Toon posts:

hoeveel DPI voor fotokwaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een foto uitprinten, die ik eerst heb ingescant.
nou vroeg ik me af hoeveel DPI gewenst is voor foto kwaliteit.

m'n scanner is een 4400C en m'n printer een 720C en ik gebruik foto papier.

Verwijderd

dat kan alleen jij bepalen door wat test velletjes te maken met een kleine foto...als het je geen donder scheelt doe je toch gewoon alles maximaal?

moooooo the word! }:O

Verwijderd

Reken op een res. van 300 dpi, dit is de ondergrens die gesteld is voor het het printen van kwalitatief mooie plaatjes (las ik ergens op een site over DM-en => dacht ik). Als je het geduld hebt dan kan je natuurlijk ook veel hoger gaan zitten maar de 300 dpi is de bottom-line.

Ehhh, btw is dit geen topic voor Graphics?

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 14:06
300dpi voor print

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Op vrijdag 22 februari 2002 13:02 schreef Moriaty het volgende:
300dpi voor print
Als dit de max. resolutie is wat je printer kan printen idd.
Maar als je en printer heb die 600 dpi kan printen moet je dat natuurlijk doen, gewoon ff kijke welke resolutie je printer max. kan printen.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

Op vrijdag 22 februari 2002 17:58 schreef Waarom het volgende:

[..]

Als dit de max. resolutie is wat je printer kan printen idd.
Maar als je en printer heb die 600 dpi kan printen moet je dat natuurlijk doen, gewoon ff kijke welke resolutie je printer max. kan printen.
Nee hoor, op 600dpi printen i.p.v 300dpi wil helemaal niet zeggen dat de afdruk er beter uitziet (theoretisch wel, praktisch niet). In de meeste gevallen is het enige gevolg van een hogere resolutie dat je véél langer moet wachten op je print. Bij een verdubbeling van de resolutie wordt het bestand namelijk 4x zo groot.

Verwijderd

Afhankelijk van wat je printer aankan.
Meestal is dat tussen de 300 en 700 DPI :)

Als je in 300 DPI inscant krijg je een vrij goede kwaliteit print (mits @ 300 DPI geprint :o)

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Op vrijdag 22 februari 2002 18:47 schreef 8-Track het volgende:

[..]

Nee hoor, op 600dpi printen i.p.v 300dpi wil helemaal niet zeggen dat de afdruk er beter uitziet (theoretisch wel, praktisch niet). In de meeste gevallen is het enige gevolg van een hogere resolutie dat je véél langer moet wachten op je print. Bij een verdubbeling van de resolutie wordt het bestand namelijk 4x zo groot.
dit is alleen het geval wanneer de illustratie kunstmatig een bep. resolutie is aangemeten.
dpi=dots per inch oftewel de hoeveelheid "(kleur)informatie" per inch, is dat 600 dan is er meer informatie (dus betere kwaliteit) dan bij 300.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

Op vrijdag 22 februari 2002 23:31 schreef Waarom het volgende:

[..]

dit is alleen het geval wanneer de illustratie kunstmatig een bep. resolutie is aangemeten.
dpi=dots per inch oftewel de hoeveelheid "(kleur)informatie" per inch, is dat 600 dan is er meer informatie (dus betere kwaliteit) dan bij 300.
Het aantal dots per inch dat een printer op papier kan zetten zegt alleen maar iets over hoe vaak de printkop binnen een bepaalde metrische waarde kan worden aangestuurd. Het zegt niets over de afdrukwaliteit. Wat namelijk bepalend is, is hoe groot de pixels zijn die op het papier worden gezet en, daarmee samenhangend, hoe groot de zuiging van het papier is, waardoor de pixel nog uitvloeit. Simpel voorbeeld: als je op een 600dpi printer op één inch 300 pixels neer zou zetten (1 pixel aan, 1 pixel uit) en je zou de afdruk met een vergrootglas bekijken, zou je theoretisch iedere individuele pixel moeten kunnen zien. Ik kan je garanderen dat dat nooit of te nimmer het geval zal zijn, ook niet met het beste fotopapier. Om nog maar te zijgen over 1440dpi zoals Epson wel aangeeft op hun printers...

Kortom, de device-resolutie van de printer zegt niet over de afdrukkwaliteit. Het staat los van de bestands-resolutie waarmee je een afbeelding afdrukt.

Probeer het anders maar eens uit: print maar eens een foto vanuit Photoshop met een bestandsresolutie van 300dpi en 600dpi en gebruik op de printer en in de printerdriver dezelfde instellingen. Kijk maar eens of je verschil ziet...

Verwijderd

Ja ik experimenteer ook eerst alle mogelijkheden uit, zo leer je het ook het snelst !

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Titeledit, hoe heb je dit topic ooit gevonden, zoeken op 'fotokwatileit'? :D

Maar goed, zeggen dat je het er mee eens bent is niet echt een handige reden om een topic 2 jaar omhoog te kicken: ik sluit het topic dan ook maar, een echte discussie is er niet meer ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.