[printen via netwerk] netwerk naar netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scaver
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07-2025
Ff een probleempje:
Ik wil van mijn pc via het netwerk op een ander netwerk printen. Nu dacht ik dat je op router2 een forward rule moet maken om te kunnen printen op de netwerkprinter. Welke poort heb ik hiervoor nodig? Of doe ik zo nog iets verkeerd? Ik kan vanuit mijn pc tot en met router2 komen.

PC -> switch -> router1--ISDNlijn--router2 ->hub -> netwerkprinter

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
volgens mij hoef je geen "forward rule" aantemaken,
waarom zou je, immers het ip waar pc1 -via swithc/router- naar toe wil sturen zal het naar de defaultgateway sturen en die zal het naar de 2e router sturen, en die weet (als het goed is) waar het ip adres is. Toch? ;)

En netbios word al jaar en dag hiervoor gebruikt om als printjes naar andere pc\s testuren of dat ook geld voor een netwerkprinter weet ik niet.

maar als je de printer op je pc installeerd geeft dan gewoon eens het ip adres op.

• scaver
nee, die router2 weet niet wat er achterzit.. anders kon ik wel die pc's/printers benaderen. Het is toch logisch dat de router het niet doorlaat, anders zou iedereen die een netwerkje achter zijn router heeft zitten toegankelijk zijn voor iedereen.

• HermeS
tjsa het is natuurlijk meer net hoe je hem geconfigureerd hebt staan, ik heb hellaas niet mijn ccna oid,

Maar de ip-adressen die gebruikt worden om een lan met internet tekopelen dmv een routerje, zijn meestal niet routerbaar, dat wil zegen, ze worden genegeerd door de routers op internet (10.x.x.x. 172.16-32?, 192.168.x.x).

Tenzijn je ip-source-routing (op je eigen router)aan hebt staan, maar dat lijkt me niet al teslim.

PS: welke protocolen gebruik je op je routers om routing informatie uitewisselen? RIP/v1/v2 of OSPF?

• scaver
[b]Op vrijdag 22 februari 2002 13:00 schreef HermeS <knip>
PS: welke protocolen gebruik je op je routers om routing informatie uitewisselen? RIP/v1/v2 of OSPF?
Aan de ene kant staat een bintec aan de andere kant een cisco 2600.
Ff situatie schetje:

PC
|
|->switch -> cisco --ISDN--bintec->hub->netw. printer |
|->draytek ---Internet

Als ik nou eens op de bintec een port forwarding maak naar die netwerkprinter.. Dus poort 515 (als ik me niet vergis. Is een laserjet 4, mmm, welke poort is dat ook alweer?)
Maar kan je dan gewoon doorlussen?

Bintec heeft dus ipnummer van ene en andere netwerk. ene nummer zit in de 10.0.x.x serie andere in de 10.10.x.x serie.

Mij leek het makkelijkste om een poort door te lussen..
Ken dat?

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Op vrijdag 22 februari 2002 10:31 schreef scaver het volgende:
nee, die router2 weet niet wat er achterzit.. anders kon ik wel die pc's/printers benaderen. Het is toch logisch dat de router het niet doorlaat, anders zou iedereen die een netwerkje achter zijn router heeft zitten toegankelijk zijn voor iedereen.
Hmm, nu lijkt het mij logisch dat router2 wel degelijk hoort te weten welk netwerk hij voor routerd of anders de weg naar dat netwerk (tja het is tenslotte een router he).

dus als je router2 goed configed mag je geen enkel probleem hebben om te printen naar een printer op het andere netwerk(segment).

Slash Care
Mementô

• HermeS
Ik heb er niet zoveel verstand van, en het beetje verstand dat ik er van heb komt uit boeken :(.

Maar 10.x.y.z word niet gerouterd, en ik begijp dus dat je statische entree's heb gemaakt op beide routers (dan zou het moeten werken)?

Als het een standalone printer is met dus een eigen nic, controleer dan even of hij vanaf het zelfde netwerk wel tebenaderen is. (of hij een ip adres toegewezen gekregen heeft van de DHCP), werkt de rest wel (fileservers etc)? Dan kun je het beste even de handleiding door lezen van de laserjet.

• scaver
Op vrijdag 22 februari 2002 13:57 schreef deff het volgende:

[..]

Hmm, nu lijkt het mij logisch dat router2 wel degelijk hoort te weten welk netwerk hij voor routerd of anders de weg naar dat netwerk (tja het is tenslotte een router he).

dus als je router2 goed configed mag je geen enkel probleem hebben om te printen naar een printer op het andere netwerk(segment).
Ja router2 routert al het verkeer dat bij het printertje is aangesloten via isdn naar de cisco router..

Netwerk 1 ->router1 ->------ISDN-----<- router2 <- netwerk 2

In netwerk 1 staat dus de pc
en in netwerk 2 de printer.

Verwijderd

Die Draytek's kunnen toch een VLAN met elkaar maken?
kun je twee op afstand gelegen netwerken mee koppelen.

Implementatie ervan heb ik geen ervaring mee.

www.draytek.nl

• scaver
Op vrijdag 22 februari 2002 23:43 schreef BBL the 2nd het volgende:
Die Draytek's kunnen toch een VLAN met elkaar maken?
kun je twee op afstand gelegen netwerken mee koppelen.

Implementatie ervan heb ik geen ervaring mee.

www.draytek.nl
Dat zou kunnen.. maar die draytek, is puur alleen voor internet.
de bingo router belt naar de cisco router, waarna er een isdn verbinding tussen de twee netwerken is.
Pagina: 1