als root X-programma starten onder andere user

Pagina: 1
Acties:

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
ok, ik zal het iets duidelijker maken (hoop ik)

Ik ben ingelogd als "kv" netjes in X aan het werk, en wil ff wat gnome-apt getten. dus ik naar een terminal ff su-en naar root en type gnome-apt in. ik krijg dan het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
hostnamedinges:/home/kv# gnome-apt

Gdk-WARNING **: locale not supported by C library
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: Client is not authorized to connect to Server

Gtk-WARNING **: cannot open display: :0

dit krijg bij elk X-programma wat ik wil starten vanaf een terminal als root onder een andere user. Is dit normaal en zo nee, waar kan ik het veranderen?

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
gebruik de b.v. optie -display:0.0 of export display=0.0.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ja, dat is normaal.
Anders zou iedere user die ingelogd is allemaal venstertjes op de X desktop kunnen toveren, is ook zo flauw :)

Probeer in dit geval xsu eens.

Anders: man xhost
Op vrijdag 22 februari 2002 12:03 schreef warp het volgende:
gebruik de b.v. optie -display:0.0 of export display=0.0.
Is niet genoeg. Dan heb je nog geen permissie om vensters te openen. Die permissie moet expliciet gegeven worden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• KnoppenSpook
hmm werkt nog niet echt,
ik type eerst export display=0.0 in de terminal daar na su en daar probeer ik het X programma te starten maar krijg nog steeds de zelfde fout.
Het trouwens een dual monitor systeem (Matrox G450) met xinerama. Verder werkt alles wel goed (X) als ik als root inlog en dan naar X ga.

• odysseus
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 22 februari 2002 12:11 schreef KnoppenSpook het volgende:
hmm werkt nog niet echt,
ik type eerst export display=0.0 in de terminal daar na su en daar probeer ik het X programma te starten maar krijg nog steeds de zelfde fout.
Het trouwens een dual monitor systeem (Matrox G450) met xinerama. Verder werkt alles wel goed (X) als ik als root inlog en dan naar X ga.
Het hoort in hoofdletters, dus 'export DISPLAY=:0', maar dat is je probleem waarschijnlijk niet. Die connectie die verboden wordt, daar ligt het probleem. Als je als gebruiker die eigenaar is van de X-sessie iets draait als 'xhost + localhost' zou het moeten werken.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• balk
  • Laatst online: 16-08 11:37
doe eens 'xhost +' maar alleen als security geen issue is. Dan moet je iets kunnen starten als root terwijl je als user X draairt

• KnoppenSpook
bedankt jongens (en misschien wel meisjes :))
het werkt nu als ik eerst xhost + doe en daarna van xsu gebruik maak (of su), maar dit is niet helemaal veilig denk ik zo... als ik alleen xhost + localhost doe gaat het weer fout :(

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 22 februari 2002 12:04 schreef mithalph het volgende:
Is niet genoeg. Dan heb je nog geen permissie om vensters te openen. Die permissie moet expliciet gegeven worden.
xhost +localhost ;)

• balk
  • Laatst online: 16-08 11:37
Op vrijdag 22 februari 2002 12:27 schreef KnoppenSpook het volgende:
bedankt jongens (en misschien wel meisjes :))
we will see @ the NOS meeting :)
het werkt nu als ik eerst xhost + doe en daarna van xsu gebruik maak (of su), maar dit is niet helemaal veilig denk ik zo... als ik alleen xhost + localhost doe gaat het weer fout :(
Het is alleen onveilig als er andere mensen kunnen inloggen op jouw bak. Die kunnen dan stoute dingen doen.

• KnoppenSpook
ok, dan laat ik het zo
Thanx voor de snelle responses, die krijg ik altijd hier op NOS, keep up the good ....

Pagina: 1