Toon posts:

internet sharing met een windows/linux machine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ben compleet nieuw met linux en zit met bovenstaand probleem
heb al twe keer de moed opgegeven met redhat en mandrake maardraai nu:

linux 7.3 en heb een internet verbinding die werkt:
- onder windows werkt alles dus windows/windows.

mijn pc is aangesloten op het modem van chello met een 3com kaart .
realtekkaart voor netwerk naar de andere pc een hub met croslink plus en een realtekkaart in de client.

voorheen met redhat en mandrake had ik de moeite opgegeven want niets lukte maar nu na wisseling van de netwerkkaarten van beide realteks kan ik dus pingen ( is tenminste wat ) ik als linux en de client als windows machine ( beide linux kan ik niet pingen )

heb de ipmasq al uitgeprint maar die is gebasseerd op redhat
en sommige folders zoals ze daar benoemd zijn heb ik dus niet.
weet wel dat je dus met yast alles kan instellen.
mijn vraag is welke services moet ik draaien om mijn internet te draaien :

ik kom de RC-configure editor tegen met netwerk an netwerkservices met veel mogelijkheden waar ik dit ingevuld heb:

netwerk :
CONN_0
ifconfig_0 dhcpclient
netdev_0 eth0
ipaddr_0 blank(niets)
Conn_1
ifconfig_1

192.168.1.10 broadcast 192.168.1.255 netmask 255.255.255.0

ipaddr_1
192.168.1.10

netdev_1
eth1

IP
ip_dynip = no
ipforward= yes
ip_tcp_syncookies=yes

ETC HOSTS
beautify_ERC_hosts=yes
check_etc_hosts=yes

DHCP
dhcclient_set_hostname =no
dhcclient_sleep=3

NETWERK services

doc allow=localhost
doc_host=localhost

start variables (network)

14_l start=no
start_autofs=no
start-inetd=no
start loopback=yes
start nscd=yes

start portmap is yes
start smppd=no
start sshd =yes
startxntpd =no
start ybind = no
ybindpaswdd = no
yserv= no
yxfrd= no

welke services moet ik nu eigenlijk gebruiken of configureren om een stap verder te komen .want ik doe iets knap fout en vergeet waarschijnlijk wat .

bedankt alvast ...

Verwijderd

Topicstarter
heb gezocht op internet sharing en vond 3 topics die mij niet verder helpen want ik loop vast.

Verwijderd

Topicstarter
als update ik heb de firewall ook nog niet ingesteld

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
welke kernel heb je ??
zoek eens op ipchains voor een 2.2.X kernel

en op iptables voor een 2.4.X kernel

met deze programma kun je het internet delen.

Verwijderd

Topicstarter
oke ga ik uitzoeken je hoort van mij

Verwijderd

type op de prompt eens in:
uname -r

dan geeft hij aan welke kernel versie.

Je MOET overigens wel ipchains/iptables instellen daar die het 'sharen' gedeelte doet :)

misschien is LRP wat voor jou? (linux router project)

Verwijderd

Topicstarter
2.4.10-4GB is de versie na uname -r

en ben druk bezig met de iptables aan het lezen .

wat is Je MOET overigens wel ipchains/iptables instellen daar die het 'sharen' gedeelte doet

moet ik ze beide instellen of iptables alleen voor mijn kernel??

misschien is LRP wat voor jou? (linux router project) en is daar ook informatie over of waar mag ik dit vinden

• mrEarthling
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De simpelste manier om je internet verbinding te delen met een linux variant is Freesco. En ja Freesco werk zonder problemen met chello :Y)

Gaat je geen reet aan wat voor een Pjoeter ik heb ;)

Verwijderd

Topicstarter
oke maar heb nu geen kaart die in die ouwe bak past . dus als ik het juist heb moet ik iptables gaan configueren wel ik kom ongetwijfeld terug in dit forum :-) met wat vragen
alvast bedankt..

Verwijderd

Topicstarter
realtek kaart 8139 schijnt het dus niet goed te doen is hier een oplossing voor . kan dus niet intern pingen maar wel eigen pc....

Verwijderd

mmhh ik gebruik de distributie E-Smith die speciaal gemaakt is voor het delen van je internet verbinding , de installatie is zeer eenvoudig en werkt gegarandeert met chello , je hebt meteen een eigen ftp server,mailserver,webserver die allemaal web-bases zijn te configuren..... Een echte aanrader.

Zie : www.e-smith.org

Jerry,

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 21:45

klown

geek

Op vrijdag 22 februari 2002 11:47 schreef buildid het volgende:
..... linux 7.3 en heb een internet verbinding die werkt:...........
Aiii, wat loop je snel achter met kernels, ik ben nog maar bij 2.4.17 :+

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Verwijderd

als je helemaal nieuw bent in linux zou ik je aanraden niet de allernieuste versie te nemen, tenzij je van puzzelen houdt...
Neem een versie waar veel over bekend is. Er is heel veel info op de NL-liunux sites, en als je in het Engels ovegaat dat helemaal...
Zelf werk ik nog steeds met RH6.0 als server, PMFirewall ervoor. opties voor FTP, httpd en printer server. Heb eigenlijk helaas geen tijd om me verder te verdiepen nu. Maar over het algemeen draait het probleemloos.
Hoe ik het heb gedaan: www.prolinux.f2s.com tot 28 februari... (helaas). Nog niet angepast is dat na de migratie van Chello de gateway van Chello ingevuld moet worden anders werkt RH6.0 niet (alleen DCHP is niet voldoende). De gateway effe opzoeken onder windows met ipconfig of winicfg.

rapport van de uptime vd RH6.0 server:
Uptime daemon stats for host home.utrecht.chello.nl
Current Uptime: 37 days, 20:37:41 running Linux 2.2.5-15

Verwijderd

Topicstarter
maar wat ik nu niet begrijp is dat bij SuSe er een yast tool aanwezig is . Dit om newbies als ik een linux machine te kunnen laten draaien en een netwerk te kunnen configueren .Dus moet het toch mogelijk zijn om met deze grafische tool het netwerk te configueren want het zit er niet voor niets .

of ben ik aan het doordraaien

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 12:57 schreef buildid het volgende:
maar wat ik nu niet begrijp is dat bij SuSe er een yast tool aanwezig is . Dit om newbies als ik een linux machine te kunnen laten draaien en een netwerk te kunnen configueren .Dus moet het toch mogelijk zijn om met deze grafische tool het netwerk te configueren want het zit er niet voor niets .

of ben ik aan het doordraaien
waar ik destijds als beginner tegen aan liep was: je hebt er gewoon geen verstand van.. goh hoe is het mogelijk ;) ....
De handleidingen de ik vond waren toch al vaak voor meer gevordenden, over de how-to's nog maar te zwijgen als je net begint zonder kennis.
De docs op de linux-NL sites hebben mij prima geholpen, een CD van de tientjes-site gekocht. plus dat ik een niet te geavanceerd boek, Starterspakket Linux met RH6 die erbij gekocht heb. En toen gewoon aan de slag, experimenteren hoe zit een en ander in elkaar. Eerst desktop en toen internet (telefoon toen nog) en daarna een server proberen op te zetten. Tja enb hoe moet je kabel testen zondr kaberl in de buurt..... toch maar droogdraaien met een vast IP-nr uit de locale range en dan maar e.e.a. uittesten.
Het was ook erg spannend toen de Chello monteur kwam..... maar gelukkig werkte alles in 1 keer.
Mijn ervaring: met behoud van overzicht, alles rustig uitzoeken, niet vies ervan om eens een aantal documenten te bestuderen (ook in het Engels) en wat doorzettingsvermogen is het ook voor mensen die niet werkzaam zijn in deze sektor, mogelijk dit soort zaken te doen.
Mijn server draait nu sinds oktober 2000 met een enkele onderbreking als gevolg van hardware problemen (kapotte HD) en wat migratie perikelen van Chello vrijwel onafgebroken.
Voor noodgevallen heb ik een Freesco server achter de hand, zodat ik bij voorkomende problemen kan testen of het aan de server of aan Chello ligt. Bij problemen aan de server kan ik vervolgens dat erg rustig uitzoeken......

Verwijderd

Topicstarter
wel je heb natuurlijk gelijk en ik ga maar eens kijken of ik ergens een habdboek kan kopen van suse wany nu zie ik weer in in een log vestand :
irq routing conflict for 00:07.2 have 5 . want irc 11
irq routing conflict for 00:07.3 have 5 . want irc 11

etho no io v6 routes present
eth1 no io v6 routes present

wel dit gaat mijn petje te boven :-( dus een handleiding zoeken maar

Verwijderd

hey ff een vraag
heb je al de oplossing gevonden
ik heb nl. hetzelfde probleem

het enige verschil is dat ik gisteren wel kon internetten en nu niet meer ;(

ik heb alles al 3x ingesteld ik kweet het ech nie meer ;(

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

zet apic eens uit of zet de netwerk kaarten niet direct naast elkaar.

Voor de rest yast gebruiken.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 16:25
Op zaterdag 23 februari 2002 09:57 schreef yogi-bear het volgende:
mmhh ik gebruik de distributie E-Smith die speciaal gemaakt is voor het delen van je internet verbinding , de installatie is zeer eenvoudig en werkt gegarandeert met chello , je hebt meteen een eigen ftp server,mailserver,webserver die allemaal web-bases zijn te configuren..... Een echte aanrader.

Zie : www.e-smith.org
amen ..
ik vindt t ook gewelding !!
Pagina: 1