken/modden/lannen, tevens vindt ik dat je je pc niet uit moet zetten.
trouwens als je een goeie bios heb een "hele" goeie dan kan je daar instellen wanneer je pc aan moet en in je taakbeheer kan je instellen wanneer die uit moet.
Dat betekent dat je hem uitzet, mijn pc gaat alleen uit als ik eraan gaat tweaken/modden/lannen, tevens vindt ik dat je je pc niet uit moet zetten.
trouwens als je een goeie bios heb een "hele" goeie dan kan je daar instellen wanneer je pc aan moet en in je taakbeheer kan je instellen wanneer die uit moet.
maar dat wil ik niet!
ik wil 'm met m'n afstandsbediening aan/uit kunnen schakelen!!!
met een 9volt batterijtje in je case en een boel electronicakennis lijkt me dat goed mogelijk.... Misschien dat een slim figuur hier een schema(tje?) kan brouwen?Op vrijdag 22 februari 2002 13:28 schreef merijnen het volgende:
maar dat wil ik niet!
vanavond komt m'n opa, die heeft die dingen van Velleman in elkaar gezet, en die weet er zelf ook VEEEL vanaf, dus ik zal 't probleem dan ff aan hem voorleggen!
Maar als iemand iets weet: Bitte!
Jullie horen van me als ik eruit ben.....
Maar als iemand iets weet: Bitte!
Jullie horen van me als ik eruit ben.....
In de nieuwe Elektuur staat een schakeling die SMS-jes begrijpt. Het zou wel grappig zijn als je daarmee je PC zou kunnen schakelen. Remote aanzetten en daarna inloggen. Als het goed is kan ie ook SMSjes terugsturen. Het zou leuk zijn als je PC je event-triggered een SMS kan sturen. Heeft iemand dit artikel gelezen en wel begrepen hoe je zoiets bouwt?
Als je in je BIOS zet dat ie aan moet gaan na een power-outage, dan wel... simpel eh?Op vrijdag 22 februari 2002 13:24 schreef merijnen het volgende:
[..]
maar dan gaat ie toch niet aan???
(moet je BIOS natuurlijk wel ondersteunen)
Verwijderd
Ik heb thuis een Mac Performa uit 1995 staan met afstandsbediening. Het idee is dus niet nieuw.
de power knop werkt toch zo dat er heel even bijv. 5 volt op de daarvoor bestemde punten op je mobo komt?
Dat moet toch goed infrarood te regelen zijn of niet?
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
je zet gewoon dat ding achter de 220v van je voeding... en in het bios stel je in dat de pc aan moet gaan als je een stroomuitval hebt gehad ( als je die optie hebt.. ik hoop het voor je ) en voila....
https://wren.co/join/Devian
De aan-uit knop hoeft alleen maar kortsluiting te maken tussen twee pinnetjes.. Dat is het probleem ook niet, het probleem is het herkennen van de IR codes... zonder computer natuurlijk..Op vrijdag 22 februari 2002 14:19 schreef Paitor het volgende:
de power knop werkt toch zo dat er heel even bijv. 5 volt op de daarvoor bestemde punten op je mobo komt?
Hoe zit dat bij een TV dan hoe werkt dat dan?
Ik ben hier ook al een tijdje mee bezig en mensen zeggen dan vaak dat kan niet wat er staat geen spanning op je mobo...
maar op mijn asus P4t staat wel spanning want er blijft een led branden als me pc uit staat... dus als je een oplossing hebt gevonden hoor ik het graag!
Ik ben hier ook al een tijdje mee bezig en mensen zeggen dan vaak dat kan niet wat er staat geen spanning op je mobo...

TV gebruikt speciale chips hiervoor, die werken met heel weinig stroom al.Op vrijdag 22 februari 2002 18:39 schreef 911GT2 het volgende:
Hoe zit dat bij een TV dan hoe werkt dat dan?
als je zo'n chip zou kunnen krijgen, dan zou het nog wel kunnen lukken...
wees wel voorzichtig als je je tv openschroeft, er staan gevaarlijke spanningen op, ook nadat je er de stroom vanaf hebt gehaald.
Edit:
misschien heb je hier wat aan:
http://lirc.org/parallel.html
bovenste cicuit ziet eruit alsof je het ook standalone zou kunnen gebruiken
Zou je de +3.3 van de voeding niet kunnen gebruiken? Die staat iig hier altijd aan.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
ok, danka allemaal voor de reacties, maar: ik ben er nog steeds niet uit!!
Ik ga nu ook maar ff een deurbel erbij plaatsen, en dan zie ik wel een andere x verder!
Ik ga nu ook maar ff een deurbel erbij plaatsen, en dan zie ik wel een andere x verder!
Hmm, ik heb een ouwe AT serverkast. Er zit een systeem in dat werkt op 6 AAA oplaadbatterijen. Je moet een pasje in de gleuf stoppen en daarna kun je de tiptoetsen gebruiken om de deurtjes mee open te doen. En uiteraard de bekende AT-switch over kunt halen. Ik heb nu een 5.25 bay met reset en aan/uit switch erin gebouwd om de ATX voeding en mobo aan/uit te sturen. Maar zou ik die tiptoetsen er ook voor kunnen gebruiken? Zoals ik het hier lees wel. Je zet dus 5 volt op powerswitch stekkertjes op je mobo en de pc gaat aan? Dat zou dan mooi uitkomen want ik heb 2 tiptoetsen(das 1 voor de power en 1 voor de reset).
Wie kan me hier meer ovber vertellen?
Wie kan me hier meer ovber vertellen?
Verwijderd
Goed ideeOp vrijdag 22 februari 2002 22:15 schreef merijnen het volgende:
ok, danka allemaal voor de reacties, maar: ik ben er nog steeds niet uit!!
hehe ik vind het echt relaxed..en je kan het btw ook nog op andere plekken plaatsen
mja ik weet absoluut niet of DIT kan:
je hebt een draadloze muis en receiver ofzo mischien kan je met die dingen zoiets maken? IK HEB DUS ECHT TOTAAL GEEN VERSTAND HIERVAN dus ga me niet uitlachen
op mijn mobo (is al een oud ding, Chaintech CT-6ATA2) heb ik de mogelijkheid in de bios om in te stellen dat hij, zodra er spanning is, aan gaat. Als je windhoos hebt afgesloten en hij staat dan uit, kan je hem op 2 manieren aanzetten: de powerknop van mn pc, en(!) door de spanning van m'n pc af te halen en opnieuw er op te gooien.
De optie heet in mijn bios:
nou hopen dat jij ook zo'n optie hebt... want dan zou het lekker simpel zijn om het geheel aan te kunnen sluiten.
code:
1
| PWRON After PW Fail |
nou hopen dat jij ook zo'n optie hebt... want dan zou het lekker simpel zijn om het geheel aan te kunnen sluiten.
volgens mij zij ik een paar berichten naar boven presies hetzelfdeOp zaterdag 23 februari 2002 15:28 schreef jwbagger het volgende:
op mijn mobo (is al een oud ding, Chaintech CT-6ATA2) heb ik de mogelijkheid in de bios om in te stellen dat hij, zodra er spanning is, aan gaat. Als je windhoos hebt afgesloten en hij staat dan uit, kan je hem op 2 manieren aanzetten: de powerknop van mn pc, en(!) door de spanning van m'n pc af te halen en opnieuw er op te gooien.
code:
1 PWRON After PW Fail
https://wren.co/join/Devian
sorryOp zaterdag 23 februari 2002 17:54 schreef Devian het volgende:
[..]
volgens mij zij ik een paar berichten naar boven presies hetzelfde
lezen is nooit m'n sterkste kant geweest
Als je een afstandbediening hebt die 220 kan schakelen, dun kun je altijd een 220V relais schakelen en de kontakten parallel over de ATX Power schakelaar.
Je kunt ook kunnen kijken of je dat velleman kitje niet een beetje kunt wijzigen zodat je dat rechtstreeks kunt doen.
Je kunt ook kunnen kijken of je dat velleman kitje niet een beetje kunt wijzigen zodat je dat rechtstreeks kunt doen.
Verwijderd
Waarom zou je in hemelsnaam 220V willen gaan schakelen, terwijl je gewoon via hetzelfde relais, dit aangesloten parallel aan je power_sw, je PC ook aan kan zetten 
Dat is toch veel gevaarlijker??
Als je via een afstamndsbediening een relais kan laten schakelen, laat het dan gewoon je Powerknop over bruggen...
PC aan en klaar.
btw, de Velleman kits kosten hiervoor ik meen iets van 2 x f40,-, 1x de zender en 1x de ontvanger.
veel succes!
Dat is toch veel gevaarlijker??
Als je via een afstamndsbediening een relais kan laten schakelen, laat het dan gewoon je Powerknop over bruggen...
PC aan en klaar.
btw, de Velleman kits kosten hiervoor ik meen iets van 2 x f40,-, 1x de zender en 1x de ontvanger.
veel succes!
Misschien n late reactie, maar jah.
Als je de powerknop doormeet en weet wat hij precies doet dan kun je die ook aansturen met een relais ofzow. Die relais stuur je aan met de elektronica die bij de afstandsbediening hoort. In windows stel je het zo in dat als je normaal op de powerknop duwt dat je computer wordt afgesloten (schermbeveiliging -> knop 'Energie' -> tabblad 'geavanceerd' en onderaan kun je instellen 'standby' of 'afsluiten', en pak je uiteraard 'afsluiten'). Probleem opgelost.
Als je de powerknop doormeet en weet wat hij precies doet dan kun je die ook aansturen met een relais ofzow. Die relais stuur je aan met de elektronica die bij de afstandsbediening hoort. In windows stel je het zo in dat als je normaal op de powerknop duwt dat je computer wordt afgesloten (schermbeveiliging -> knop 'Energie' -> tabblad 'geavanceerd' en onderaan kun je instellen 'standby' of 'afsluiten', en pak je uiteraard 'afsluiten'). Probleem opgelost.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
ah, fijn nog die paar reacties! Ik kon een tijdje niet zo vele op internet (telefoon
), maar ik ga snel dat proberen met die poweron by pwrfail ofzow, want ik heb ook die CT-6ATA2!! YES!!! haha
je hoort 't als 't is gelukt!
je hoort 't als 't is gelukt!
ik kan mijn barebone aanzetten via het toetsenbord, als dat bij jouw ook kan, dan moet je een schakelingetje bouwen om toetsen door te geven met een AB.
Hier staat iemand die die schakeling gebruikt heeft en stiekum ook scans van het elektuurartikel heeft gemaakt
(maar wel de elektuur kopen als je de schakeling gaat bouwen hoor
)
[topic=420874/1/25]
Hier staat iemand die die schakeling gebruikt heeft en stiekum ook scans van het elektuurartikel heeft gemaakt
(maar wel de elektuur kopen als je de schakeling gaat bouwen hoor
[topic=420874/1/25]
Je ken hem wel op je stekker aansluiten,
als je namelijk in het bios instelt...after power failure power on, dan gaat ie ook aan als je hem gewoon uit hebt gezet
geloof me genoeg ervaring mee, dacht eerst spoken...maar bleek later me moeder te zijn
/edit
oke ik ben weer eens blind maarja
stond eral 
Maar het uitzetten zal via IR kunnen gaan, dus als jij power off geeft, dat een proggie windows doet afsluiten
als je namelijk in het bios instelt...after power failure power on, dan gaat ie ook aan als je hem gewoon uit hebt gezet
geloof me genoeg ervaring mee, dacht eerst spoken...maar bleek later me moeder te zijn
/edit
oke ik ben weer eens blind maarja
Maar het uitzetten zal via IR kunnen gaan, dus als jij power off geeft, dat een proggie windows doet afsluiten
In mijn AMI BIOS (MSI K7T266 Pro2-RU) heet de optie "After AC Power Loss" en die met je dan op "Power On" zetten.maar dan gaat ie toch niet aan???
edit:
Damn, te laat!

Damn, te laat!

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!
Het is gewoon heel lastig om dat te maken. Het is zelfs bijna niet te doen. Je moet een schakeling bouwen die een IR signaal kan ontvangen + decoderen naar een puls. Dit is gewoonweg zeer lastig. (daarom is er nog geen vooruitgang in deze topic) ik denk dat een kant en klare oplossing goedkoper en makkelijker is.
dus gewoon je powerknop aansluiten op een relais die laagspanning van een bron krijgt en dan ook laagspanning schakelt.
ofzo
ofzo
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Verwijderd
zoiets,maar dit moet toch wel mogelijk zijn?
een simpele afstandbedienig?!?!?!?
wel vet gruwelijk,zit er iemand achter en jij wil dan zet je dat ding gewoon uit.
maar moet het infrarood zijn,kan toch ook op mhz gaan(door muren enzo)
een simpele afstandbedienig?!?!?!?
wel vet gruwelijk,zit er iemand achter en jij wil dan zet je dat ding gewoon uit.
maar moet het infrarood zijn,kan toch ook op mhz gaan(door muren enzo)
ik zette pas mijn multimeter op mijn stekkertjes, terwijl stekker in stopcontact zat, pc stond uit(heb dr geneens mobo inzitten, en meette 5 volt, dus je hoeft niet een batterij erin te ztette ofzo, want dat ken je duz gewoon aftappen
een relais is gewoon een schakelaar die aan en uit gaat als je er spannig op zet. Dus als je die over je aan en uit knop plaast dan kan je met een spanning je pc aan doen. en als je zelf een infrarood zender wil bouwen kan dat heel makkelijk. Je maakt een oscilator van bv een NE555 en dan de ontvanger die alleen reageert op die frequentie waarmee je zend. als je dit niet doet dan kan de ontvanger ook reageren op ir stralen van andere dingen bijv de zon. hier mee laat je hem dus alleen globaal reageren op de zender
Hier een schematje geratst van de conrad:
Schema
Hier een schematje geratst van de conrad:
Schema
AMD XP 2100+ | Epox 8K3A+ | 512MB pc2700 Samsung | 2 * 80GB Maxtor D740x raid 0 | Leadtek GF4 Ti 4400 | LiteOn DVD-Rom 16/48 | LiteOn 48124/48 | Chieftec Dragon DX 01B-D | Nec floppy | Realtek + 3Com NIC
maar kun je je pc nou aanzetten met het toetsenbord?
Er zijn mobo's die dat ondersteunen ja.Op dinsdag 26 maart 2002 02:19 schreef arjandijk het volgende:
maar kun je je pc nou aanzetten met het toetsenbord?
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Verwijderd
gewoon een NTC plaatsen zodat ie aangaat wanneer jij eraan komt!!!
uhh ik zou die licht/gevoel weerstanden niet zomaar 230 aansluiten blijft er niet veel van over
uhh ik zou die licht/gevoel weerstanden niet zomaar 230 aansluiten blijft er niet veel van over
Ik kan mijn pc vanuit mijn keuken aan zetten met een draadloos toetsenbord van logitech. Das ook een manier, of het nuttig is...tja...
Insanus sum
Pagina: 1